[ad_1]
Hej, du vet hur det har funnits det där ryktet i flera år att Facebook faktiskt lyssnar på dina privata konversationer, för att visa dig annonser baserat på vad du diskuterar i verkligheten?
Ja, det är det definitivt inte sant, och händer faktiskt inte. Men Facebooks moderbolag Meta kan snart använda en något relaterad process, genom att logga användarens ”röstutskrifter” som ett sätt för autentisering, och potentiellt mer, enligt en nyligen inlämnat patent.
Som rapporterats av Patent Droplämnade Meta’s in ett nytt patent med titeln ”Användaridentifiering med röstavtryck på sociala nätverk online”.
Och för det mesta är det enkelt nog – som Meta förklarar:
”Ett socialt nätverkssystem kan spela in och analysera en användares röst för att fastställa ett digitalt röstavtryck för användaren. Sekretessinställningar kan tillåta användare att välja eller välja bort att låta det sociala nätverkssystemet registrera eller analysera användarens röst, eller låta det sociala nätverkssystemet bestämma röstavtrycket för användaren. Användarens sekretessinställningar kan också specificera att sådana röstavtryck endast får användas för att underlätta röstinmatningsändamål (t.ex. för att skicka röstmeddelanden, för att förbättra röstigenkänningen för att använda röststyrda funktioner i det sociala onlinenätverket).
Så, precis som de biometriska ID-elementen på din enhet, vill Meta aktivera röst-ID, vilket kan möjliggöra en rad ytterligare funktioner i appen, samtidigt som det ger en högre säkerhetsnivå över lösenordsbaserad inloggning.
Verkar okej, ingen stor grej här.
Sedan är det detta:
”Ett klientsystem som är associerat med det sociala nätverkssystemet kan upptäcka en eller flera personer som talar, och de som talar kan identifieras som användare baserat på jämförelse av deras röster med röstavtryck som lagras av det sociala nätverkssystemet. Efter att ha identifierat en eller flera av personerna som användare av det sociala nätverkssystemet, kan det sociala nätverkssystemet tillhandahålla anpassat innehåll till de identifierade användarna baserat på deras sociala nätverksinformation. Det anpassade innehållet kan anpassas för att matcha de identifierade användarnas intressen och kan innehålla annonser, nyhetsflöden, push-meddelanden, platstips, kuponger eller förslag.”
Med andra ord, om Facebook även skulle höra en annan person tala samtidigt som någon loggar in med röst-ID när man använder denna nya process, skulle det sedan försöka identifiera om den andra personen också är en registrerad Facebook-användare via röst analys. Och om den hittar en matchning kan den se ut att visa båda användarnas innehåll – inklusive annonser – baserat på deras preferenser.
Så Facebook skulle lyssna och visa dig annonser baserade på sådana – inte baserat på dina konversationer som sådana, utan på vem du är och de människor du interagerar med i verkligheten.
Det är inte lika avancerat som myten om att ”alltid lyssnar”, och det är osannolikt att det kommer att leda till helt kusliga annonsmatchningar som kommer att skrämma dig som ett resultat. Men det skulle vara ett annat sätt för Meta att samla information om din aktivitet och dina intressen, genom att ställa in bakgrundsljud och försöka hitta relevanta kontextuella matchningar som stämmer överens med andra associerade användares intressen, och potentiellt platsbaserade ljud som kan associeras med en viss plats.
Även om det verkar lite rörigt. Tänk om du använder röst-ID när du till exempel är på en konsert och mikrofonen plockar upp någon slumpmässig förbipasserande för ljudmatchning. Nu får du helt orelaterade annonser som visas in-stream, bara för att någon råkade vara nära dig vid den tiden.
Jag är inte säker på att det skulle vara överdrivet effektivt, men Meta har uppenbarligen större planer på gång, troligen anpassade till sina AR-glasögon, med ett annat element i patentet som också pekar på röstkommandon i sina appar.
”Till exempel kan en användare på ett klientsystem, som en smartphone, skapa ett röstavtryck genom att tala flera ord eller fraser i en mikrofon på smarttelefonen, som kan spela in användarens tal som ljudingång. Ett röstavtryck kan genereras baserat på ljudingången och lagras i datalagret som användarens röstavtryck. Därefter, när den användaren talar ett röstkommando såsom ”spela upp musik” i en smartphone eller annat klientsystem, kan röstkommandot jämföras med användarens röstavtryck för att identifiera användaren som talare. Smarttelefonen kan sedan utföra en åtgärd associerad med kommandot med hjälp av användarens identitet, t.ex. spela musik från användarens musikbibliotek.”
Metas nuvarande Ray Ban Stories-glasögon svarar redan på röstkommandon, vilket Meta utökas tillbaka i majmed användare som kan svara till inkommande WhatsApp, Messenger och textmeddelanden bara genom att prata.
I detta avseende relaterar detta nya patent sannolikt till den utökade röstanvändningen för nästa generation av dess wearables push, vilket skulle innebära att den extra datainmatningen som hämtas från sådana sannolikt också etableras med detta i åtanke.
Så det skulle handla mindre om att visa dig fler annonser på Facebook, och mer relaterade till delade intressen i AR, baserat på vad dina vänner också engagerar sig i, vad de gör, var de är.
Så även om det låter lite läskigt, verkar det mer vara en dataförsäkring från Meta, för att säkerställa att den fortsätter att samla in publikinsikter över dessa utvecklande ytor.
För att vara tydlig, lyssnar Facebook inte på dina verkliga chattar, och det kommer det inte att vara i framtiden heller. Men det kan snart ha ett nytt sätt att förstå vem du umgås med, och var, förutom enhetens närhet, incheckningar osv.
Kanske är det fortfarande läskigt nog, men det är vettigt, med tanke på att fler människor interagerar med dess appar via bärbara enheter.
Du kan läsa hela ’Användaridentifiering med röstavtryck på online sociala nätverks patentansökan här.
[ad_2]
Source link