[ad_1]
En ny undersökning visar i vilken utsträckning inflationen har haft på småföretagen. Den senaste CNBC/SurveyMonkey Small Business Survey bekräftar att ett växande antal småföretagare höjer priserna för att kompensera för ökningar i leveranskostnader.
Inflation ”Tipping Point” nås av småföretagare
Det övergripande CNBC/SurveyMonkey Small Business Confidence Index-resultatet svävar kring rekordnivåer, men förblir oförändrat från fjärde kvartalet 2021.
Undersökningen visade att småföretagares huvudsakliga oro för inflationen är centrerad på problem med leveranskedjan. 74 % av småföretagarna som säger att de upplever stigande leveranskostnader säger att kostnaderna har varit desamma sedan sista kvartalet 2021. Ett liknande antal (75 %) tror att dessa problem sannolikt kommer att kvarstå i ytterligare sex månader från nu.
Brist på tro hos politiker
Studien fann också att det råder en allmän brist på tilltro till beslutsfattare, där 71 % av de tillfrågade småföretagarna hänvisar till bristande förtroende för Federal Reserves förmåga att kontrollera inflationen.
Resultaten av den senaste CNBC/SurveyMonkey Small Business Survey ger viktig inblick i småföretagarsamhället i USA och vad företagare anser vara mest problematiskt när vi går fram till 2022. Den avslöjar också vilka småföretag som kommer att hjälpa till att kompensera stigande kostnader .
Inget slut i sikte
Laura Wronski, senior chef för forskningsvetenskap på Momentive, som genomför undersökningen för CNBC, kommenterade resultaten:
”Det underliggande problemet med inflation är att det inte finns något slut i sikte. Vi har blivit vana vid stigande och fallande Covid-vågor, och företag har haft tid att skriva om sina spelböcker för att passa. Men ingen vet hur snabbt eller i vilken grad inflationen kommer att fortsätta att stiga, så att oförutsägbarheten framkallar en viss oro.”
För att kompensera inflationen överför ett växande antal småföretag stigande kostnader för insatsvaror till sina kunder, visade undersökningen.
Arbetsmarknadsfrågor
Covid-19-frågor påverkar också småföretag negativt. Två tredjedelar av småföretagarna säger att de har haft problem med att alltför många arbetare inte kan arbeta efter att ha testat positivt för Covid.
Sammantaget är inflationen fortfarande det största bekymret, med 33 % av småföretagarna som hänvisar till att inflationen är den primära oro. Detta följdes av störningar i försörjningskedjan (23 %) och Covid-19 (20 %). Samtidigt är bristen på arbetskraft fortfarande ett problem, där 12 % av småföretagarna som tillfrågades sa att brist på arbetstagare är deras största oro.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link