[ad_1]
Hur exalterad är du över metaversen? Om du är i affärer kommer det att finnas många möjligheter att tjäna pengar på det som vanligtvis kallas det nya internet.
Att komma in som investerare medan Metaverse är i sin linda (alfaversion) är som att vara en av de första investerarna på internet, och vi vet hur det fungerade – de blev mångmiljonärer!
Om du gillar teknisk innovation kommer du också att se efter möjligheter. Det händer mycket investeringar just nu. Till exempel spenderade Meta (formellt Facebook) 10 miljarder dollar på forskning i Reality Labs 2021, för att utveckla VR-headset och AR-teknik. Familjen Meta har vuxit till cirka 72 000 anställda.
Meta är inte ensam, se vår tidigare artikel för en lista över några av företagen som bygger metaversen.
Medan vi sammanställer en snabb översikt, för en mer detaljerad förklaring av metaversen, är det svårt att titta förbi detta blogginlägg som verkligen har allt täckt från dess kärnegenskaper och hur man går med som medlem eller användare. Två egenskaper som sticker ut är rörelsefrihet och decentraliserad handel (DeFi) med kryptovalutor.
Inga hinder
En egenskap är att metaversen är genuint öppen och utan gränser. Det finns inga gränser för vad du kan göra, vart du kan gå och hur många som kan vara med. Ingen kan säga exakt hur metaversen kommer att utvecklas. I dess alfa finns det fortfarande miljontals användare men inte miljarder!
Vilda västern
Återigen är det vilda västern, och bristen på regler kring social etikett är utmanande. Till exempel i Metas Horizon Worlds känner användarna sig sårbara och trakasserade. Vissa användare säger att de tror att de praktiskt taget har blivit kränkta!
Hur kommer man runt antisocialt beteende i metaversen? Enligt Meta kan verktyg och funktioner hålla användarna säkra. Till exempel skapar en del en bubbla runt en avatar för att säkerställa personligt utrymme, och ingen annan avatar kan röra dem.
Decentraliserat
Metaversen är spännande i den frihet den lovar användarna. Detta är den bästa egenskapen eftersom ingen kan göra anspråk på att äga metaversen. Plus, virtuella ekonomier har skapat marknadsplatser för köp och försäljning som drivs av kryptovaluta blockchain-teknologi.
Tänk på hur begränsande och stängda de sociala medieplattformarna är, plus att användare saknar verklig kontroll över sin data! Metaversen är motsatsen, och via din avatar kommer du att kunna skapa, sälja och investera mellan metaverser.
Investeringar och affärer
Hur kan du tjäna pengar i metaversen?
Först måste du veta hur du kommer åt metaverser. Medan du fritt kan komma åt metaverser som Decentraland, säger Felicia Hou att andra plattformar har hård- och mjukvarukrav och en kryptoplånbok. Till exempel är The Sandbox en virtuell värld för spel, och du behöver en kryptoplånbok för att komma in.
För den fullständiga 3D-upplevelsen behöver du mer än bara din smartphone åtkomst till en app. Därav behovet av hårdvara som AR-glasögon och VR-headset. Om du har spelat ett tag kan du ha ett headset. Några spelare i VR-headsetutrymmet, och Apple tittar också på det.
Sociala upplevelser
Evenemang som Gucci Garden på Roblox behöver hårdvaran för fullständig 3D-nedsänkning. Metaversen handlar om aktiviteter – att delta i:
- Evenemang, shower, utställningar, turer
- Spel, sport
- Möten, utbildning, lärande, arbete
- Samarbete – projekt, design
Varumärken och kändisar
Många varumärken är över hela metaversen och skapar och säljer NFT:er. Nike, Gucci, Ralph Loren, McDonald’s, Taco Bell för att nämna några. Till exempel köpte Nike precis ett virtuellt skoföretag som tillverkar NFTs och sneakers ”för metaverse”.
Konkurrensen om att vara först i åtanke ökar. Nike sänder ut ett tufft budskap till konkurrenterna att backa från all aktivitet som hotar deras varumärkesposition. Visste du till exempel att Nike stämmer StockX för upphovsrättsintrång, det vill säga använder sina logotyper när de skapar sina sneaker NFTs?
Tvister om upphovsrättsintrång kommer att bli en blomstrande verksamhet med varumärken som går allt in för att skydda sina NFT.
Kändisar
Dessutom är kändisar också med i action med Snoop Dog, Paris Hilton som leder vägen. Himlen är verkligen gränsen för vad som kommer att skapas som NFT.
Till exempel nämner en Forbes-artikel att Jadu skapar ett spel som heter The Mirrorverse – med AR och involverar 3D NFT. För att spela spelet behöver du transport, så du tar med dina egna NFT-avatarer men köper NFT-transporten som jetpacks och hoverboards.
Kändisar inklusive Lewis Hamilton, Grimes och Snoop Dog (som också investerar i mark i The Sandbox-metaverse) har NFT-hoverboards. Jadu säljer dem vanligtvis för samma pris – vilket är ganska lågt.
Köpare som har turen att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt kan sälja NFT:erna på andrahandsmarknaden, och det är här vinsten görs. Det är en säljares marknad och de kan nämna sitt pris. Samma NFT:er kan köpas och säljas kontinuerligt, vilket gör varje ägare till vinst. Investerare eller några kan ringa då spekulanter kan få sina pengar att handla i metaversen.
Det finns några sätt att tjäna pengar, precis som kändisar och företag.
Skapa och sälj NFT:er
Kreatörer kan skapa sina skapelser som NFT på marknadsplattformar som OpenSea, Nifty Gateway och mer.
Icke-fungibla tokens är unika dataenheter som använder kryptovaluta blockchain-teknologi (mest Eth) för att registrera och autentisera digitalt innehåll. För mer information om blockkedjor, se den här artikeln.
NFTs har vuxit i popularitet som en löpeld med artister, musiker, författare och poeter! Men som med allt nytt finns det fortfarande utmaningar med tekniken. Till exempel är NFT:er i två delar – det smarta kontraktet och tillgången. Båda kan lagras i blockkedjan som on-chain NFT, eller tillgången kan lagras på ett decentraliserat lagringsnätverk en IPSF som syftar till att vara ett peer-to-peer-nätverk för fillagring på ungefär samma sätt som BTC är en peer-till jämförbar valuta.
Du kan välja var du vill lagra den digitala tillgången, och gasavgiften som är förknippad med att använda blockkedjan speglar var tillgången lagras, t.ex. on-chain eller decentraliserad. Låt dig inte avskräckas av tekniken eftersom icke-tekniker kan skapa NFTs.
Typer av NFT
Några av de olika typerna av NFT inkluderar:
- Virtuellt land
- Konstverk
- Samlarföremål
- musik
- Virtuella föremål t.ex. wearables, spel, valutor
- Virtualiserade verkliga tillgångar – t.ex. fastigheter, bilar, aktier, kapplöpningshästar
Virtuell mark vs virtualiserade fastigheter
Vissa NFT:er är bara för metaversen, som virtuellt land i The Sandbox. Medan virtualiserade verkliga tillgångar är något helt annat. Asset Tokenization är verkligt ägande förvandlat till en digital token. Till exempel,
Ditt hem kan förvandlas till en NFT, och du, som ägare av digitala token, har ett verkligt juridiskt anspråk på huset. Det är samma äganderätt som att äga lagfarten.
Visste du att NFT inte enbart är för metaversen?
Du kan skapa och sälja NFT:er utan att någonsin gå in i metaversen. Kom dock ihåg att NFT använder blockkedjan, och när du använder NFT-marknadsplatser som Rarible, Mintable, OpenSea och så vidare, använder du din Ethereum-baserade plånbok. Det är ett snabbt steg och ett hopp till metaversen för att marknadsföra dina NFTs till vad som kommer att bli miljontals användare.
Mest anmärkningsvärda NFT-samlingar
Bored Ape Yacht Club (BACY) toppar listan över de mest populära NFT-kollektionerna. Eftersom det är en begränsad samling på bara 10 000 är den genomsnittliga kostnaden för att köpa en BACY NFT cirka 330 000 USD, men låt dig inte luras av det låga antalet eftersom den senaste försäljningen är 1,4 miljoner och stiger.
Andra samlingar som säljer bra inkluderar:
- Klon X
- CryptoPunks
- Azuki
- Sandlådan
- Kvinnornas värld
- Decentraland
Virtuellt land
Värt att nämna här är att köpa och sälja virtuella mark-NFT. Det här kan tyckas lite jobbigt, men virtuella tomter i The Sandbox säljer som smör, och det är inte bara kändisar som är med i händelsernas centrum. Om du har fått en del av handlingen med en virtuell fastighets-NFT i The Sandbox, kommer du att bli tröstad av vetskapen om att det globala konsultföretaget PwC är en granne.
När du köper en virtuell mark i The Sandbox kan du utveckla den, eller så kan du markbank, dvs hålla den i outvecklad skick och sälja den senare till ett överpris som är mycket mer än vad du betalade för det.
PwC har för avsikt att utveckla sin virtuella tomt och det är goda nyheter för alla markägare i The Sandbox. Utveckling är det som lockar användare, och det är därför The Sandbox har gratisverktyg tillgängliga så att markägare kan utveckla sina tomter som de vill.
Sekundärmarknad
Den sekundära marknadsplatsen för tomter i Sandlådan håller på att värmas upp. Om du betalade 2 Eth för din standard 1-tomt för några månader sedan, kommer det sannolikt att få fyra eller fler gånger så mycket idag.
Som investerare fungerar köp och håll-strategin för realisationsvinst, och om du hyr tomten och tjänar en hyresinkomst är det ännu mer värdefullt. För ett företag kan du se möjligheten att utveckla det för att sälja tjänster eller produkter, som kan vara verkliga eller NFTs som konst eller wearables.
Metaverse jobb
Det finns redan en enorm marknad för designers, utvecklare, arkitekter för att utveckla NFT och metaverse. Dessutom tekniker med kompetens och erfarenhet av allt som har att göra med kryptografi, privata nyckelplånböcker och säkerhet. Inom några år kommer det nya roller för Metaverse också som:
- Metaverse planerare
- Ekosystemutvecklare
- Metaverse forskare
- Metaverse hårdvarubyggare
- Worldbuilder
- Metaverse berättare
- Metaverse cybersäkerhetsspecialist
Övervaka den här ytan
Ju mer vi lär oss, desto mer behöver vi veta om Metaverse, så håll koll på detta utrymme när fler artiklar kommer online för din kunskap och ditt intresse.
Nya Inlägg
[ad_2]
Source link