[ad_1]
Eftersom jag är från Mellanvästern har en av mina favoritdeliser alltid varit Zingermans i Michigan. Men hur gick det från en hörndeli till ett matimperium på 70 miljoner dollar?
På The Small Business Radio Show den här veckan är Micheline ”Micki” Maynard journalist, författare och professor. Hon är en bidragande krönikör på The Washington Post, där hennes essäer om affärer och kultur visas i Voices Across America. Hon har varit seniorredaktör på NPR:s Here & Now och var seniorkorrespondent och byråchef i Detroit för The New York Times. Hon är författare till fyra böcker, inklusive hennes nya bok är ”Satisfaction Guaranteed: How Zingerman’s Built a Corner Deli into a Global Food Community”.
Micki berättar om hur Zingermans grundprinciper – god mat, bra service och bra affärer – och hur dessa principer styrde företaget när det expanderade men ändå förblev lokalt. I ett unikt drag praktiserade de ”Open Book Management –– att ge alla anställda öppen tillgång till företagets ekonomi, så att de kan vara maximalt informerade och involverade i alla aspekter av att driva företaget”. Micki förklarar denna princip fullständigt, diskuterar dess fördelar för företag av alla storlekar och förklarar hur företag kan införliva denna praxis själva.
En annan komponent i Zingermans modell är visioning som är ”en mycket specifik praxis att skriva ut mål och avsikter som företagets grundare använder för att vägleda varje beslut de fattar för sin verksamhet”. Micki förklarar vad vision är och hur andra företag kan använda denna praxis för att förbättra sin långsiktiga och kortsiktiga planering.
Från början utövade Zingermans ”Servant Leadership” baserat på tron att ”ledare finns för att tjäna organisationen, som inkluderar chefer, anställda och kunder i lika hög grad”. Micki förklarar hur det här ser ut i praktiken för Zingermans och hur andra företag själva kan modellera denna ledarstil.
Att svara på pandemin – som alla företag drabbade pandemin Zingermans hårt. Micki berättar om hur Zingermans anpassade sig och svängde för att se till att deras verksamhet förblev lönsam, även samtidigt som de säkerställde att de anställdas hälsa och säkerhet förblev en högsta prioritet.
Lyssna på hela intervjun på The Small Business Radio Show.
Bild: Micheline Maynard
[ad_2]
Source link