[ad_1]
Om du vill maximera dina marknadsföringsinsatser på LinkedIn är detta värt att notera – plattformen nyligen uppdaterade sin algoritmsom svar på användarfeedback om att alltför mycket irrelevant, icke-professionellt innehåll översvämmade deras flöden.
Detta kommer via Jason Feifer av Entreprenör, som nyligen pratade med LinkedIn-teamet om deras uppdateringar. Du kan läsa Feifers fullständiga översikt härmen de viktigaste delarna du behöver förstå är:
- Icke-professionellt innehåll, särskilt inlägg utformade för att spela systemet, kommer inte längre att belönas på samma sätt. Resonemanget bakom detta är att LinkedIn såg ett inflöde av Facebook-liknande innehåll under pandemin, när de flesta av oss såg vårt arbete och privatliv smälta samman under en period. Och eftersom LinkedIns algoritm såg ut att förstärka de mest engagerande inläggen, började även återinlägg av viralt innehåll från andra plattformar att sippra in, vilket man nu vill korrigera.
- LinkedIn prioriterar innehåll från första gradens kontakter. LinkedIn säger att användare regelbundet berättar för dem att det mest värdefulla innehållet kommer från personer de känner, så användare ser nu fler uppdateringar från direkta kontakter och användare de följer i sina flöden.
- LinkedIn vill också lyfta fram expertkunskap och råd. Så hur vet LinkedIn vad som är expertinsikt? Systemet letar nu efter att identifiera varje användares intressen, baserat på deras profilinformation och aktivitet, och om andra medlemmar inom din nisch engagerar sig i dina inlägg är det en stark signal om att du delar material av relevans och värde. Längs denna linje är kommentarer också viktiga, men inte generella, ettordskommentarer, som vissa också har använt för att spela systemet. Mer djupgående svar och konversationer hjälper också till att förbättra din inläggsräckvidd (pro-tips: svara på kommentarer om dina uppdateringar)
- LinkedIns system försöker också identifiera åsikter och råd, som matas in i föregående element. Det finns inte mycket detaljer i hur LinkedIn kategoriserar detta, men du bör se efter att dela insikter, snarare än att bara posta om.
Sammantaget försöker LinkedIn bli bättre på att kategorisera innehåll i relevanta ämnen, för att sedan visa det för fler intresserade användare. Som sådan kommer generiska observationer och anteckningar sannolikt att bli mindre förstärkta än att dela din expertåsikt – och ju mer du delar, desto bättre kommer LinkedIn teoretiskt att kunna förstå vem du är, vad du gör och vem som vill se dina inlägg.
Det är en logisk och potentiellt fördelaktig uppdatering, men hur bra LinkedIns system är på att straffa engagemangsbete och förstärka mer relevant innehåll återstår att se. För naturligtvis kommer LinkedIn att säga att det vill ha mindre skräp och spam, men att motverka sådant på en teknisk nivå är inte lätt.
Att filtrera medlemmar i aktuella hinkar kan vara ett sätt att filtrera detta, och om LinkedIns system kan få det rätt, kan det förbättra relevanta kopplingar och exponering, även om du faktiskt ser mindre räckvidd som ett resultat.
Och det verkar göra något rätt. LinkedIn säger också att den såg en 42 % ökning av innehåll som delas mellan 2021 och 2023och en ökning med 27 % av totalt sett innehåll.
Som sagt, LinkedIn har försökt införliva mer aktuell filtrering för de senaste årenoch det är klart att det fortfarande pågår.
I vilket fall som helst är detta vad LinkedIn strävar efter att uppnå, vilket kan hjälpa dig att vägleda ditt tillvägagångssätt.
[ad_2]
Source link