[ad_1]
En av de viktigaste frågorna är hålla annonsörer borta från Elon Musks Twitter 2.0 är att hatretorik tycks öka i appen, mitt i olika förändringar av plattformens policyer kring kränkande innehåll, eftersom det lutar åt ett mer yttrandefrihetsinspirerad inställning till verkställighet.
Twitter själv säger att det är gör mer än någonsin för att ta itu med skadligt innehåll och begränsa dess inverkan, vilket har lett till en betydande minskning av exponeringen för hatretorik under Musks ledning. Men extern rapportering har inte stöd för detsammamed olika tredjepartsanalyser som tyder på att fall av förtal ökar i appen.
Och nu har en annan rapport belyst detsamma, med Anti-Defamation League upptäcker att hatretorik på Twitter ökar, år över år, med flera plattformar som har sett en ökning av kränkande språk under de senaste 12 månaderna.
Enligt ADL-rapport:
”Under det senaste året har hat och trakasserier på nätet ökat kraftigt bland vuxna och tonåringar i åldrarna 13–17. Bland vuxna rapporterade 52 % att ha blivit trakasserade online under sin livstid, det högsta antalet vi sett på fyra år, en ökning från 40 % 2022. Både vuxna och tonåringar rapporterade också att ha blivit trakasserade under de senaste tolv månaderna, en ökning från 23 % 2022 till 33 % 2023 för vuxna och 36 % till 51 % för tonåringar. Sammantaget ökade rapporterna om varje typ av hat och trakasserier med nästan alla mått och inom nästan alla demografiska grupper.”
Som du kan se i denna sammanfattande översikt har rapporten, baserad på en undersökning av 2 139 Vuxna amerikanska, som genomfördes i mars i år, fann att fall av trakasserier var uppe på Reddit, Twitter, TikTok och WhatsApp specifikt, vilket understryker pågående oro för beteendeförändringar och varje plattforms förmåga att hantera sådana.
Specifikt på Twitter noterar rapporten att:
”Efter att Elon Musk köpte Twitter och tog det privat i oktober 2022, han välkomnas tillbaka användare förbjudna för att ha brutit mot anti-hatpolicyer och upplöste Trust & Safety Council (där ADL var medlem), en frivillig grupp av rådgivare från det civila samhället. ADL dokumenterade en ökning i antisemitism efter hans maktövertagande i oktober och har hittat många av de återställda kontona sprider antisemitism eller hetsar sina anhängare till trakasserier. Twitter också tillbakarullade regler mot anti-transgenderhat och ändrade i februari sin policy att ta bort kränkande hatiskt innehåll till avförstärka den istället.”
Dessa förändringar, enligt undersökningsresultaten, har bidragit till en ökning av övergrepp och trakasserier via tweet – även om det också är värt att notera att Facebook är där majoriteten av onlinetrakasserier fortfarande äger rum.
Så Twitter är verkligen inte ensam, eller nödvändigtvis en extremist som sådan. Men det är anmärkningsvärt i fallet med Twitter på grund av motpåståendena från Musk och hans team, som upprepade gånger har noterat att hatretorik är nere i appen, till och med påstå att de har implementerat en 50 % minskning av sådana redan i mars.
Elon reviderade nyligen det till en förskjutning på 30 %, enligt en TV-intervju under hans senaste besök i Europa. Men ändå är det faktum att Twitter rapporterar en stor minskning, och externa analyser tyder på en ökning, en stor variation, vilket visar att det finns åtminstone en del avbrott i vad användarna upplever och vad Twitter spårar internt.
Eller det kan komma till undersökningspoolen och vilka personer varje grupp pratar med. Det kanske räcker som en förklaring för annonsörer när de överväger deras annonsplacering – men skillnaden i rapportering upprätthåller en nivå av förvirring om vad som faktiskt händer i appen och hur Musks förändringar påverkar användarupplevelsen.
Med andra ord, vi vet inte riktigt om Twitter är mindre varumärkessäkert under Elon Musk, men dess kommande samarbeten med tredjepartsverifieringspartners kan spela en nyckelroll för att lugna annonsörer och säkra mer annonsutgifter.
[ad_2]
Source link