[ad_1]
Eftersom vi befinner oss i år tre av den globala covid-19-pandemin och nu står inför allvarliga inflationstryck och ett pågående krig i Ukraina, är det en bra tid att blicka bakåt – och framåt – för att undersöka de utmaningar som småföretag fortsätter att möta och utforska tillgängliga lösningar.
Först måste vi erkänna, så mycket som vi alla skulle vilja tro att covid-19 är i backspegeln, så är det tyvärr inte det. Denna osäkerhet, förvärrad av nya ekonomiska mullranden, kommer att fortsätta att påverka kundernas beteenden. Detta gör det viktigare än någonsin för små och medelstora företag att dra nytta av besparingarna och avkastningen från digital transformation (oavsett om den pågår eller just har börjat).
Att se tillbaka och visa motståndskraft
COVID kom in i de flesta amerikaners medvetande i mars 2020 och hade en nästan omedelbar inverkan på många småföretag. En undersökning från PNAS tagen från den 28 mars till den 4 april 2020 avslöjade hur snabbt den ekonomiska chock satte in, och visade att 43 % av de tillfrågade företagen redan hade stängt på grund av mindre efterfrågan på deras produkter och tjänster och hälsoproblem för anställda.
De ekonomiska konsekvenserna var allvarliga. Lyckligtvis, ett år senare, visade en Bill.com-undersökning att 75 % av små och medelstora företag vidtog åtgärder, allt från prisförändringar, nya affärsmodeller, ny kundkontakt och nya produkterbjudanden och tjänster. Små och medelstora företags motståndskraft bör inte underskattas.
Förändring i konsumentbeteenden
När vi ser tillbaka kan vi se hur konsumentbeteenden förändrades under pandemin, där många nu är inblandade i hur kunderna agerar.
Här är några områden som påverkades.
E-handelns framväxt. Kunder slutade inte handla under pandemin; de ändrade hur och var de handlade och anammade onlineköp. Den största svängningen var bland amerikaner från 65 år och uppåt. Dessa babyboomers hade varit lojala butikskunder, men i januari 2021 blev de den snabbast växande kategorin av e-handelsshoppare.
Denna ökning av nya kunder överraskade också företagare. När deras potentiella kundbas breddades till att omfatta dessa nya kunder, finjusterade smarta företagsägare sina lager och webbdesign (läsbara typsnitt och lättnavigerade sidor).
Kontantlöst samhälle. Innan vi förstod att coronaviruset mestadels var luftburet var många människor oroliga för att lämna kontanter eller ett kreditkort till en kassörska. Som ett resultat ökade användningen av mobilbetalningsappar i butik och nådde 101,2 miljoner bland amerikaner i åldern 14+ år 2021. Det startade rörelsen mot ett kontantlöst samhälle – en studie från Futurist Group visar att cirka 38 % av konsumenterna uppfattar kontaktlös som en grundläggande betalningsfunktion.
Digital Virgo säger att COVID-19 påskyndade kundernas antagande av digitala plånböcker eftersom mobilbetalningar blev normen. Det rapporterar, ”Digitala plånböcker förväntas bli den mest populära betalningsmetoden i butik. Antalet mobila plånböcker som används är på väg att nå 4,8 miljarder år 2025 (upp från 2,8 miljarder 2020) – nästan 60 % av världens befolkning.”
Och enligt en rapport om Betalnings- och säkerhetsmarknad rapporterat av GlobeNewswire, FIS, en teknisk koncern för finansiella tjänster, förväntar sig att digitala plånböcker kommer att stå för mer än hälften av alla e-handelsbetalningar världen över till 2024. Dessutom förutspår WorldPays 2020 Global Payments-rapport att år 2023, 52,2 % av e-handeln transaktioner och 29,5 % av alla POS-transaktioner kommer att göras genom digitala plånböcker.
Företag har introducerat nya kontantlösa betalningsalternativ som Bill.com Pay By Card, som gör det möjligt för små och medelstora företag att göra leverantörsbetalningar med ett kredit- eller betalkort, även om säljaren inte accepterar kortbetalningar.
Att övervinna nya utmaningar
Det finns alltid nya utmaningar att möta när ett företag växer. Just nu är en av de främsta hindren som små och medelstora företag försöker att navigera den stigande inflationen. CNBC rapporterar att konsumentprisindex steg till 8,6 % i maj, den högsta nivån sedan 1981.
För små och medelstora företag är fokus på prissättningskraft avgörande för uppdraget. Men först måste ett företag identifiera sina viktigaste skillnader och luta sig in i produkten, tjänsten och marknadsföringsbudskapet. Detta kan innebära att du förbättrar det unika i ditt erbjudande genom förbättringar, paketering, de-bundling eller varumärkesbyggande.
Sedan bör en SMB köra ”vad-om” finansiella prognoser som tar itu med den potentiella effekten av inflation, som:
- Löneökningar på 25-50 %
- Råvarupriserna fördubblas
- Störningar i försörjningskedjan som orsakar 25 % eller mer intäktsförseningar och lageruppbyggnad
Sedan bör du svara på de taktiska frågorna:
- Kommer jag att ha tillräckligt med kontanter i alla scenarier?
- Vilka undanmanövrar kommer jag att göra i varje scenario?
- Kan jag hantera risker nu med förebyggande åtgärder?
- Vilka mätvärden kommer jag att mäta för en ledande indikator på att ett av dessa scenarier inträffar?
Finansens framtid
Det är nu mer angeläget än någonsin att små och medelstora företag hittar besparingar där det är möjligt. Med nya digitala verktyg som Bill.com kan småföretag minska kostnaderna avsevärt, vilket ger dem mer tid att fokusera på angelägna frågor som att bekämpa inflationen och hantera kassaflödet.
Rätt pålitliga digitala verktyg är nyckeln till ökad operativ effektivitet och ökade besparingar. En heltäckande teknikplattform kan bekämpa ineffektivitet och göra skillnaden när det gäller att frigöra tid för att fokusera på intäkter och tillväxt. De ekonomiska riskerna är stora idag; belöningen av att välja fintech-verktyget har heller aldrig varit större.
I samarbete med Bill.com där små och medelstora företag kan få bättre finansiell kontroll över sina verksamheter, automatisera leverantörsskulder och fordringar, minska kostsamma fel och minska risken för bedrägerier. Läs mer om deras prisvärda lösningar här.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link