[ad_1]
En nyligen genomförd studie av Guidant Financials visar att entreprenörer ofta är beroende av finansiering från pensionsplaner, nära vänner och familj och private equity.
Men dessa kanske inte har långsiktigt gynnsamma resultat för ditt företag.
Vänner och familj bör inte vara ditt enda sätt att investera i ditt företag.
Här är de 10 stegen du behöver följa för att säkra investeringar från pålitliga investerare för din innovativa start i London.
Varje potentiell investerare kommer först att titta på din affärsplan. En bra affärsplan behöver inte vara komplicerad eller alltför originell. Däremot bör den ange dina affärsmål tydligt, tillsammans med dess omfattningar för skalning.
När du gör en affärsplan, glöm inte att identifiera framtida risker tillsammans med möjligheterna. Du kan arbeta med statligt stödda program som Tech.London för att få råd om mentorskapsprogram, bygga en affärsplan och säkra kapital.
När du närmar dig en potentiell investerare kommer de att ta en titt på styrkan och skickligheten hos ditt team. Lagstyrka beror på flera faktorer och inkluderar även teambuilding. De två primära är dock affärserfarenhet och branscherfarenhet.
En bra VD eller CFO känner alltid till sina styrkor, såväl som sina svagheter. Om du inte är medveten om dina och teamets svaga punkter, kommer du inte att kunna anpassa dig snabbt till en marknad som ständigt utvecklas.
Med en affärsplan på plats är det nu dags för dig att ta reda på hur mycket kapital du behöver. För varje nystart som siktar på att skapa en ny produkt eller tjänst från grunden kan du behöva allt mellan £25 000 och £500 000.
Det belopp du behöver avgör ofta var du kan hitta pengarna. Få därför en nästan exakt uppskattning. Om du siktar för högt eller för lågt kan du få fel investerare.
För startups som redan är i rörelse kan kapitalkravet vara högre. Vi får dock inte glömma att tillväxten och skalbarheten för varje verksamhet varierar. Tänk på möjligheterna och riskerna som anges i din affärsplan för att uppskatta hur mycket din startup behöver just nu.
Värdering är komplicerat. Det är lätt för grundaren att bestämma värderingen av sin satsning. Ta i sådana situationer hjälp från avdelningen för näringsliv, energi och industristrategi. De har en databas över alla system som för närvarande är tillgängliga för små och medelstora företag och nystartade företag. De erbjuder också expertråd till nya entreprenörer.
Det finns en hel del metoder för att bestämma värderingen av ditt företag. Du kan använda någon av följande metoder –
- Pris i förhållande till vinst
- Inträdeskostnad
- Diskonterat kassaflöde
- Värdera tillgångarna i ditt företag
- Affärs tumregel
Varje företag har sina unika försäljningsargument (USP). Det här är faktorer som gör att din startup sticker ut bland konkurrenterna. Den talar om för dina investerare varför de ska lita på dig och hur ditt företag kan göra ett inhopp i marknadstopografin.
Du bör ha tillräckligt med forskning för att säkerhetskopiera dina USP:er. Till exempel om din USP är en ny produkt. Du bör ha en uppskattning av hur lång tid det kommer att ta för din(a) konkurrent(er) att komma med en liknande produkt.
Dina potentiella investerare kommer att titta på ditt team igen för att kontrollera om de har rätt kompetens och erfarenhet. Rätt blandning är nödvändig för att behålla varumärkets USP och utvecklas med marknaden.
Att skydda din immateriella egendom är avgörande när du startar ett nytt företag. Det gäller lätt replikerbara produkter som kan skyddas med patent. Kolla in den här sidan för all uppdaterad information du behöver om patent, upphovsrätt och varumärken.
Du behöver råd från en jurist för att lära dig mer om vilka immateriella rättigheter som gäller för dina produkter eller tjänster. Gå alltid med en jurist med erfarenhet inom detta område.
Due diligence-förberedelser består av olika steg. Den exakta processen beror på vilken typ av investering du söker. Men nästan all due diligence inkluderar att undersöka ditt företag för att få en bättre förståelse.
Det är en betydande uppgift, och du bör söka hjälp från juridiska och finansiella rådgivare.
Här är vad din due diligence-process bör omfatta:
- En översikt över uppstarten
- En fullständig djupgående analys av din verksamhet
- Operationer
- Finansiell information
- Tillgångar (både materiella och immateriella)
- Efterlevnad och juridiska frågor
- Styrka i ditt team (ledning och andra anställda)
- Marknadsföring
- Utvärdering av resultaten från analyssteget
- Skapande av en slutrapport
Dessa fyra steg hjälper dig att bestämma om du vill gå vidare med investeringsansökan. Att förbereda due diligence är ett sätt att ligga steget före processen och förhindra eventuella misslyckanden under investeringsmöten. Det täcker grundarbetet som är nödvändigt för potentiella investerare att granska.
Det kan tyckas vara mycket jobb, men det kan spara ditt företag hundratusentals i längden.
Att hitta rätt juridisk rådgivare och advokat är nyckeln till att säkra en investering.
När du letar efter en advokat bör du:
- Kolla deras erfarenhet
- Kolla deras kundrecension
- Tänk på deras avgift mot storleken på affären
Alla aktieinvesteringar kräver närvaro av en juridisk rådgivare. Du kan hyra en baserat på en fast avgift eller en fast avgift innan dina investerarmöten börjar.
Det är det slutliga målet med denna 9-stegsprocess. Att hitta rätt investerare för din start kommer inte att vara en promenad i parken. Men med rätt råd borde det inte heller vara omöjligt.
Du kan kolla in ängelinvesterare för tidig utveckling.
Om du behöver mentorskap och vägledning tillsammans med investeringar, kolla in Swoop, Bethnal Green Ventures, Innovation Funding Grants och Start Up Loans.
När du letar efter en investerare kan det verka kontraintuitivt med en exitplan. Men du behöver en, om din potentiella investerare har sannolikheten att dra tillbaka sin finansiering halvvägs.
Dina exitplaner kan inkludera en fusion, en börsnotering eller ett förvärv. Prata med en investerings- eller finansiell rådgivare och mentor för att ta reda på en skräddarsydd affärsplan som passar din startups varumärkesimage och intressen.
Författarprofil
Innehållsskribent och WordPress webbutvecklare. Jag älskar också att skapa innehåll på YouTube och andra sociala plattformar samt marknadsföring och social marknadsföring.
[ad_2]
Source link