[ad_1]
I denna spännande intervju kan du höra från entreprenörens gudmor Alison Edgar MBE, författare till ”Secrets of Successful Sales” och ”SMASH IT! Konsten att få vad DU vill ha’, som är en toppföreläsare som specialiserar sig på försäljning och företagstillväxt.
I vår exklusiva Q&A med London Business News Blog avslöjar Alison historien bakom sin titel ”Entreprenörens gudmor” och hennes stoltaste professionella prestation – att få en MBE!
Vill du veta hemligheterna bakom försäljning, positiv företagskultur och innovation i näringslivet?
Läs denna exklusiva intervju med Alison Edgar MBE.
Du kallas för ”Entreprenörens gudmor”, hur fick du den här titeln?
”Ja, det gavs faktiskt till mig som en gåva!
”Jag tycker att det är en så speciell sak. När jag startade mitt företag var det 2014 och jag jobbade med många entreprenörer. Så, Dragons’ Den-vinnare, The Apprentice-vinnare; Jag har en ganska välkänd portfölj av entreprenörskunder.
”Förr fanns det medel för att hjälpa till att subventionera det arbete jag gör, men när regeringen drog in pengarna hade många människor helt enkelt inga pengar för att lära sig nya färdigheter. Så, tänkte jag, hur kan jag hjälpa dessa människor? Jag kände att det var min plikt att hjälpa människor!
”Jag skrev boken, min första bok, som heter ”Secrets of Successful Sales”. Sedan åkte jag på ett uppdrag till New York med en av mina unga entreprenörer – han är enastående, riktigt kreativ och energisk – och jag sa, ”titta, jag behöver ett namn för det här nya varumärket”.
”Han behövde inte ens tänka två gånger. Han sa, ’det är verkligen lätt, Alison, du är entreprenörens gudmor!’. När jag googlade ”Gudmor” definierades det som ”en person med inflytande i en organisation eller någons liv”.
”Det var bara så passande!”
Varför är ditt förhållningssätt till försäljning och kundservice så framgångsrikt?
”Jag älskar försäljning och kundservice! Jag tror verkligen att när det levereras korrekt är försäljning och kundservice exakt samma sak.
”Alla verkar hata försäljning förutom jag. De säger att ”försäljningen är smutsig, den är lat, den är påträngande”, men anledningen till att den får dåligt rykte är att folk inte vet hur man gör det ordentligt! Du kommer inte att sälja till alla, om du arbetar med de personer som är rätt för din produkt eller din tjänst, så är det inte försäljning, det är bara att ge bra kundservice!
”Till exempel, någon kanske vill ha en talare för ett evenemang. Du vet att de behöver mer än ett halvtimmes Zoomsamtal; de kan behöva ett pågående program. Men det programmet kan vara tre gånger priset. Genom att inte erbjuda dina förslag möter du inte dina kunders behov. Folk skulle säga, ”ja, det är korsförsäljning, det är merförsäljning” – det är bara riktigt het som fan kundservice som folk betalar för!
”Det är där min bakgrund var originell, gästfrihet. Så jag jobbade i Kapstaden, jag jobbade i stora hotellkedjor. Och när jag flyttade in i försäljning jobbade jag på BT. Och så, det var kombinationen av dessa saker och att tänka som en entreprenör som gjorde mig riktigt framgångsrik.
”Och det är vad jag lär ut. Så min undervisning är inte baserad på teori, den är baserad på fakta och verklighet och vad jag har gjort i min egen karriär och vad jag har lärt andra människor!”
Hur kan företag odla en positiv och innovativ arbetsplatskultur?
”Jag tror att det inte handlar om att bara skaffa en talare och prata om ämnet, det handlar om att verkligen leva och göra förändringarna internt.
”Under [the Covid-19] lockdown, en av organisationerna som jag arbetade med kämpade verkligen med demotivation. De var tvungna att släppa några människor. De hade ett kontor i Sydney, ett kontor i Hong Kong, Storbritannien, Kanada och på båda sidor av USA. Så, kan du föreställa dig att försöka kommunicera inte bara virtuellt utan i alla dessa olika tidszoner?
”Vi började med det högre ledningsteamet. Senior ledningsteam kommer ofta att säga, ’ja, de måste förändras, de här människorna här borta – nej, vi behöver inte ändras, de måste förändras, inte vi!’.
”Och det är så fel för om du ska ändra dig, alla måste gå igenom programmet. Alla måste veta om att fixa ett tillväxttänk, alla måste göra isbrytare!
”För om du inte gör det, är det när folk säger, ’åh, vi försökte det, och det fungerade inte’ – men de försökte det inte, de försökte det halvhjärtat! Om du ska göra något så är allt i. Förändring kommer inte från botten; det kommer från toppen och det jobbar sig ner.”
Vad är din stoltaste yrkesprestation?
”Det måste vara MBE!
”Den dagen jag fick reda på det började jag bara gråta. Jag visste inte vem som nominerade mig eller varför!
”Det var mellan lockdown ett och två – den där man fick jobba i en trädgård, jag kommer inte ihåg vilken lockdown det var.
”Jag var i trädgården och skrev min nya bok och det här mejlet kommer in, jag började bokstavligen bara gråta. Och min kollega sa, ’vad är det för fel, har någon gått bort?’, och jag sa, ’är du min pressansvarige?’, hon sa, ’ja’ och jag sa, ’titta på det här mejlet för jag kan bara visa det till min pressansvarige”.
”Det var från regeringskansliet att säga att jag hade fått en MBE! Och jag är så stolt för att det är för affärer och entreprenörskap, och det är det jag älskar.
”Min kollega skrattade och sa att hon sa: ’Allison, jag visste för två veckor sedan eftersom mannen ringde mig – jag nominerade dig för tre år sedan för det här!’.
”Jag måste personligen säga mina barn, min man och allt sånt. Jag har precis avslutat ett nytt TV-program för Amazon Prime, det är jag så stolt över.
”Jag startade inte mitt företag förrän jag var 46 år och när jag var 46 var de enda fyra adresserna och telefonnummer i min telefon mammorna från skolan. Jag är 53 nu, så jag har skapat allt detta på bara nio år.
”Om jag kan göra det utan utbildningsbakgrund, så hoppas jag att det inspirerar andra människor att tro att de också kan nå sina mål!”
Denna exklusiva intervju med Alison Edgar MBE genomfördes av Megan Lupton.
Författarprofil
Blogger and Educator by Passion | Senior onlinemedia- och PR-strateg på ClickDo Ltd. | Bidragsgivare till många utbildnings-, affärs- och livsstilsbloggar i Storbritannien och Tyskland | Sommarkursstudent vid London School of Journalism och kursinstruktör vid SeekaHost University.
[ad_2]
Source link