[ad_1]
Även om många fortfarande har reservationer mot att sälja verifiering av sociala plattformar, och den inverkan som kan ha för att undergräva det upplevda värdet av den en gång så omtalade blå bockmarkeringen, drar Meta helt klart en viss fördel av en sådan, som det är nu utökar sitt Meta Verified-prenumerationspaket till alla regioner.
Ursprungligen lanserad tillbaka i februari För användare i Australien och Nya Zeeland har Meta varit stadigt utöka tillgången till alternativetsom ger betalande användare en verifierad blå bock på Facebook eller Instagram, tillgång till dedikerad kontosupport för att effektivisera svar, såväl som andra funktioner, för 11,99 USD per månad – eller 14,99 USD per månad vid köp via mobilappar (motsvarande avgifter för respektive appbutik ).
Och snart kommer alla användare i alla regioner att kunna köpa sin egen blå bock.
Enligt Meta:
”Vi har hört positiv feedback från kreatörer i våra första tester och fortsätter att samla in input om vad som är mest värdefullt för prenumeranter. Vi kommer att fortsätta att utveckla Meta Verified baserat på dessa lärdomar och utforska nya funktioner och fördelar som skapar mer värde för prenumeranter.”
Programmet kommer att utökas till latinamerikanska användare denna vecka, följt av full global tillgänglighet under de kommande månaderna.
Som nämnts är det fortfarande en udda passform, vilket späder på innebörden av vad bocken faktiskt representerar, som ett mått på pålitlighet eller notabilitet inom sociala appar.
Twitter var den första plattformen som började säljer blåfästingar istället för att allokera dem, som ett sätt att bekämpa bots och spam, med tanken att om majoriteten av användarna skulle betala för verifiering, skulle det göra det ohållbart för botoperatörer att fortsätta sina system, eftersom de enda profilerna inte betalar, och utan en verifieringsmarkering, skulle så småningom helt klart vara botkonton, i motsats till riktiga människor som har råd med några dollar i månaden för att bekräfta sin identitet.
Konceptet i sig är meningsfullt. Att verifiera alla faktiska människor, på ett eller annat sätt, skulle hjälpa till att sålla bort dåliga skådespelare, men problemet med Twitters tillvägagångssätt är att det använder ”betalningsverifiering” som ett sätt att bekräfta identitet, vilket egentligen inte är en bekräftelse på någonting, annat än det faktum att en användare är villig att betala $8 för en bock i appen.
Och de flesta användare har hittills varit ovilliga att betala. Trots att man uppmuntrat personer med ökad räckvidd för tweets och tagit bort verifieringsbocken från tidigare godkända konton, är det bara ca. 0,3 % av Twitter-användarna har för närvarande anslutit sig till programmetvilket betyder att det är osannolikt att ha det identitetsbekräftelsevärde som Twitter 2.0-teamet ursprungligen hade tänkt sig.
Men det lägger till ytterligare en inkomstström när Twitter behöver det desperatmedan Meta också står inför tuffare ekonomiska förhållanden, förvärrade av dess fortsatta metaverse investeringarvilket innebär att den också behöver mer inkomst, där det är möjligt, för att kompensera sina förluster.
I det här avseendet kan jag förstå tanken bakom att sälja bockmärken, men den bredare effekten kommer att bli ett minskande förtroende för symboler i appen, vilket kommer att göra det svårare att veta vilken information som är trovärdig. Och det kan utan tvekan leda till en större förändring än de omedelbara intäktsvinsterna.
Vilket också är därför jag tror LinkedIns senaste metod för verifiering Det är mer meningsfullt att erbjuda ID-bekräftelse via tredjepartsleverantörer för att bekräfta att du faktiskt är en riktig person med ett officiellt statligt ID som kan kopplas till din identitet.
Det är inte en prenumerationstjänst och den fungerar inte som en ersättning för ett tidigare verifieringssystem. Men det kommer att hjälpa till att rensa bort bots och spam, utan återkommande avgifter, vilket i huvudsak prioriterar användare baserat på hur mycket pengar de tjänar, i motsats till vem de är.
Oavsett, Meta går vidare med sitt program ändå. Och medan Meta inte har gått till den extrema nivån att ta bort tidigare tilldelade bockar i sina appar, kommer initiativet att se fler betalda blå bockar dyka upp i dina Facebook- och IG-flöden, vilket kommer att göra det svårare att veta vem som faktiskt är anmärkningsvärd och vem som betalar för uppmärksamhet i varje app.
Spelar det någon roll? Kanske inte, men kanske är det en större sak än vissa tror, och den extra trovärdigheten som betald verifiering ger kommer bara att förvärra förvirring och missförstånd i varje app.
Vi kommer bara att veta säkert med tiden, eftersom fler människor köper sig till status på sociala medier och användare blir allt mer försiktiga med vad dessa blå bockar faktiskt representerar.
[ad_2]
Source link