[ad_1]
Det händer.
Efter månader av spekulationer, och tips om vad som komma skallMeta har äntligen bekräftad att dess nya Twitter-liknande sociala app, kallad ’Threads’, kommer att lanseras globalt denna vecka.
Nja inte helt globalt. På grund av ökat dataskydd i EU, har Threads kommer inte omedelbart att vara tillgänglig för europeiska användare. Men för alla andra kommer du att kunna börja bygga dina trådar från och med torsdag amerikansk tid, när den nya appen blir tillgänglig för nedladdning i respektive App Store.
Vilket är ett nyckelfokus för Meta, för att växa den nya appen. Om företaget verkligen vill ösa på sig så många Twitter-avstängningar som möjligt, behöver de goda skäl att locka fram dem, vilket är anledningen till att de gör en samlad ansträngning för att få högprofilerade användare som gör inlägg i appen så snart och så mycket som möjligt.
Enligt Business Insiderhar en rad högprofilerade användare redan fått en introduktionsguide, som råder dem att lägga upp i Threads minst två gånger om dagen för att vänja sig vid den nya appen.
Guiden noterar också att varje person som går med i trådar kommer att få ett nummer som indikerar när de registrerade sig, och som sådan kan låga siffror ha en viss social inflytande, samtidigt som det också föreslår att användare delar sina inlägg till Instagram Stories för att marknadsföra appen .
Instagram har enligt uppgift nått ut till en rad stora namnstjärnorinklusive Oprah och Dalai Lama (?) om att göra inlägg i appen, tillsammans med online-influencers som Gary Vaynerchuk, i ett försök att skapa tidig buzz för plattformen.
Och det kanske funkar. Medan många användare kommer att vara tveksamma till att lämna Twitter för en annan betaplattform, om folk som du vill höra från att börja publicera där, kommer du förmodligen att ladda ner appen, bara för att se vad de har att säga. Den nyfikenheten kan sedan leda till att du checkar in oftare, vilket då kommer att leda till att du lägger upp dina egna tankar och bäddar in appen i din vanliga sociala medierrotation.
Det är ett bättre sätt att närma sig utmaningen än vad andra Twitter-alternativ har antagit hittills – och egentligen är det bara för att det kommer från Meta som det kan göra en så högprofilerad pitch. Kändisar skulle sannolikt bli oberörda av att en okänd app hör av sig, men den ökade sannolikheten för att den här blir en sak kommer åtminstone att få många av dem att registrera sig och testa det tidigt, vilket kan vara den kritiska tillväxttakten som den behöver.
Och det är i grunden Twitter under ett annat namn.
Även om jag fortfarande är förvånad över att de har gått med ”Trådar” som appnamn, med tanke på att Meta redan för två år sedan lanserades och skapade en app som heter ”Threads”..
Den appen var mer fokuserad på DM-grupper, så den var mycket annorlunda. Men det verkar bara förbannat, hemsökt av tidigare appars misslyckanden.
I alla händelser kommer trådar, och Meta gör en stor, flashig push för att marknadsföra appen, i ett försök att stjäla en del av Twitters åska, när fler Twitter-användare börjar ifrågasätta om de vill fortsätta delta i Elons eget sociala experiment.
Kommer det att bli Twitter-mördaren? Jag är fortfarande skeptisk till att det kan ta allt Twitters åska – men om det någonsin funnits en möjlighet, är tiden nu, och om något företag skulle kunna göra det, skulle det vara Zuckerberg-juggernauten.
Meta har gjort det förut – det i princip stoppade Snapchats tillväxtmomentum med lanseringen av Instagram Stories redan 2016, vilket tvingade Snaps team tillbaka till ritbordet och lade sin strategi tillbaka år.
Snapchat är nu tillbaka i tillväxt, men det har tagit lite tid för plattformen att återupprätta sin nisch, medan Stories har fortsatt att växa på Instagram och Facebook.
Kanske kan det också vara Twitters öde. Kanske är detta inte Twitter-mördaren som sådan, men eftersom många annonsörer letar efter ett nytt hem, kan trådar, om det tar fart, snabbt bli relevanta, pressa Twitter ännu mer och tvinga den att omvärdera sitt utbud.
Kanske kommer det inte att döda Twitter, men det har den bästa chansen att ändra Twitter 2.0-färdplanen, vilket potentiellt kan krympa omfattningen av Elons världsherraväldesplaner.
PS Du kan komma åt din trådprofilkod tidigt genom att skriva ”threads”, ”P92”, ”saymore”, ”ticket” eller ”1992” i Instagrams sökfält (i den senaste versionen av appen) och sedan trycka på biljettikonen som visas till höger om sökfält.
[ad_2]
Source link