[ad_1]
Under de senaste veckorna har otaliga indieutvecklare gjort det meddelat att de skulle behöva stänga ner sina Twitter-baserade appar på grund av den nya orimliga prissättningen som Twitter började rulla ut för sitt API.
Det är dock inte bara små utvecklare som fattar beslutet att betala vidare $42 000 per månad till Twitter. Bara den här veckan uppmanade ett av de största företagen inom kundsupport och livechatt att släppa Twitter också.
På torsdag, Intercom meddelat(öppnas i en ny flik) att företaget ”inte längre skulle stödja Twitter-integration på grund av de senaste API-prisändringarna som implementerats av Twitter.” Beslutet genomfördes omedelbart, eftersom Intercom redan har tagit bort Twitter från sina produkter.
Detta är ett anmärkningsvärt beslut eftersom Twitter länge har använts som en viktig kundsupportkanal för många företag. Dess användning som ett kundinriktat verktyg har varit främjas(öppnas i en ny flik) av Twitter tidigare. Sedan sociala medieplattformens tidiga dagar har det blivit ganska användbart för Twitters användare att kunna nå ut till ett företag för att få hjälp eller lämna in ett klagomål.
Och ändå har Intercom, en av ledarna inom kundtjänstområdet, beslutat att det nya dyra API:et implementerat av Twitter-ägaren Elon Musk helt enkelt inte är värt det.
Intercoms kunder spänner över många branscher och inkluderar företag som Amazon, Microsoft, Meta, Udemy och H&R Block som använder sina kundsupportprodukter och tjänster. Enligt Forbes(öppnas i en ny flik)hade företaget 200 miljoner dollar i årliga intäkter 2021.
Enligt en intercom kundtjänstagent, företaget bestämt(öppnas i en ny flik) att släppa Twitter-integration eftersom ”Twitters nya API:er skulle kräva utvecklingsarbete och extra kostnader för oss och kunderna.” Intercom tillhandahåller en ”unified inbox”-tjänst som i princip samlar meddelanden som en klient tar emot på olika sociala mediekanaler och webbplatser till ett enda plattformsgränssnitt.
Intercom säger att nuvarande kunder kommer att fortsätta att se historiska Twitter DM i sin arbetsyta och rapporter, men nya Twitter DM kommer inte längre in. Intercom kunder kommer inte längre att kunna svara på Twitter meddelanden genom Intercoms tjänst. Intercom kommer fortfarande att stödja andra kanaler, som Facebook och Instagram.
Intercoms beslut att lägga ner Twitter skedde helt klart inte i en bubbla. Intercom har uppenbarligen råd med de nya API-avgifterna men, som alla företag, gjorde uppenbarligen ett val baserat på kundernas efterfrågan och vad som är bäst för företagen.
Twitter går helt klart igenom vissa förändringar, och inte bara internt heller; dess användarbas är uppfattas som att flytta åt höger politiskt(öppnas i en ny flik), och tillgodose intressena för troll, konspirationsteoretiker och högerextrema personligheter på grund av de beslut som fattats av det Musk-drivna företaget. Oro över vilken användarbas som mest sannolikt kommer att betjänas av en given plattform kan ingå i företagsbeslut som detta, även om Intercom hittills inte har gett någon indikation på att detta påverkade dess beslut.
I protest mot den ”statligt finansierade media”-etiketten som Musk fäste på sin Twitter-profilsida, båda NPR och PBS meddelade att de skulle göra det inte längre inlägg på plattformen. Sedan Musk meddelade att han så småningom skulle ta bort det blå bockmärket från äldre verifierade användarkonton, vissa kändisar har delat att de skulle använda Twitter mindre eller till och med inte alls. Hälften av Twitters främsta annonsörer vänster plattformen och från och med förra månaden, hade ännu inte lämna tillbaka(öppnas i en ny flik).
[ad_2]
Source link