[ad_1]
Ja, det här borde vara bra. Kan inte se några problem alls.
Idag har Meta meddelat att det sänker ålderskraven för Meta Quest-konton, där barn mellan 10 och 12 nu kan skapa sin egen VR-identitet via ”förälderhanterade” profiler.
Som förklarat av Meta:
”Med nya föräldrahanterade Meta-konton gör vi det enklare för föräldrar att skapa och hantera sin familjs konton på en enhet. Vi kommer att kräva att preteens får deras förälders godkännande för att skapa ett konto, vilket ger föräldrar kontroll över apparna som deras preteens laddar ner från vår appbutik. När föräldrar delar sin preteens ålder med oss använder vi denna information för att ge åldersanpassade upplevelser i vår appbutik. Till exempel kommer vi bara att rekommendera åldersanpassade appar.”
Unga användare kommer inte att få annonser, medan föräldrar också kommer att kunna hantera hur länge de kan använda VR för varje dag. Föräldrar kommer också att kunna övervaka vad deras barn håller på med i VR, via casting till en telefon eller TV, medan Horizon-profiler före tonåringar automatiskt kommer att ställas in på privata för att begränsa rovbeteende.
”Vi bygger det här med vår Ansvarsfulla innovationsprinciper och vårt engagemang för att bygga säkra, positiva upplevelser för unga människor i framkant. Till exempel, Vi tillhandahåller föräldrar med information för att avgöra om Meta Quest 2 och 3 är rätt för deras barn, och hur de kan göra deras upplevelse i headsetet bekväm och säker. Vi kommer också att introducera ytterligare verktyg och resurser så att ungdomar får en åldersanpassad upplevelse av VR som föräldrar enkelt kan hantera.”
Så det borde gå bra, Meta har allt i handen, allt täckt, inget att bry sig om.
Åh, acceptera att vi inte har definitiva data om de potentiella psykologiska och fysiologiska effekterna av långvarig VR-användning, och inte heller har vi en klar förståelse för effekterna av sociala interaktioner i en mer uppslukande digital miljö.
Jag menar, effekterna av sådana på sociala medieplattformar som de finns för närvarande är ganska betydandeoch du kan bara föreställa dig att detta kommer att bli ännu värre i ett helt uppslukande, slutet digitalt utrymme.
Men visst, låt barnen spendera timmar om dagen i VR. Vad kan gå fel?
Och medan Meta bygger in hanteringsverktyg för att hjälpa föräldrar att minska potentiella risker, är verkligheten att de flesta föräldrar inte har tid att övervaka sina barns onlineaktiviteter dygnet runt. Det kan vara en vektor för ökad skada, och du kan slå vad om att om några år kommer det att finnas en rad nya psykologiska papper som utforskar effekten av VR-exponering på barn.
Men för Meta kan detta vara ett värdefullt marknadssegment. Meta bygger sin metavers inte för den nuvarande användarkohorten, utan för nästa generation av webbanvändare, barnen som redan ägnar sig åt metaversliknande utrymmen i spelvärldar, som Fortnite, Minecraft och Roblox. Det är den nästa generationen som kommer att vara mer helt anpassad till metaversen som ett anslutningsverktyg – och som sådant kan att få dem in i VR tidigt kan bli en vinnare för Meta, genom att slå samman dessa upplevelser till vanligt interaktivt beteende.
Det är vettigt varför Meta vill ha detta. Men det känns som att vi inte har lärt oss något av den nuvarande sociala medieåldern.
Över tid, Mer och Mer Studier har visat att interaktion med sociala medier kan ha skadliga effekter för ungdomar och kan vara negativt för utveckling, mental hälsa och mer. Egentligen borde vi inte tillåta små barn att använda appar för sociala medier, med enbart exponeringsrisk utgör betydande faror, medan liknande farhågor också har varit tagit upp om VRoch hur rovdjur kan använda den virtuella miljön, som är mycket mer uppslukande och alltförbrukande, för att uppfylla sina dåliga avsikter.
Heck, även Meta själv varnar för farorna här:
Räkna med att den här varningen försvinner snart.
Men visst, låt barnen anmäla sig.
Borde bli bra.
[ad_2]
Source link