
[ad_1]
Vid det här laget har du förmodligen hört den stora nyheten: Elon Musk lämnar över stafettpinnen till sin nyligen annonserade Twitter VD, tidigare NBCUniversal reklamchef Linda Yaccarino.
Musk kanske gillar att Yaccarino verkar dela samma högerpolitik som han och det spelade förmodligen en roll i hennes anställning, men det var inte därför han gick med Yaccarino specifikt. Yaccarino blir Twitters nästa VD eftersom hon är väl respekterad i reklamvärlden och har en lång relation med viktiga personer inom branschen.
Och med sin anställning gör Musk det klart att hans stora plan att göra Twitter lönsamt genom prenumerationsbaserade modeller har i slutändan varit ett misslyckande.
Tillbaka i maj 2022 – när Musks erbjudande på 44 miljarder dollar var först accepteras av Twitter och långt innan han försökte ta sig ur sitt Twitterköp — Musk satte ihop en pitch för investerare. I den planen(öppnas i en ny flik)Musk hävdade att framtiden för Twitters intäkter inte låg i reklam, utan i prenumerationer.
Twitter har historiskt sett den stora majoriteten av sina intäkter från reklam. År 2021, till exempel, var ungefär 4,5 miljarder dollar av Twitters 5 miljarder dollar i årliga intäkter från annonsförsäljning. Det är 90 procent av Twitters intäkter. Musk hävdade i sin pitch att han ville att reklam bara skulle stå för 45 procent av Twitters intäkter.
Vad skulle då vara Twitters främsta intäktsdrivande? Prenumerationer såklart. Enligt Musk skulle Twitter fokusera på sitt premium $8 per månad prenumerationstjänst, Twitter Bluehellre än annonsförsäljning. Musk föreställde sig att Twitter Blue skulle ha 69 miljoner abonnenter senast 2025. År 2028 uppskattade Musk att prenumerationstjänsten skulle ha 159 miljoner användare som betalar.
Om det hände, enligt Musks beräkningar, skulle Twitter Blue håva in mer än 6,6 miljarder dollar årligen 2025 och mer än 15,2 miljarder dollar till 2028.
Snabbspola fram till ett år senare. Musk äger nu Twitter. Twitter Blue har accepterat prenumerationer nu i sex månader. De blå bock verifiering märke som följer med ett Twitter Blue-abonnemang har bli ett märke av skam. Kändisar var offentligt tillkännager att de inte skulle betala för en Twitter-prenumeration. Enligt forskaren Travis Brown, som har spårat Twitter Blue-prenumerationer i månader, mindre än 700 000 användare prenumererar för närvarande — och inte alla av dem betalar heller eftersom Musk gav tusentals ”gratis” prenumerationer till inflytelserika personer.
Även om alla 700 000 användare faktiskt betalade, tar Twitter Blue bara in 67,2 miljoner dollar per år. Om Twitter fortsatte att växa i den takten skulle företaget år 2025 bara ha 2,8 miljoner Twitter Blue-prenumeranter som kommer in mindre än 269 miljoner dollar per år. Det är långt under Musks plan med 69 miljoner abonnenter som tjänar 6,6 dollar miljard Vid den tidpunkten. Det är långt under de 4,5 miljarder dollar som Twitter tjänade i reklamintäkter 2021. Helvete, det är till och med under de ungefär 571 miljoner dollar som det tjänade 2021 på licensaffärer och allt annat än reklamintäkter.
Det här borde inte vara en överraskning för Musk. Mashable körde siffrorna i november, när Twitter Blue först lanserades. Med hjälp av branschomfattande accepterade e-handelskonverteringsfrekvenser drog vi slutsatsen att siffrorna som Musk kastade på investerare för sin prenumerantbaserade vision av Twitter var bortkopplade från verkligheten.
Men även efter Twitter Blues nedslående siffror fortsatte Musk att traska vidare med fokus på prenumerationsintäkter genom att centrera en annan abonnentbaserad modell på Twitter som heter Prenumerationer, tidigare känd som Super Follows. Men även det har varit en byst. Musks egna prenumerationsnummer, läckt av Musk själv, visar att han bara har kunnat omvandla ungefär 25 000 av sina 139 miljoner följare till betalande prenumeranter hittills för sitt premiuminnehåll med betalvägg. Eftersom Musk är den överlägset mest följda användaren på Twitter, är det osannolikt att någon annan prenumerationsanvändare har någon större framgång än Musk med funktionen.
Så varför anlita en VD med reklambakgrund istället för en prenumerationsbaserad? Musk kunde lätt ha anställt någon på Netflix eller Spotify, två av de mest framgångsrika prenumerantbaserade intäktsmodellföretagen i världen. Men det gjorde han inte. Han anställde en reklamchef.
Musk, när han tillkännagav Yaccarinos anställning, delade också att han skulle stanna kvar på Twitter som dess verkställande ordförande och CTO. Han sa att han kommer att övervaka alla plattformsbeslut som ordförande och ledande ”produkt, mjukvara och syops” som CTO. Vad finns kvar för Twitters nya vd Yaccarino att göra annat än det hon är bra på? Reklam.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Nu kommer Twitter inte att bli av med dessa prenumerationsfunktioner. Det är fortfarande intäkter. Men borta är de dagar då Musk drömde om abonnentbaserade intäkter på flera miljarder dollar för Twitter på bara två år.
Även om hälften av Twitters största annonsörer som lämnade när Musk tog över fortfarande besluta att inte återvända. Även om företag som stannade kvar fortsätter att spendera mycket mindre på Twitter-annonser än de gjorde före Musk. Även om Yaccarino inte ens kan föra tillbaka Twitters reklamintäkter till 4,5 miljarder dollar från förr, kommer reklam fortsätta att vara Twitters bröd och smör.
Musks prenumerationsmodellplaner för Twitter misslyckades. Musks anställning av Yaccarino är hans första steg i att erkänna det.
[ad_2]
Source link