[ad_1]
Den senaste tidens ”lunchflation”-trenden har bekräftats vara verklig av ny forskning gjord av betalningsleverantören Square.
Kostnadsökningar orsakar lunchflation
Trenden ställer till problem för restaurangägare som tvingas höja sina priser för att täcka ökade kostnader. Dessa kostnader förs nu över på genomsnittliga affärslunchätare, vars antal har ökat dramatiskt sedan vi återvände till jobbet efter pandemin.
Squares forskare analyserade försäljningsdata för populära lunchmåltider över hela USA för att förstå hur mycket konsumenter kan förvänta sig att betala efter pandemin. Resultaten bekräftade vad många arbetande amerikaner redan har upplevt, och det är att matpriserna vid lunchtid har stigit avsevärt under de senaste månaderna.
Vad är lunchflation?
En nyligen myntad term, lunchflation hänvisar till den specifika inflationen av matpriserna vid lunchtid, såsom smörgåsar och wraps. Det har fått mycket uppmärksamhet nyligen när fler människor går tillbaka till kontoret efter pandemin. Driftskostnaderna för restauranger och matställen har ökat på grund av en mängd olika orsaker, såsom problem med leveranskedjor och fraktrestriktioner runt om i världen.
Square själva beskriver lunchflation som ”kostnaden för lunchartiklar ökar snabbare än den genomsnittliga kostnaden för alla andra varor”. Ett exempel som de gav är den 13 % årliga ökningen av det genomsnittliga priset på en wrap från mars 2020 till 2022. De noterar också att det genomsnittliga priset på tacos ökade med 19 %, och steg från cirka 5,43 USD till 6,48 USD. Burgers ökade från 10,15 USD till 11,10 USD, en ökning med 9 %.
Det är inte bara snabbmat som upplever lunchflation heller. Det genomsnittliga priset på en sallad har ökat från 9,44 USD i mars 2021 till 10,32 USD i mars 2022, ytterligare en ökning med 9 %. Sopppriserna har ökat med anmärkningsvärda 28 % och stigit från 7,41 USD till 9,47 USD i genomsnitt.
Orsaker till Lunchflation
De stigande kostnaderna för restaurangägarna har identifierats som orsaken till lunchflationen. Sådana som arbetskraft och måltidsingredienser har blivit dyrare, med ägarna höjt priserna för konsumenten att kompensera. Det är inte bara i Amerika som detta händer heller, med lunchflationstrenden som även sker på platser som Sydkorea, där det totala prisindexet för att äta ute i april 2021 sedan dess har hoppat med 6,6 procent.
Chefen för restauranger på Square, Bryan Solar, sa: ”Restauranger har varit bland de hårdast drabbade företagen under de senaste åren, och nu står de inför stigande kostnader i alla delar av sin verksamhet på grund av brist på arbetskraft och begränsningar i leveranskedjan . Medan tekniken erbjuder många lösningar, fortsätter affärer från och relationer med kunden att vara nyckeln till restaurangers överlevnad.”
Lunchflationslösningar
Som svar på deras forskningsresultat gav Square ett antal förslag som kan hjälpa till att möta utmaningen med lunchflation. Dessa inkluderar restauranger som erbjuder funktioner som onlinebeställning och självbeställning via QR-koder, såväl som lokal och schablonleverans via tredjepartspartners. Sådana operativa effektivitetsvinster som dessa kan hjälpa restauranger att göra besparingar som de sedan kan överföra till kunderna.
”Förutom att vara uppriktiga och ärliga om varför priserna har förändrats, kan restauranger stödja sig på programvara för lagerhantering för att bekämpa problem i leveranskedjan,” tillade Solar.
”Restauranger som också erbjuder olika sätt att beställa, som QR-koder vid bord och förbeställning online, kan maximera försäljningen genom att möta kundernas preferenser i hur de köper och hämtar sina varor på ett kostnadseffektivt sätt.”
För det senaste, följ oss på Google Nyheter.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link