[ad_1]
Mitt i sin bredare metaverse push, utvecklar Meta också AR-glasögon, inom sitt växande utbud av digitala bärbara produkter som kommer att öppna upp en rad nya möjligheter, för både företaget och konsumenterna.
Men dess AR-projekt, en förlängning av dess nuvarande Ray Ban Stories glasögonerbjudandegår inte så smidigt som hoppats och kan försenas, och till och med nedgraderas, enligt senaste rapporter.
Enligt InformationenMeta har tvingats ta en annan inställning till sina AR heads-up-displayelement på grund av utmaningar med att integrera mer avancerad mikroLED-teknik, vilket skulle ha gett den en fördel gentemot sina konkurrenter.
Tillbaka 2020, Meta förvärvat microLED-ledare Plesseysom gav den tillgång till en nyckelkomponent för sina AR-glasögon, samtidigt som den behöll Plesseys teknologi från Apple, i vad som verkade vara ett smart drag för att avvärja AR-konkurrens.
Men Plesseys teknologi har enligt uppgift inte enkelt integrerats i Metas avsedda användningsfall, vilket sedan dess har tvingat den att gå bort från Plesseys teknik och återgå till displayelement med lägre specifikationer, som är mer besläktade med samma som används i andra AR-bärbara enheter.
Det sänker Metas potentiella vallgrav i AR-loppet och kan skada dess utsikter att dominera AR-marknaden – särskilt när Apple går till nästa steg med sin VisionPro mixed reality-enhetsom kommer att finnas kommersiellt tillgängligt från början av nästa år.
På många sätt verkar VisionPro som en mindre version av Metas Quest VR-headset, med en mycket högre prislapp ($3 499 kontra $499 för kommande Quest 3 enhet), men många branschinsiders är glada över möjligheterna med Apples ”spatial computing”-skifte, som skulle kunna få Apple att leda vägen på nästa steg av mixed reality-upplevelser.
Metas AR-glasögon, med kodnamnet ’Orion’, kommer till synes spela en nyckelroll för att motverka den hypen, och erbjuda en mer elegant, daglig bärbar, som skulle förstärka din världsbild med digitala förbättringar. Men kanske, det är faktiskt inte möjligt – kanske, på grund av kostnadsbortfall och kompatibilitetsproblem, kommer Meta att vara mer begränsad än vad den hade räknat med i detta avseende, vilket kan dämpa dess förhoppningar om att leda det kommande AR-loppet.
Ändå fortsätter Metas AR-projekt. Meta planerar att göra den första iterationen av sina AR-glasögon tillgänglig för utvecklare nästa år, med sikte på att lansera kommersiella AR-glasögon senast 2027.
Kommer de att vara lika bra som Apples VisionPro? Kommer Apple redan ha vunnit över marknaden när Meta kommer till festen?
Det är fortfarande en lång väg att gå, men Metas AR-ambitioner har uppenbarligen fått en träff på senare tid, vilket kan se att det ändrar fokus igen i framtiden, till förmån för dess bredare VR-push.
[ad_2]
Source link