
[ad_1]
Small Business Administration (SBA) följde inte korrekta förfaranden när de hanterade finansiell påverkan från katastroflån under pandemin, enligt en rapport från Office of Attorney General (OIG).
Här är där SBA gjorde fel, enligt OIG-rapporten:
- Entreprenören tilldelade EIDL-kontraktet 2018, RER, uppfyllde den kontraktsmässiga standarden för småföretagsstorlek (högst 15 miljoner USD i årliga intäkter) men dess underleverantör (Rocket Loans) gjorde det inte. Det kontraktet fortsatte under pandemin.
- SBA använde inte förfaranden för att säkerställa att dess avtalstjänstemän använde effektiva förslagsanalystekniker för att säkerställa att priserna var rättvisa och rimliga. Sådana procedurer krävs som en del av Federal Acquisition Regulation (FAR).
OIG kritisk till EIDL-processen för småföretagslån under covid-pandemin
EIDL-programmet fanns före pandemin. Medel används för att hjälpa företag att möta finansiella åtaganden och driftskostnader efter en katastrofal händelse.
Under 2018 begärde SBA in förslag för att hjälpa till att behandla EIDL-lån snabbt. Det begränsade förslagssvaren till endast små företag.
RER valdes ut av 10 sökande. SBA uppskattade att det skulle ta emot cirka 300 000 EIDL-ansökningar årligen och bevilja 65 000 lån. RER:s kontrakt var på upp till 4 år med ett totalt pristak på 100 miljoner dollar.
Sedan kom pandemin.
- 13 mars 2020: Pandemin förklaras som en nationell nödsituation.
- 27 mars 2020: CARES-lagen går igenom, med medel för EIDL.
- 31 mars 2020: SBA tar emot 680 000 EIDL-ansökningar på den ena dagen. Under de kommande 10 dagarna tar SBA emot mer än 4,5 miljoner EIDL-ansökningar.
- april 2020: SBA höjer det totala pristaket för kontraktet med RER från $100 miljoner till $600 miljoner.
- augusti 2020: SBA höjer det totala pristaket för kontraktet med RER från $600 miljoner till $850 miljoner.
EIDL-programimplementeringsfrågor
RER underleverantör med RockLoans Marketplace LLC, DBA Rocket Loans. Rocket Loans är ett dotterbolag till RockHoldings och Quicken Loans – en av landets största hypotekslångivare. När RER förlitade sig på Rocket för att utföra kontraktskrav, definierade den relationen dem som affiliates. Och Rocket är för stor för att uppfylla kravet på småföretagsstorlekar som anges i 2018 års kontrakt.
”Med andra ord krävdes deltagande av ett större företag för att uppfylla kontraktet”, står det i OIG-rapporten. ”SBA utvärderade inte huruvida affärsrelationen mellan RER och dess underleverantör, RocketLoans, innebar en anknytningsoro, vilket skulle ha hindrat RER från att betraktas som ett litet företag för kontraktsberättigande tjänster.”
”Som ett resultat kringgick RER och RocketLoans underleverantörsregeln – som upprättades för att förhindra ett större företag från att använda ett litet företag som ett genomslag för att tjäna på uttagskontrakt som är avsedda att stödja mångsidiga småföretag,” OIG avslutade.
Dessutom kan de priser som SBA betalade RER och RocketLoans för dataanalys och lånerekommendationer inte ha varit rättvisa och rimliga, enligt OIG-rapporten.
”SBA följde inte korrekta förfaranden för att säkerställa att kontraktet gav det bästa värdet för regeringen”, enligt rapporten.
RocketLoans överskred kostnadsgränser, möjliga straffavgifter
Enligt OIG-rapporten överskred RocketLoans de kostnadsgränser som tillåts av en underleverantör.
Den totala kontraktsutbetalningen var $740 506 022. Av det betalades RER $357,338,310. RocketLoans betalades $383,167,711.
RocketLoans betalades 26 miljoner dollar mer än RER. Enligt en avtalsbegränsning på 50 %-regeln är det överskjutande betalningsbeloppet 13 miljoner USD.
Eventuella straff:
- RocketLoans kan krävas för att återbetala de 13 miljonerna.
- RER och RocketLoans skulle uteslutas från framtida federala kontrakt.
SBA svarar på OIG-rapport om EIDL i COVID
OIG gav 6 rekommendationer till SBA. SBA har samtyckt eller delvis samtyckt till alla sex.
SBA har vidtagit åtgärder för att lösa fyra av rekommendationerna, vilket kommer att stärka SBA:s upphandlingspolicy och förbättra kontrollerna.
Två av rekommendationerna har inte lösts:
- Implementera procedurer för effektiva förslagsanalystekniker för att säkerställa att priserna är rättvisa och rimliga.
- Begär en formell storleksbestämning för att utvärdera om lånebearbetningsentreprenören överskred storleksstandarden.
OIG söker en lösning på dessa rekommendationer.
LÄS MER:
Bild: SBA
[ad_2]
Source link