[ad_1]
Nyligen reste Small Biz i :15 på plats till Austin, Texas för Zoho Day 2022 för att prata med chefen för marknadsföring, Zoho CRM på Zoho, Gopal Sripada.
Ämnet för denna konversation är ett som är vanligt för alla företag som vill implementera ett verktyg för att optimera sin verksamhet. Vad du ska undvika när du använder nämnda teknik, vilket i det här fallet är Customer Relationship Management (CRM). Och enligt Gopal, ”CRM-distribution kan bli en mardröm om du inte planerar dina krav särskilt väl.”
Kolla in hela intervjun med Gopal Sripada ovan på YouTube eller lyssna på SoundCloud med spelaren längst ner på sidan.
Utmaningar med att implementera CRM
Gopal började med att förklara utmaningarna med att distribuera en CRM-lösning för ett företag, fortsätter han med att säga:
CRM-distribution kan bli en mardröm om du inte planerar dina krav särskilt väl. Och en av de viktigaste sakerna innan du ens implementerar CRM är att du behöver prata med dina intressenter: försäljning, marknadsföring, kundsupport, sedan CTO och CIO. Om det är ett mellanklassföretag, samla då alla dessa krav och försök att modellera dem. Så de flesta företag, vad de gör, de köper CRM och sedan börjar de göra reverse engineering, sedan går de efter genomförbarhet och snarare kan det vara en bottom-up-strategi.
Processen med tre stopp för framgångsrik implementering
Enligt Gopal har de flesta företag bråttom. De går för en licens, sedan börjar de anställa konsulter, sedan går de för genomförbarhet. Och enligt Gopal, ”… Istället för att implementera CRM igår kommer det att ta 18 månader, ett år och så vidare och så vidare.” Men Gopal säger att det finns ett bättre sätt:
1. Det är alltid bättre att samla dina krav i förväg, dokumentera dem väl, sedan gå till ett leverantörsval och sedan gå till implementering. Om det misstaget undviks i början kan det mesta av CRM-implementeringen vara en tårta.
2. När CRM väl har rullats ut kommer det att uppstå problem och till det säger Gopal att de borde ha en sandlåda. /istället för att distribuera de faktiska funktionerna i verkliga miljöer bör de prova först i en sandlådemiljö. Sedan om alla är nöjda med det, rulla ut det till hela företaget.
3. Med jämna mellanrum kommer försäljning och marknadsföring med nya strategier, nya territorier och andra implementeringar. Var redo att beskära ditt CRM-system samt att dela upp ditt försäljningssystem i olika territorier. Så genom att använda din territoriumhantering, säljprestationshanteringsfunktioner och att dokumentera varje förändring som du gör i din arbetsflödesautomatisering eller affärsprocesshantering kommer att hålla alla uppdaterade för att se till att saker och ting inte hamnar ur sitt sammanhang.
Gopal tillägger, ”Om dessa tre saker åtgärdas korrekt kan CRM-implementering skörda många fördelar på kortare tid.”
Shawn: Låt oss prata om mindre företag. Företag med dig sa om alla olika intressenter. Låt oss säga att företagen med färre intressenter men ändå kanske inte har någon erfarenhet av programvaran alls. Vilka är de största fallgroparna som de kan drabbas av när de först börjar doppa tån i vattnet av att välja den här typen av teknik och använda den?
Gopal: Mellanmarknader har ett slags tankesätt och deras behov är olika. Men medan nystartade företag och småföretag måste starta något utanför lådan behöver de en uppsättning standardfunktioner som är tillgängliga utan tung anpassning eller utan tunga konfigurationer för automatisering av arbetsflöden. Låg kod, ingen kod, proffskod, eller hur?
Jag skulle kanske rekommendera för små företag att gå med vaniljprodukter som är ur kartongen som kontakter är tillgängliga. Om de gör det kommer de att börja packa upp systemet så snabbt de kunde och de kan börja växa eftersom implementeringen av CRM-systemet också kommer att växa när deras verksamhet växer.
Så istället för att välja ett komplext arbetsflödesautomatiseringssystem för affärsprocesser, kan de välja en mindre variant av CRM som Bigin som vi har. Så Bigin kan vara den perfekta programvaran för mindre företag. De behöver faktiskt inte göra mycket anpassning, de behöver göra många konfigurationer för automatisering av arbetsflöden. De kan rulla ut det på 24 timmar. De kunde faktiskt se skillnaden dag in, dag in. När de växer kan de definitivt gå för större.
Shawn: Så låt oss prata om det lite mer. Låt oss prata om Bigin speciellt. Det är en enklare applikation för företag som ännu inte vet vad de gör med CRM. Låt oss backa upp och säga att vi pratar om något som är typ produktagnostiskt. Så för tillfället, inte bara Bigin.
Jag har precis börjat och jag har ingen aning om vilket verktyg jag ska välja. Jag vet vad CRM är. Jag vet att de ska hjälpa mig att automatisera kundrelationer, men jag har ingen aning om vad jag ska välja. Väljer jag en e-postmarknadsföringsgrej som också har CRM-kvaliteter? Väljer jag en fullskalig teknik? Vad behöver jag egentligen? Låt oss säga att jag har ett e-handelsföretag eller ett tjänsteföretag.
Gopal: Så de små företagen, de har inte råd att gå efter konsulter och distribuera fler tredjepartssaker. Så snarare skulle de kunna satsa på syndikerat innehåll. Det finns bloggar där, de kunde läsa och förstå några processer som de kunde följa. Och det finns så många tredjepartsrecensionssajter där. De kunde välja ett par verktyg från listan som marknadsföring, försäljning och support.
Så istället för att vänta eller spendera mycket pengar eller tid på att välja rätt komponent eller rätt verktyg, kan de prova vilket verktyg som helst inom 24 timmar eller inom en vecka, eller hur? De kunde faktiskt läsa mycket bra innehåll tillgängligt på webbplatser, webbplatser med fokus på små företag.
Så dessa webbplatser ger faktiskt mer information till småföretagare som startar företag för att kickstarta deras CRM-implementering. Det är där våra småföretagsanalytiker producerar mycket bra innehåll om de läser ett par bloggar från dem, eller hur? De kan faktiskt ge mer motivation att starta något till skillnad från att du måste närma dig större konsulter och alla tre bloggartiklar ger mer information till nystartade ägare eller entreprenörer att börja implementera.
Du har till exempel ett enmansföretag. Du kan faktiskt välja dessa produkter. Så istället för att ifrågasätta deras trovärdighet, bara gå och prova det. Eftersom de flesta av produkterna idag erbjuder freemium-modeller. Freemium är som en välsignelse för småföretag. De kunde faktiskt gå för ett freemium och sedan kunde de ändå packa upp och prova ett par saker. Om det är bra, använd det och prova ett freemium-paket till istället för att ha ett långt engagemang och köpa tio platser, 100 platser. Gå bara och köp en månatlig prenumerationsmodell. Istället för att förbinda sig till en årlig prenumeration, satsa på en månadsprenumeration. Om du gillar det om tre månader lägger du till fler platser längre fram eftersom det är den flexibilitet som prenumerationsekonomin ger småföretagare.
Gopal avslutar talet med att säga: ”Så det finns ett koncept som heter fail fast. Om du vill misslyckas snabbare, istället för att vänta i 18 månader och sedan åh, det här fungerar inte.”
Small Biz Tips på 15 sekunder eller mindre
Oavsett om det är CRM eller ett annat verktyg du vill implementera i ditt lilla företag, här är två måste-tips du bör överväga för att få dig på rätt väg.
- Undvik att köpa programvara utan att först prata med ditt folk.
- Se till att programvaran du köper uppfyller deras behov, annars kan dina ansträngningar vara förgäves.
Tack igen till Gopal Sripada. Om du gillade konversationen vänligen lämna en kommentar och låt oss veta vilka ämnen du skulle vilja se behandlas i framtida program. För fler småföretagsnyheter och tips, gå med oss@smallbiztrends.com.
Lyssna på SoundCloud:
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
[ad_2]
Source link