[ad_1]
Om du funderar på att köpa en blå bock på Facebook eller Instagram, via Metas nya ”Meta Verified”-programför att på konstgjord väg öka din relevans i någon av apparna, har vi ett avtal för dig.
Nu erbjuder Meta ett nytt paket som gör att du kan spara pengar när du registrerar dig för Meta Verified på båda plattformarna, så att du kan ha en blå bock över alla dina Meta-inlägg, för det låga, låga priset på…
Okej, 42 USD per månad – eller 504 USD per år – är inte direkt billigt. Men siffrorna i detta exempel, postade av Jonah Manzano, är i australiska dollar, så paketet kommer att bli billigare igen i USA (förmodligen). Så nu kommer du att kunna öka din uppfattning i appen och lura folk att tro att du är en kändis, för mindre än initialt 11,99 USD per månad för varje element.
Men det är fortfarande ganska dyrt. Tyvärr är det priset för även falska kändisar, och du måste individuellt prenumerera på Meta Verified för varje app. Helst kan du bara bli verifierad i en och sedan ha en blå bock på båda, men Meta har gjort det så att du måste registrera dig för var och en för sig, för att pressa ut mer pengar från de som verkligen vill verka viktiga, och använd deras bock för att öka statusen i appen.
Vilket, som ni kan se av mitt tonfall, jag inte tror är den bästa vägen att gå. Att sälja verifieringsmarkeringar är en säker väg för att urholka själva värdet av erbjudandet, där markören gradvis förlorar all relevans, eftersom vem som helst nu bara kan köpa den lilla symbolen.
Det har förmodligen fortfarande lite mer värde på IG och Facebook, eftersom Meta inte har tagit nästa steg, som Twitter, i ta bort äldre bockar, vilket innebär att de enda som finns kvar i appen är de som är betalda. Det betyder att Meta Verified-kunder fortfarande kan cosplay bland de faktiska högprofilerade användarna, medan Meta Verified-programmet också erbjuder dedikerad, personlig kundsupport, vilket är en stor fördel för vissa prenumeranter.
Men trots det verkar det bara inte vara värt kostnaden. Människor är mer skeptiska till vad bockmarkeringen nu betyder, och när cynismen växer, kommer användarna att lita på det mycket mindre som en indikator på … ja vad som helst egentligen.
Men vissa kommer fortfarande att se det som en flexibilitet, vissa människor kommer fortfarande att bli glada över att se bocken bredvid deras användarnamn, och antalet personer som kommer att betala kommer sannolikt att motivera programmet, som det kommer att göra på Twitter också.
Men det tappar i värde bland de människor som faktiskt gör det relevant, vad gäller faktiska kändisar, som det nu har blivit mindre fördelaktigt för – kändisar som tar användare till dessa appar och driver enorma mängder engagemang.
Vilket verkar vara ett udda affärsval, men här är vi.
[ad_2]
Source link