[ad_1]
Oavsett om du vill få feedback från kunder eller skapa insikt om medarbetarnas nöjdhet kan en undersökning hjälpa. Lyckligtvis finns det ett antal verktyg tillgängliga idag som kan hjälpa dig att skapa din egen undersökning på några minuter.
Ett sådant verktyg är Google Forms, en användarvänlig applikation som gör det enkelt att skapa enkäter.
Är Google Formulär bra för undersökningar?
Google Forms är ett gratisverktyg och har blivit mycket populärt bland företag som vill skapa undersökningar. Från flervalsfrågor till korta svar, Google Formulär stödjer en mängd enkätfrågor.
Och eftersom applikationen är mobilvänlig är den lätt att komma åt från ett antal enheter.
En annan fördel med att använda denna applikation är att undersökningsresultaten är delbara. Så om du arbetar med Googles formulärundersökning med kollegor eller distributörer kan du enkelt dela resultaten för vidare analys.
Dessa faktorer gör Google Formulär till ett bra alternativ för att skapa undersökningar.
Hur man gör en undersökning på Google Formulär 2022
Som företagare behöver du en enkel lösning för att skapa undersökningar. Google förstår detta. Det är därför det har gjort det lättare för vem som helst att börja använda Google Form-undersökning. När det gäller bästa praxis för enkäter, här är stegen för att göra en enkät i Google Formulär.
1. Skapa en enkät
Det första steget är att gå till Google Formulär. Här hittar du ett tomt formulär. När du klickar på den öppnas ett Untitled-formulär. Klicka på formuläret Namnlös och namnge din undersökning.
2. Lägg till frågor med flervalsrutnät och mer
Nästa steg är att börja lägga till småföretagsundersökningsfrågor. Använd +-symbolen till höger för att lägga till nya frågor. Du kan vara kreativ och lägga till frågor med olika svarstyper. Du kan till exempel be respondenterna att kryssa i rutor, lägga till korta svar eller välja flera svar.
3. Anpassa frågor
Med Google Formulär kan du också anpassa dina frågor som du vill. Här är några av anpassningsalternativen att utforska.
Gör frågor till valfria eller obligatoriska: Om du vill göra vissa frågor obligatoriska kan du välja alternativet Obligatoriskt under frågan.
Ta bort ett alternativ: Om du vill ta bort ett svar, klicka på X-ikonen till höger.
Ta bort en fråga: Om du inte är nöjd med en fråga kan du ta bort den genom att klicka på papperskorgen.
Duplicera en fråga: Dupliceringsikonen är rätt till papperskorgen.
Och det är inte allt.
Det finns en mängd anpassningsalternativ för att skapa varumärket för undersökningen och skapa utseendet och känslan för ditt företag. Du kan också välja från ett färdigt mallgalleri för att få extra funktioner. Granska och anpassa dina frågor tills du är nöjd med undersökningsresultaten.
Hur man använder Google Formulär för undersökningar
Beroende på syftet med undersökningen kan du använda Google Forms på olika sätt. Ur marknadsföringssynpunkt kan du skapa en enkät efter ett onlineevenemang som ett webinar för att bedöma publikens svar. Du kan också överväga att använda Google-formulär för att skapa frågesporter.
Hur man delar ett Google-formulär
När du är klar med att skapa din enkät har du olika alternativ för att dela ditt Google-formulär. Låt oss ta en närmare titt på stegen för att dela Google Formulär.
Bädda in ett Google-formulär på en webbplats
Om du äger en blogg eller en webbplats där du vill lägga till formuläret, här är stegen du behöver ta.
- Klicka på Skicka-knappen i det övre högra hörnet. Det kommer att öppna ett popup-fönster.
- I fältet Skicka via väljer du alternativet < >. Detta skapar en URL som du kan bädda in.
- Kopiera den inbäddade HTML-koden och klistra in den på din webbplats eller blogg.
E-posta ett Google-formulär
Om du samlar in e-postadresserna till dina respondenter kan du även skicka den nya undersökningen via e-post. Här är de enkla stegen för att e-posta dina formulär.
- Tryck på knappen Skicka, vilket öppnar ett popup-fönster.
- Välj e-postalternativet i fältet Skicka via. Ange e-postadresserna till de avsedda mottagarna.
- Du kan anpassa e-postaviseringen. Skriv bara ditt meddelande i meddelandefältet och tryck på skicka.
Dela en Google-formulärlänk
Ett annat enkelt sätt att se till att din undersökning når din publik är att dela en länk. Detta är särskilt användbart när du försöker dela din undersökning på sociala medier. Här är stegen för att dela enkätlänken.
- Klicka på knappen Skicka, vilket öppnar ett popup-fönster.
- I fältet Skicka via väljer du länkknappen.
- Välj alternativet Förkorta URL om du vill ha en kort länk. Kopiera länken.
Är Google Formulär-undersökningar gratis?
Ja, Google Formulär-undersökningar är gratis.
Vilket Google-formulär är bäst för en undersökning?
Google Form ger dig flera alternativ för att utveckla din egen undersökning. Flervalsalternativet fungerar ofta bäst för företag.
Vilken typ av frågor finns det i Googles undersökningar?
Google Sheets inser behovet av att stödja frågor om småföretagsundersökningar och erbjuder ett antal svarsalternativ. Här är några av de typer av frågor som ingår i Googles undersökningar.
- Kort svar: I det här alternativet kan respondenterna bara lägga till ett enradssvar.
- Styckefråga: Här måste respondenterna infoga ett styckelångt svar.
- Flervalsfråga: Det här alternativet låter användare välja ett svar från flera alternativ.
- Kryssrutor: Här får respondenterna välja mer än ett svar eller flera svar.
- Falla ner: Som namnet antyder låter rullgardinsfrågan användare välja svarstyper från en rullgardinslista.
- Filuppladdning: För att svara på denna fråga måste respondenterna ladda upp en extern fil.
- Linjär skala fråga: Här är de svar som krävs på en numerisk skala. Den här typen av alternativ är användbar när du skapar en betygsfråga.
- Flervalsrutnät: Detta alternativ kräver att respondenten blandar och matchar svarsalternativet från ett rutnät.
- Rutnät för kryssruta: Ett annat alternativ för flera svar låter användare välja flera svar från ett rutnät.
- Datum och tid: Dessa två alternativ kräver att användaren nämner en specifik tid eller ett specifikt datum som svar.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link