[ad_1]
Mellan att krocka med regeringar och att hota andra sociala medieägare har Meta också ett bredare uppdrag i fokus, vilket ser att företaget vill vara en större kraft för det goda, på olika fronter.
Vilket, med tanke på dess meritlista, kan vara skrattretande för vissa, men det kommer med åtminstone några goda avsikter.
Idag har Meta publicerat en ny rapport som tittar på sina ansträngningar att ha en mer positiv inverkan på samhället, på en rad olika sätt.
De 132-sidig rapportskapad i samråd med en rad externa experter, tittar på Metas olika projekt och hur vart och ett av dessa initiativ bidrar till dess bredare satsning på att förbättra samhället.
Även om det hittills inte har varit positivt på sådant i sin existens.
Som förklarat av Meta:
”Det finns inga enkla svar eller lösningar på de utmaningar världen står inför idag. Från krig och sjukdomar till ekonomisk instabilitet och klimatförändringar, globala problem kan bara mötas med samarbete som sträcker sig utanför gränserna för ett land eller en industri. För att göra framsteg måste vi föra människor samman kring gemensamma mål och värderingar, dela verktyg och expertis och samarbeta på ett sätt som drar fördel av en stor bredd av olika idéer och erfarenheter. Som ett företag som kopplar samman miljarder människor runt om i världen vet vi att vi och den bredare tekniska industrin har en viktig roll att spela.”
Detta är en mycket optimistisk känsla, särskilt från en plattform som har underlättat kopplingen mellan lika många negativa element som den har positiva.
Men trots det kartlägger rapporten Metas viktigaste fokusområden för att förbättra sina system och se till att den överensstämmer med dessa bredare mål så gott det kan.
Baserat på sina olika samråd har Meta etablerat ett ramverk med fyra pelare för sina ansträngningar:
Som du kan se är Metas huvudfokuselement:
- Verka transparent och hållbart – Bedriva affärer ansvarsfullt, etiskt och öppet för att upprätthålla intressenternas förtroende och förtjäna vår licens att verka runt om i världen.
- Styrka våra medarbetare och partners – Behandla anställda, leverantörer och andra partners med respekt och värdighet genom att implementera höga standarder för säkerhet och omsorg, och se till att våra partners i leveranskedjan gör detsamma.
- Bygg ansvarsfullt – Designa, utveckla och ständigt förbättra våra produkter och plattformar för att möjliggöra säkra och inkluderande upplevelser som förbättrar människors liv.
- Lås upp potentialen för gott – Ge människor över hela världen möjlighet att dela idéer, erbjuda stöd och göra skillnad genom att använda våra produkter.
Den sista punkten här är verkligen där Meta passar bäst, åtminstone från en offentlig synvinkel, med företaget som också lyfter fram sina nyckelprinciper, som är mer anpassade till dess plattformar.
Baserat på detta lyfter Meta fram några av sina nyckelprestationer på varje front, som mestadels relaterar till bredare företagsinitiativ.
Även om det finns några anteckningar om hur dess informationsdetektering och varningsprocesser tar itu med saker som fel- och desinformation – men egentligen är rapportens bredare fokus på hur Meta, som organisation, försöker ha en mer positiv inverkan på världen, genom initiativ i större skala, som mindre handlar om innehållet som du eller jag ser på Facebook eller Instagram.
Men det finns där, inklusive anteckningar om reklamtransparens:
Samt en översikt över Metas syn på yttrandefrihet i sina appar:
“Meta vill att användare ska kunna prata öppet om de frågor som är viktiga för dem, oavsett om det är genom skriftliga kommentarer, foton, musik eller andra konstnärliga medier, även om vissa inte håller med eller tycker att det är stötande. Vårt engagemang för uttryck är av största vikt, men vi inser att internet skapar nya och ökade möjligheter för övergrepp. Av dessa skäl, när vi begränsar uttrycket, gör vi det i tjänst för säkerhet, integritet, autenticitet och värdighet.”
Meta säger att man arbetar för att anpassa sig till Global Network Initiatives Principer för yttrandefrihetsom bygger på internationellt erkända lagar och standarder för mänskliga rättigheter, samtidigt som det också syftar till att skydda användarnas integritet på olika sätt.
Vilket, som ett uttalande, är intressant – även om inte alla skulle hålla med om att Metas tillvägagångssätt på båda fronterna har varit upp till standard hittills.
Men återigen, det är lite av poängen – rapporten syftar till att ge både en översikt och en färdplan för förbättringar, så även om Meta inte har upprätthållit alla dessa principer ännu, är det detta som man syftar till att uppnå, vilket ger några intressant perspektiv på dess vision, utveckling och tillvägagångssätt på varje front, och helst se det förbättras – eller åtminstone ge användarna mer förståelse för dess handlingar.
Rapporten tittar också på företagets miljörekord, mångfald och representation, AR/VR-utveckling och dess ansvarsfulla AI-principer.
Det finns också denna översikt över dess bredare interna synsätt:
Det har kommit långt frånMove Fast and Break Things eradär Meta nu intar en mer beräknad och medveten utvecklingsstrategi, på alla fronter, i linje med mer nyanserade principer.
Rapporten ger ett intressant perspektiv på exakt hur Meta vill utvecklas, och det är värt att ha dessa drivande principer i åtanke när man bedömer företagets olika beslut. Om du till exempel ville veta varför Meta har beslutat att agera på en viss typ av innehåll, ger den här rapporten ett bredare ramverk för sådana beslut, vilket kan hjälpa dig att bättre förstå hur Zuck och hans team fungerar.
Som sådan är det värt en titt – du kanske inte behöver läsa alla 132 sidorna, men det finns en hel del insikter inom varje område, vilket kan förbättra din förståelse.
Du kan ladda ner Metas rapport ’2023 Responsible Business Practices’ här
[ad_2]
Source link