[ad_1]
Under de senaste 24 timmarna, många Twitter anställda, inklusive dess chef för förtroende och säkerhet, har sagt upp sig från företaget. Dessa uppsägningar kom alla kort efter ägaren Elon Musk skyllde på sina anställda för att ha dragit Twitters egen annonsörs policy för hatretorik mot ett framstående högerorienterat medieföretag.
Kaoset över på Twitter började på torsdagsmorgonen när Jeremy Boreing av The Daily Wire publicerade en tweet tråd(öppnas i en ny flik) om en potentiell affär med Musks företag som påstås ha gått snett. The Daily Wire är ett konservativt media som startats av Boreing och Ben Shapiro. Företaget sysselsätter ett antal framstående högerorienterade influencers och förståsigpåare, som Candace Owens, Jordan Peterson och Matt Walsh.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Enligt Boreing hade The Daily Wire varit i samtal med Twitter för att skapa en betald annonsörskampanj för att marknadsföra en dokumentär av Walsh som heter Vad är en kvinna?. Den konservativa kanalen planerade att sända hela filmen i en tweet. Filmen, som har varit ute i ett år, har varit kritiserats(öppnas i en ny flik) av könsidentitets- och transpersoners hälsoexperter, samt transaktivister(öppnas i en ny flik) som transfobisk eller anti-trans.
Men som Boreing förklarar, efter att Twitter granskat filmen, backade företaget ur någon form av sponsringsavtal. Twitter varnade också The Daily Wire för att även om den fortfarande kunde lägga upp videon på egen hand, skulle filmen flaggas som ”hatiskt beteende” enligt Twitters policy. Som sådan, enligt Musks egna regler för ”yttrandefrihet, inte räckviddsfrihet”, skulle Twitter begränsa synligheten av videon på sin plattform.
Högeranvändare, som ser Musk som en allierad på grund av hans konsekventa delning av extremhögerinnehåll på Twitter, var upprörda över vad Boreing delade och kritiserade snabbt Musk på plattformen. Timmar efter den första tweet-tråden från The Daily Wire svarade Twitters ägare.
Musk kastade omedelbart sina anställda under bussen.
”Detta var ett misstag av många människor på Twitter,” Musk twittrade(öppnas i en ny flik).
”Det är definitivt tillåtet”, fortsatte Musk och syftade på The Daily Wires film.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Oavsett Musks påståenden på torsdagen, märktes klipp från filmen som Walsh postade ”Synlighet begränsad: Denna tweet kan bryta mot Twitters regler mot hatiskt uppförande.” Detta minskade räckvidden som dessa tweets kunde få.
Mysk fortsatt(öppnas i en ny flik) för att försäkra sin högra användarbas att Twitter arbetade med problemet och rullade ut en uppdatering för att ta bort etiketterna samtidigt som de skyddade annonsörer(öppnas i en ny flik) som inte vill att deras innehåll visas i The Daily Wires video.
En etikett med ”begränsad synlighet” döljde The Daily Wire-filmen på butikens profilflöde.
Kredit: Mashable skärmdump
Och sedan klockan 20:00 ET på torsdagen, publicerade The Daily Wire hela filmen som de ursprungligen tänkt sig, men utan Twitters sponsringsavtal. Och Twitter döljde filmen fullständigt med sin ”synlighet begränsad” etikett och blockerade användare från att retweeta eller svara på tweeten.
Användare blockerades från att retweeta The Daily Wires tweet på grund av den begränsade synligheten.
Kredit: Mashable skärmdump
Musk försäkrade fortfarande användarna till de tidiga morgontimmarna på fredagen att han arbetade på en fix. Musk delade till och med att problemet sannolikt skulle hjälpa The Daily Wire att få mer uppmärksamhet för sin film, vilket fick vissa att spekulera i att denna ”kontrovers” tillverkades.
”Streisand-effekten på detta kommer att sätta rekord genom tiderna!” Mysk twittrade(öppnas i en ny flik).
”Kontroversen kommer att driva tittare”, han sa(öppnas i en ny flik) i ett annat inlägg.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Medan detta hände på plattformen, X Corp., tog Twitters moderbolag hand om sina egna problem. Strax innan The Daily Wire publicerade filmen på Twitter, Fortune rapporterad(öppnas i en ny flik) att Twitter avaktiverat meddelandekontot Slack för dess chef för förtroende och säkerhet Ella Irwin. Snart, Reuters bekräftad(öppnas i en ny flik) att Irwin hade sagt upp sig från företaget. I sin roll var Irwin ansvarig för att forma och upprätthålla Twitters regler och policyer.
Irwin var inte den enda Twitter-anställda som sa upp sig heller. Programdirektör Maie Aiyed för Twitters varumärkessäkerhetspartnerskap meddelat(öppnas i en ny flik) hennes avgång från Twitter på torsdagen. På fredag, en annan Twitter-chef, chef för varumärkessäkerhet och annonskvalitet AJ Brown också bestämde sig för att lämna(öppnas i en ny flik) företaget.
På fredagsmorgonen togs den begränsade räckvidden och ”synlighet”-etiketten på The Daily Wires tweet bort. Att visa sitt Stöd(öppnas i en ny flik) för The Daily Wire delade Musk videon själv och kommenterade ”Varje förälder borde titta på det här.”
Strax före Musks marknadsföring av filmen hade The Daily Wires tweet runt 2 miljoner visningar eller intryck på tweeten. Själva videon hade drygt hälften så många visningar med 1,1 miljoner. Efter att Musk delade @realDailyWires tweet, ökades dess räckvidd avsevärt.
Vid publiceringstidpunkten har tweeten som innehåller videon mer än 50 miljoner visningar. Men själva videon har ungefär fem gånger färre med drygt 10 miljoner visningar. Mashable bör också notera att Twitters visningsmått räknar all speltid, inklusive automatisk uppspelning, som en visning, så länge som två sekunder av videon spelas.
Medan högerextrema Twitter-användare och The Daily Wire firar Musks stöd för filmen nu, finns det fortfarande många obesvarade frågor. I en Twitter Space(öppnas i en ny flik) diskussion på torsdagskvällen förklarade Daily Wires vd Boreing ytterligare detaljer om vad som hände när företaget arbetade med Twitter. Tillsammans med nyheten att sponsrings”paketet” var värt ”mitten av sex siffror”, delade Boreing också en intressant anteckning om Musk. Enligt Boreing, när Twitter avbröt partnerskapet och sa att det skulle begränsa synligheten på videon på grund av innehållet i filmen, berättade företaget för honom att Musk var ”i rummet själv” när beslutet togs.
Ända sedan Musk anställde före detta NBCUniversal-annonschef Linda Yaccarino som Twitters tillträdande VD, har det stått klart att han återigen försöker spela för annonsörer som annonsförsäljning lod och dess prenumerationsbaserade intäktsmodeller kamp. Det är uppenbart att, baserat på Musks egna offentliga uttalanden, beslut fattades på företaget av oro för annonsörer.
Men när trycket kom att knuffas verkar det som att Twitters ägare och vd Musk lade över skulden på sina egna anställda och sedan ställde sig bakom kravet från hans högerextrema fanbas när de klagade på företagsbeslut.
[ad_2]
Source link