[ad_1]
Studentidrottare har många möjligheter att nätverka och marknadsföra sig själva. Och att få kontakt med alumner kan hjälpa dem att få ut det mesta av dessa möjligheter. NextPlay erbjuder en unik plattform för att främja dessa anslutningar och mer. Läs om detta unika erbjudande i veckans Small Business Spotlight.
Vad verksamheten gör
Erbjuder anpassade mobila plattformar för lag och studentidrottare.
VD Kyle Mumma sa till Small Business Trends, ”På vissa sätt liknar NextPlay-plattformen LinkedIn. Det är ett medium för att dela innehåll och bygga professionella kontakter. Den primära skillnaden ligger i exklusiviteten för varje gemenskap. Ett privat affinitetsnätverk för ett visst lag eller program där nätverkande och engagemang delvis drivs av delad erfarenhet som idrottare.”
Affärsnisch
Ger ett enkelt sätt för nuvarande och tidigare idrottare att ansluta.
Mumma säger, ”Vår plattform är ett nav för tidigare spelare att förbli engagerade i sitt lag, för nuvarande spelare att lära av dem som kom före dem och för program för att bygga ett arv som varar bortom spelet in i resten av deras liv. ”
Business Origin Story
Efter att ha arbetat med studentidrottare vid Duke University.
Mumma förklarar, ”Som student vid Duke University arbetade jag som studentledare för herrbasketlaget under den legendariske tränaren Mike Krzyzewski. Jag stannade kvar i teamet efter examen. Och jobbade sedan för fotbollslaget också. Att vara engagerad i Duke Athletics genom forskarskolan vid Duke’s Fuqua School of Business.
”Efter examen från Fuqua våren 2018 fick jag ett heltidsjobb från Deloitte (en av landets fyra största redovisningsbyråer) i byråns konsultverksamhet. Och jag skulle börja till hösten. Så kom August och jag gjorde en skarp sväng. Istället för att ta jobbet bestämde jag mig för att fokusera min uppmärksamhet på att hitta en lösning på de många utmaningar kollegiala idrottare möter när det är dags att lämna sin sport bakom sig.”
Största vinsten
Att få sin första kund.
Mumma säger: ”Vi hade tidigt ett antal skolor som uttryckte intresse för våra tjänster. Men till slut var det ett kallt mejl till Campbell University som ledde till vår första försäljning. Den första dollarn för en startup är alltid speciell. Men särskilt i en friidrottsbransch där så många människor agerar utifrån vad deras konkurrenter gör. Vi var tvungna att få en betalande kund ombord för att ha legitimitet. Och Campbell var villig att ta en risk mot oss som omedelbart hjälpte oss att ta med ytterligare kunder.”
Största risken
Inte anställa en CTO under de tidiga stadierna.
Mumma tillägger, ”Det fanns press från investerare, partners och kunder att ta in utvecklingen i huset så snabbt som möjligt och att anställa en erfaren CTO. Men företagets kassaställning gjorde det helt enkelt omöjligt. I stället för att skynda sig in i en relation med en oerfaren CTO för att lugna dessa intressenter, byggde vi grunden för vår plattform med en utvecklingspartner från tredje part. Med tanke på vårt grundarteams brist på teknisk expertis kunde detta lätt ha slagit tillbaka med en dåligt tillverkad produkt som saknar den nödvändiga infrastrukturen för skalning.
”Lyckligtvis tog vi oss tid att överväga en mängd olika tredjepartspartners. Och vi rådfrågade tekniska experter i rymden. Även om vi inte hade teknisk expertis i huset, tillät den samlade expertisen i vårt nätverk oss att välja en kvalitetsutvecklingspartner och bygga en utmärkt produkt. Vi arbetar fortfarande med vår ursprungliga utvecklingspartner idag.”
Lärdom
Väntar för länge på att växa.
Mumma förklarar, ”Tidigt kunde vi ha växt snabbare. Det finns en tendens att vänta på kundfeedback tills produkten är ”färdig”. Men i verkligheten är det aldrig riktigt färdigt. Ju tidigare en minsta livskraftig produkt kommer ut på marknaden, desto snabbare kan du få feedback som kommer att vara ovärderlig för nästa iteration.”
Hur de skulle spendera 100 000 USD extra
Bygga infrastruktur för college-idrottare som ska kompenseras för deras namn, bild eller likhet.
Mumma säger, ”Om vi hade 100 000 USD extra skulle vi investera i vår NIL-infrastruktur så att skolor kunde utnyttja våra kraftfulla nätverk, inte bara för alumnengagemang, nätverkande och mentorskap. Men också för att uppfylla NIL-möjligheter.”
Namne
Kunskap från en legendarisk tränare.
Mumma säger, ”Namnet och syftet med vårt företag är inspirerat av den legendariske Duke baskettränaren Mike Krzyzewskis ”Next Play”-filosofi som uppmuntrar spelare att se till framtiden istället för det förflutna.”
* * * * *
Bild: NextPlay, Kyle Mumma
[ad_2]
Source link