[ad_1]
Om du visar Facebook- eller Instagram-annonser med ”världsomspännande” inriktning, eller riktar dig specifikt till EU-målgrupper, måste du snart uppdatera dina processer för inriktning av metaannonser.
I linje med EU:s lag om digitala tjänster (DSA)som nu kräver att Meta tillhandahåller mer information om annonsinriktning, lägger Meta till nya element när EU-inriktning väljs, vilket kommer att uppmana annonsörer att ange en ”mottagare” och ”betalare” för varje kampanj.
Enligt Meta:
”Som en del av våra ansträngningar att skapa transparens för företag och människor, och för att svara på EU-förordningar, kommer vi att kräva att annonsörer anger vem som drar nytta av deras annonser (mottagare) och vem som betalar för deras annonser (betalare) för alla Facebook- och Instagram-annonser som riktar sig till EU, associerade territorier eller utvalda globala/världsomspännande.”
Som du kan se i det här exemplet kommer du nu, när du väljer en EU-målgrupp, att se dessa nya fält, och du måste välja ett svar för varje.
Informationen om ”betalare” och ”förmånstagare” är utformad för att underlätta mer insikt om källan för varje Facebook- och IG-annons – vilket i de flesta fall kommer att se att du helt enkelt lägger till ditt företagsnamn i båda fälten.
Även om det finns specifika regler kring sådana, och det är viktigt att annonsörer förstår det nya kravet som beskrivs av Metas team.
Du kan läsa mer om de uppdaterade kraven här.
Meta har också meddelat några nya uppdateringar av marknadsförings-APIi linje med detsamma, vilket kommer att innebära att utvecklare kommer att behöva uppdatera sin API-användning.
”Denna information kommer att krävas på alla sidor för att skapa annonser från och med den 21 juni. I slutet av augusti kommer information om mottagare och betalare att visas i Ad Library och Ad Library API för alla annonser som skapas den 22 juni 2023 eller senare. och som ger ett intryck till EU eller associerade territorier.”
Uppdateringen markerar det senaste regelskiftet för onlineannonser, som redan har sett Meta får höga böter för bristande efterlevnad av specifika delar av dess nya koder.
Faktum är att bara förra månaden, Meta var böter på 1,2 miljarder euro – motsvarande 1,3 miljarder USD – för att överföra EU-användardata tillbaka till USA utan uttryckligt tillstånd eller adekvat skydd.
EU-tillsynsmyndigheter fortsätter att driva på för mer transparens och kontrollalternativ för användare, och med varje uppdatering måste Meta utveckla sina system i enlighet med detta, eller riskera liknande påföljder i framtiden.
Det är ytterligare en rynka i Meta-annonseringsprocessen, som kommer att påverka alla varumärken som marknadsför till EU-användare.
[ad_2]
Source link