[ad_1]
Att återuppbygga Twitters uppfattning bland annonsörer är ett enormt jobb, och ny vd Linda Yaccarino har bara varit i rollen i några veckor. Och baserat på henne initiala planer på att vända på det härdet finns fortfarande en lång väg framför den Elon-ägda sociala appen.
Enligt en ny rapport från Financial Timeshar Yaccarino beskrivit sin första handlingsplan för att återuppbygga Twitters verksamhet, med video, AI och in-stream-handel på korten.
Inget av detta är förvånande, men det är svårt att i detta skede se exakt hur någon av dessa planer kommer att leda till en betydande förändring.
Här är en titt på grundtonerna i Yaccarinos första plan, som framhållits av FT:
Helskärmsannonser med ljud
I linje med den bredare, TikTok-ledda korta videotrenden, säger Yaccarino att hon vill skapa ett nytt, helskärms-ljud-på-annonser, som kommer att placera kampanjer i Twitters rullningsbara videoflöde, som det först lanserade sista oktobermen Elon Musk befordrades till användare förra veckan.
Det faktum att det här har funnits i nästan ett år och du inte visste om det tyder förmodligen på att det här inte kommer att bli en spelväxling i sig, även om jag misstänker att Yaccarino också kommer att försöka göra videon större fokus i appen, troligen via ett nytt, dedikerat videoflöde för att lyfta fram postat innehåll.
Yaccarinos mest omedelbara erfarenhet är inom digital video, och i synnerhet NBC:s annonsstödda VOD-tjänst, som hon hjälpte till att bygga till över 20 miljoner prenumeranter. Den erfarenheten tycks vara i linje med Twitters bredare innehållspress, där Elon upprepade gånger noterar att han vill tävla med YouTube om kreativa talangermedan Musk också har berömde tvångsmässigheten hos TikTokoch dess förmåga att driva engagemang.
Så även om detta kanske inte låter som en fantastisk innovation i sig själv, kommer konceptet sannolikt att vara större än så här, med video som kommer att bli ett nyckelelement i det nya Twitterskiftet.
Och inom det kan försäljning av vertikala videokampanjer vara ett värdefullt inslag.
Locka kändisar och influencers till appen
En annan viktig punkt i Yaccarinos initiala tillväxtstrategi för Twitter kommer att involvera att pitcha plattformen för högprofilerade användare, som ett sätt att få fler av dem att dela sitt innehåll till Twitter själv, i motsats till att twittra och länka till andra källor, eller dela viktiga uppdateringar i andra appar.
Svårigheten i den här kommer att vara att sälja kändisar på det faktum att Twitter är värt mer för dem än till exempel Instagram, som har en mycket större användarbas. YouTube dvärgar också Twitter när det gäller räckvidd, liksom Facebook och TikTok också, och även om Twitter har ett stort inflytande, eftersom många nyhetskunniga användare delar innehåll från plattformen baserat på Twitter-uppdateringar, kan det vara svårt att få tag på dessa stora namn över gränsen, särskilt YouTubers och TikTok-stjärnor som redan har byggt ett beroende av dessa appar.
En potential TikTok-förbud kan faktiskt vara en stor välsignelse för Twitter i detta avseende, vilket öppnar upp en ny möjlighet att presentera föräldralösa influencers om potentialen hos Twitter som ett primärt innehållsalternativ. Men utanför det som händer (som fortfarande övervägs av CFIUS) finns det till synes inte ett stort fönster av möjligheter, åtminstone i detta skede, att anpassa stjärnor till Twitter istället.
Politiska figurer kan dock bli en vinnare, med många som redan använder Twitter med stor effekt, och om Yaccarino kan övertyga fler av dem att göra Twitter till ett fokus, skulle det göra appen till en mer kritisk nyhetskälla i valcykler runt om i världen, som kan vara en byggsten för att pitcha andra anmärkningsvärda användare.
Kombinera detta med dess videoinnehåll push, och Twitter kan befästa sin plats som en viktig nyhetsinnehåll app, som sedan kan bredda dess användningspotential därifrån.
Risken med detta tillvägagångssätt är att många användare av sociala medier har angett det de vill inte att deras flöden ska tas över av splittrande politiskt innehåll. Men det verkar vara Twitters bästa möjlighet att maximera sin marknadsposition och styrka.
AI-annonsverktyg
Yaccarino planerar också att införliva nya generativa AI-element i sitt annonssystem, vilket skulle hjälpa varumärkespartners att skapa, testa och förbättra sina kampanjer.
Detta är ett långsiktigt mål, eftersom Twitter ännu inte är med i det generativa AI-spelet – även om Elon arbetar på ett nytt ”Truth GPT” generativ AI-modellsom uteslutande kunde använda Twitter-data för att driva sina system, nu när Twitter har gjort det begränsat användningen av tweets för andra generativa AI-verktyg.
Google och Meta har redan byggt sina egna generativa AI-annonselement, medan Tick tack och snapchat integrerar också generativa AI-verktyg – och det finns också en risk att Twitter kan missa båten, eller vara så långt efter de andra att detta koncept kommer att verka som en mindre uppdatering och mer av en nödvändighet när Twitter lanserar det.
Men det är en annan del av den långsiktiga Twitter 2.0-planen och att bygga ett bättre, mer rättvist system för annonspartners.
Shopping i appen
Föga överraskande har Yaccarino också ekat Elons planer för in-stream-betalningar i appenvilket kommer att öppna nya möjligheter för e-handel och produktmarknadsföring i appen.
Detta är ett kärnelement i Musks ”allt app”-plan, som härrör från hans tid med att utveckla de första modellerna av PayPal i början av 2000-talet – Elon har länge hållit på att PayPal misslyckades med att utnyttja möjligheterna med digitala betalningaroch att hans tänkta ”X”-app skulle utöka detta och underlätta mer användbarhet och värde för användarna.
Betalningar är tuffa, som varje plattform som har försökt införliva sådana har hittat, medan västerländsk publik också har inte värmt upp till social shopping än. Men detta kan fortfarande vara ett område med möjlighet, om Twitter kan få de godkännanden som krävs för att underlätta sådant i bred skala.
Vilket inte är troligt. Bara denna vecka, Apple torpederade i princip avgiftsfria betalningar i Jack Dorseys decentraliserade appprojekt innan det ens kom igång, och dess element som detta som kommer att vara vägspärrar till nästa steg, som Elon föreställer sig.
Meta har inte lyckats få igång betalningar, trots att han har pressat på i flera år, och det verkar ännu mindre troligt att Elon kommer att få det nödvändiga regulatoriska godkännandet, med tanke på hans upprepade stöd för kontroversiella och regeringsfientliga koncept.
Vilket är ytterligare ett element som Yaccarino kommer att behöva tävla med i sin affärsuppbyggnad.
Närstrid
Yaccarino planerar också att anställa fler säljare, för att initiera fler möten ansikte mot ansikte med potentiella annonspartners, där de kommer att engagera sig, säger Yaccarino, i ”man-to-hand-strid” för att vinna deras förtroende.
En viktig utmaning här är uppfattningen att Twitter inte är så varumärkessäkert som det en gång var, med Elon ansvarig – eftersom Musk själv fortsätter att förstärka konspirationsteorier, kontroversiella hälsoråd, geopolitiska ställningstaganden och mer.
Olika studier har föreslagit det hatretorik och felaktig information får nu mer dragkraft i appen, på grund av Twitters reviderade modereringsmetod, och i takt med att fler av dessa studier släpps görs Yaccarinos uppgift desto svårare att vinna tillbaka det förtroendet.
Men Yaccarino är en erfaren operatör, och av alla dessa projekt förväntar jag mig att hon kommer att se den mest kortsiktiga framgången på denna front, vilket kommer att vara nyckeln till att återuppbygga appens annonsverksamhet.
Mycket av Yaccarinos plan är som du kan förvänta dig, med tanke på Musks olika uttalanden om Twitters viktigaste fokuselement, och det ska bli intressant att se hur situationen utvecklas, eftersom Yaccarino fortsätter att träffa annonspartners och få en bättre förståelse av Twitter marknadsföringslandskap.
Förhoppningsvis kommer hennes inflytande att göra Twitter till en mer lönsam annonsövervägande för fler varumärken igen, vilket ger nya möjligheter att nå publiken genom förbättrade annonsverktyg, eftersom Twitter kan utveckla dem, men det återstår att se hur mycket dragkraft Twitter kommer att få med dessa projekt.
Men det är fortfarande väldigt tidigt för Yaccarino och hennes team.
Yaccarino säger att hon kommer att dela mer av sin Twitter 2.0-vision i en Twitter Spaces-presentation i början av augusti.
[ad_2]
Source link