[ad_1]
Nyligen reste Small Biz i: 15 On Location till Austin, Texas för ZohoDay 2022. I det här avsnittet pratar Shawn Hessinger, chefredaktör för Small Biz Trends med Zoho Corporations produktchef Naresh Kumar för att ta reda på mer om hur värmekartor och andra marknadsföringsverktyg för programvara kan användas för att växa ditt företag.
Avmystifierande värmekartor
Shawn: Vad är en värmekarta för dem som inte vet, och hur är den tillämplig på ett litet företag och vad de gör?
Naresh: Värmekartor är i grunden en visuell representation av hur besökare beter sig på en webbplats. Den genererar de olika platserna där användaren har klickat. Och den har olika komponenter.
Så värmekartan är en sak, en rullkarta är en annan sak och en uppmärksamhetskarta är en annan. Värmekartan ger dig de olika platserna där användaren har klickat…den ger ett antal klick på just den komponenten.
Hur värmekartläggning kan hjälpa sidans prestanda
Naresh: Säg att du har en primär CTA på en del av sidan. Eller så har du en mycket bra video som du vill att användarna ska se på den andra hela eller tredje fulla av webbplatsen. Sedan märker du att det inte är många som scrollar ner för att se just den CTA eller videon.
Värmekartan ger dig de olika platserna där användaren har klickat; det ger ett antal klick på just den komponenten.
Dessutom kommer värmekartan att ge dig information om det, till exempel:
- Hur många användare scrollade ner till just den delen av webbplatsen?
- Hur mycket tid lägger användarna på just den videon eller det andra innehållet med den uppmaningen?
- Hur många användare klickade på den?
Sedan, när du sammanställer all denna information, kan du till exempel få bara 50 % av besökarna att scrolla till just den punkten på sidan och endast 10 % av besökarna har klickat på den. Du förlorar direkt 50 % av användarens första scroll och de återstående 90 % av användarna klickar aldrig på just den delen.
Du kan få en slutsats av dessa data, och det är i princip hypotesen du testar genom A/B-testmetoder. Så, om du tar CTA hela vägen till toppen av sidan, ser 100 % av besökarna det. Sedan kan du se om det fungerar för dig att göra ett A/B-test med den aktuella sidan mot den nya sidan – som du kommer att kunna hjälpa till med hypotesen. Senare kan du se hur bra det fungerar och kan bearbeta det.
Slutligen måste du fortsätta att mäta igen och igen och igen tills du uppnår en optimal process. Och även efter det fortsätter mätningen.
Vilka företag får hjälp av Heat Maps?
Shawn Hessinger: Finns det företag där värmekartor är mer användbara än andra? Jag kan tänka mig att e-handel kan vara en.
Naresh: Vi befinner oss i 2022 och efter pandemin är det viktigare än någonsin att ha en webbplats för att driva ett företag. Jag skulle inte skilja på att säga att detta är viktigt för e-handel och att detta inte är viktigt för andra eftersom en webbplats krävs för alla företag just nu. Du måste också ange alla nödvändiga datapunkter på webbplatsen, och du måste generera potentiella kunder via din webbplats.
Med det i åtanke tror jag att en värmekarta skulle vara tillräcklig och viktig för alla företag där ute. Det beror på vilket mål du har för hemsidan och det beror på vilken mätning du gör på din hemsida för att se om ditt mål uppnås eller inte.
Vad du ska leta efter i programvaran för konvertering och optimering
Shawn: Du nämnde värmekartor, scrollkartor och uppmärksamhetskartor. När jag letar efter den här programvaran, hur vet jag vad jag ska leta efter eller att den har de funktioner jag behöver för att leverera det jag försöker ta reda på?
Naresh: Dessa verktyg kallas konverterings- och optimeringsmjukvara på marknaden, och det finns en hel del aktörer som erbjuder dessa tjänster. Men vad du vill få beror på vad du vill uppnå.
Så, vad jag skulle rekommendera är först: gå till webbplatsen igen; det är en port för allt. Gå till webbplatsen och titta på funktionssidorna och se om det du behöver är något som en viss programvara erbjuder.
För det andra, registrera dig för alla dessa produkter och se om det matchar dina krav eller inte. Det är den enda vägen att gå, enligt mig.
Den tredje, och en av de viktigaste sakerna som jag tittar på när jag utvärderar, är hur långt din sidhastighet kommer att påverkas när du implementerar dessa mjukvarulösningar. Eftersom du behöver ha JavaScript-kod för att spåra dina besökare på webbplatsen, och du måste placera dem på webbplatsen för att göra det. Så när du gör det har det en viss inverkan på din spårningskod; på din sidhastighet, eller hur? Så det är en sak till som du hela tiden måste titta på när du utvärderar den här typen av programvara.
Automatiserad marknadsföringsprogramvara kan också hjälpa ditt företag att växa
Shawn: Låt oss prata om Zoho Marketing Automation. Vilka typer av sätt kan du använda den plattformen för att växa ditt företag?
Naresh Kumar: Zoho Marketing Automation är en komplett marknadsföringssvit. Den täcker toppen, mitten och botten av försäljningstratten. Du kan använda den för en lead, för att vårda den och följa upp dem, därvid kvalificera leaden och markera den som säljkvalificerad, eller marknadsföra en kvalificerad lead, och föra den vidare till säljteamet.
Du kan också använda automatisering för en kund när det gäller lojalitet, hantering och retention.
Så det här är de olika vägarna där du kan använda marknadsföringsautomation. Och för att gå in på detaljerna, det finns olika modeller som hjälper dig att göra det.
Dessutom hjälper den grundläggande kontaktmodulen dig att hantera alla dina kontakter i ditt företag. Och vi har även leadgenereringsmodellen där du kan generera leads till ditt företag med hjälp av registreringsformulär, popup-formulär och olika andra vägar där du kan generera leads.
Och utöver det har vi även ”Resor” där du kan skapa en Kundresa och orkestrera dem vad gäller om du vill skicka ett uppföljande mail till dem eller om du vill göra hela Säljresan åt kunden m.t.t. Dynamiska resor – där, om användaren har öppnat ett e-postmeddelande, skickas de till en annan del. Eller om användaren inte har svarat på ett e-postmeddelande skickas de till en annan väg … det är vad Journey gör.
Och anta att vi också har engagemangsmodeller där du vill skicka en fristående e-postkampanj, sömlösa kampanjer och olika engagemangsmekanismer, du kommer att kunna göra det. Med andra ord, om du vill navigera genom hela kanalen i ditt företag, hjälper marketing automation dig att göra det.
Takeaways
Avslutningsvis är värmekartor bara ytterligare ett exempel på hur teknik kan hjälpa ditt småföretag att fungera smidigare. Tänk också på värmekartor när du försöker ta reda på hur besökare beter sig på din webbplats och använd dess data, tillsammans med verktyg som Zoho Marketing Automation, för att hjälpa ditt företag att växa.
Se till att ställa in resten av Använd värmekartor för att få ditt företag att växa för att lära dig mer om Zoho Journeys och få andra tips och idéer för att lyfta och växa ditt lilla företag.
Om du tyckte om att lära dig om värmekartor och vill lära dig mer om dem, var noga med att läsa Small Biz Trends informativa artikel: 10 Heat Map Tools and User Tracking Tools.
Lyssna på SoundCloud…
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
[ad_2]
Source link