[ad_1]
En försäljningstratt förblir en kritisk aspekt av försäljningspipelinen, och flyttar en prospekt från deras första kontakt med ett företag till deras slutliga konvertering till en betalande kund.
Att förstå vad som är en försäljningstratt och de olika stadierna i försäljningstratten är nyckeln till att ett säljteam skapar en effektiv konverteringstratt, som beskrivs i den här artikeln. Med den kunskapen är småföretagare redo att designa sin egen försäljningstratt som ökar försäljningen och ökar vinsten.
Hur man bygger en försäljningstratt för ditt företag
Kommer en effektiv försäljningstratt att hjälpa ditt lilla företag att konvertera fler kunder och avsluta fler affärer? Har du lärt dig de fyra säljtrattstadierna och tittat på olika säljtrattexempel, och nu är du redo att bygga en säljtratt för ditt företag?
Följande steg hjälper dig att skapa rätt säljtratt för att stödja din marknadsföringsstrategi:
1. Samla data på din målmarknad
Information är nyckeln för att förstå dina potentiella kunder, och det första steget för att bygga en effektiv marknadsföringstratt är att samla in data om dina nuvarande kunder och målgrupp. Vad intresserar dina nuvarande betalande kunder och vad lockar dem till ditt varumärke?
Genomför konkurrenskraftiga undersökningar för att få en bättre förståelse för varför potentiella kunder väljer andra varumärken. Ju mer data du kan samla in om din potentiella marknad, desto mer effektivt kan du bygga upp din försäljningstratt.
2. Fånga uppmärksamhet med värde
Din försäljningstratt kan inte vara effektiv om du inte lockar en potentiell kund till den. För att fånga uppmärksamheten, erbjuda något av värde. Till exempel kan en restaurang erbjuda en kupong för en gratis efterrätt till kunder som registrerar sig för dess nyhetsbrev via e-post.
Andra sätt att fånga uppmärksamhet är SEO-strategier, inlägg på sociala medier och kundhänvisningar. En diversifierad försäljningstratt kommer att använda flera metoder för att attrahera potentiella kunder.
3. Vårda framtidsutsikter med innehåll
Det är en sak att ha intresset och viljan att bygga en försäljningstratt för sitt lilla företag, det är helt annat att designa en konverteringstratt som kommer att locka potentiella kunder och sluta affärer. När du väl har lockat kunder med ett värdefullt erbjudande, vart tar de vägen?
Ett sätt att vårda framtidsutsikter med innehåll är att bygga en målsida som andra marknadsföringsinsatser kan ge en länk till. Där kan kunderna erbjudas ett engagerande och användbart blogginlägg, videor och e-böcker för att vidareutbilda dem om ett varumärke, dess produkter och tjänster. En annan metod för att vårda framtidsutsikter med innehåll är att upprätta en e-postkampanj som skickar information till kundernas inkorgar över tid.
4. Uppmuntra människor att vidta åtgärder
När du har lagt till stadier i försäljningstratt för att locka intresse för ditt företag, produkter eller tjänster, är det dags att uppmuntra potentiella kunder att vidta åtgärder. Fortsätt med dina marknadsföringsinsatser längs försäljningspipen, locka webbplatsbesökare med en målsida och engagerande blogginlägg, för att försiktigt föra potentiella kunder från intressestadiet till mållinjen.
Anta inte att dina potentiella kunder automatiskt kommer att fatta ett köpbeslut baserat på innehållet du tillhandahåller dem. Se till att ditt innehåll innehåller en tydlig uppmaning, att be om en försäljning eller begära ett uppföljande möte.
5. Slutför affären och håll kontakten
Din försäljningstratt slutar inte med en uppmaning. Oavsett om försäljningen sker online eller i en fysisk butik, sker det sista steget i försäljningstratten med den monetära transaktionen. Först då konverteras kunden helt till en försäljning.
Naturligtvis accepterar en framgångsrik försäljningsprocess inte bara en kunds kontanter och glömmer dem. Det är viktigt att främja återkommande affärer och behålla hårt vunna kunder. Håll kontakten med kunder under deras kundresa, tillhandahåll mer innehåll för att uppmuntra ytterligare försäljning.
6. Optimera din försäljningstratt
Bara för att du har byggt upp din försäljningstratt betyder det inte att processen är klar. Det är viktigt att kontinuerligt övervaka dina resultat och leta efter svaga områden i tratten där fler framtidsutsikter faller. Att hantera din försäljningstratt korrekt innebär att du optimerar den för fortsatta förbättringar.
Osäker på hur du kan optimera din försäljningstratt? Följande tips bör hjälpa dig på vägen:
- Utvärdera ditt innehåll i varje steg av försäljningstratten. Hur presterar varje verk och hur många prospekt fångar innehållet? Om visst innehåll presterar sämre än annat, eller om potentiella kunder inte klickar på uppmaningarna, är det dags att omarbeta ditt marknadsföringsinnehåll.
- Granska din målsida. Speglar innehållet erbjudandet som förde kunden dit från början? Finns det en uppmaning och samlar sidan in potentiella kunders kontaktuppgifter?
- Jämför resultaten av olika erbjudanden för att bättre förstå vilket värde som fångar kundernas uppmärksamhet och vad som inte väcker intresse. Hur många köp är resultatet av olika e-post- och andra marknadsföringskampanjer? Om ingen av dem tar fart kan det vara dags att omarbeta din försäljningstratt.
- Övervaka dina kundbehållningsgrader. Hur många konverteringar resulterar i merförsäljning, korsförsäljning eller till och med upprepad försäljning? Remitterar befintliga kunder det lilla företaget till nya kunder? Om inte, då är det dags att fokusera på kommunikationen med nuvarande kunder för att öka den så viktiga retentionen.
Bästa säljtrattmjukvaran
Fortfarande osäker på att bygga din egen försäljningstratt? Oroa dig inte, du är inte ensam. Många småföretagare söker hjälp med att utveckla effektiva konverteringstrattar, och de använder programvara för försäljningstratt för att hjälpa dem att designa, implementera och optimera de bästa försäljnings- och marknadsföringstrattarna och förbättra köpprocessen.
Letar du efter den bästa säljtrattbyggaren? Följande fem mjukvaruverktyg erbjuder några av de bästa alternativen när du bygger effektiva försäljningstrattar:
GetResponse
Allt-i-ett-programvaran för försäljningstratt är populär eftersom den erbjuder en komplett marknadsföringslösning, inklusive hjälp med allt från sociala mediekampanjer till målsidor till e-postautomatisering. Användare kan till och med sälja produkter genom GetResponse eller integrera programvaran med sin befintliga e-handelslösning.
Pris: $49 till $165 per månad för 1 000 till 10 000 användare
Kartra
Perfekt för byråer, Kartra har en allt-i-ett-lösning för att förbättra din försäljningscykel. Den omfattande programvaran hjälper till att designa ett företags försäljningsmodell med en webbplats- och målsidesbyggnad, en CRM-leaddatabas, alternativ för automatisering av e-postmarknadsföring, opt-in-formulär, videohosting, livechatt och till och med kassaformulär.
Pris: Från $79 till $249 per år
Leadpages
Entreprenörer kan samla obegränsade potentiella kunder med Leadpages programvara för att bygga säljtratt. De populära obegränsade planerna låter användare bygga sina egna mobila responsiva webbplatser, målsidor, försäljningssidor och popup-fönster med en enkel dra-och-släpp-redigerare. Även om programvaran inte inkluderar verktyg för e-postmarknadsföring, är det också ett billigare alternativ än många alternativ.
Pris: Från $37 till $321 per månad
Systeme.io
Programvaran erbjuder en gratis plan med många funktioner, vilket gör den till en populär säljtrattbyggare. Systeme.io hjälper användare att hantera och automatisera sina e-postkampanjer, sälja produkter, erbjuda onlinekurser för att dra till sig uppmärksamhet och få trovärdighet och sätta upp sina egna affiliate-program för att öka deras marknadsföringsinsatser. Tjänsten har till och med en gratis mall för exempelmall för försäljningstratt.
Pris: Gratis för 2 000 innehåll, sedan $32 till $116 per månad för mer
Klicka på Trattar
Försäljningsteam kan hantera sin försäljningstrattprocess för obegränsade kontakter ClickFunnels programvara. Det användarvänliga verktyget är designat för småföretagare med liten eller ingen kodkunskap, och innehåller funktioner som en målsidesbyggare, en popup-redigerare och massor av användbara exempel på försäljningstratt.
Pris: $97 för obegränsade kontakter till $297 per månad för obegränsat med allt
Hur mycket kostar det att bygga en säljmarknadstratt?
En effektiv försäljningstratt kan kosta allt från $30 000 till $50 000, enligt experterna på Stashlr. Denna kostnad kan variera beroende på antalet trattar, vad de gör och hur många verktyg som är inbyggda i dem. Programvara för försäljningstratt, å andra sidan, kan användas för att bygga din egen försäljningstratt för mindre än 100 USD i månaden.
Hur skapar man säljtrattsteg i Excel?
Du kan designa dina egna försäljningstrattsteg i Excel genom att använda den populära programvarans trattdiagram. Faktum är att Excel-användare kan skapa det inbyggda trattdiagrammet i några enkla steg:
- Skapa ett diagram med en kolumn för trattens stadier och en andra kolumn för värdena.
- Markera all data.
- Öppna fliken ”Infoga”.
- Välj ”Infoga vattenfall, tratt, aktie, yta eller radardiagram.”
- Välj ”Tratt”.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link