[ad_1]
Små företag spenderar cirka nio procent av sina årliga intäkter på teknik – tre gånger procenten som stora företag spenderar. Enligt en undersökning skulle mer än hälften av småföretagarna vilja spendera mer på teknik, vilket verkar stödja uppfattningen att mjukvara är en avgörande drivkraft för tillväxt, intäkter och operativ effektivitet inom detta segment. Små företag spenderar dock inte mycket om några pengar på plattformar med låg kod eller resurser som behövs för att hantera och skala anpassade appar. Varför använder inte små företag lågkod?
I verkligheten använder små företag plattformar med låg kod för att bygga applikationer och tjänster, vilket vi vet från att titta på storleken på utvalda Zoho Creator Platform-kunder. Ändå är majoriteten av små organisationer fortfarande försiktiga med de förmodade kostnaderna och komplexiteten som är involverade i att skapa anpassade appar. Detta är riktigt exklusivt, där medelstora företag och företag kan utnyttja IT-talangerna för att bygga specialiserade, kodningstunga appar och djup systemintegration, allt som är mycket skalbart och genomsyrar verksamhetens tekniska infrastruktur. Inget av detta är viktigt för den genomsnittliga småföretagaren, men om den här artikeln åstadkommer en sak är det att skingra myten att utveckling av lågkodsappar endast är till för IT och inte kan hjälpa småföretag.
Är det för svårt att bygga en app för ett litet företag?
Vad vi har hittat genom att titta på Zohos Creator Platform-kunder är att många småföretagsanvändare har utvecklat och distribuerat och hanterat kritiska applikationer med liten eller ingen kodningserfarenhet. Icke-tekniska företagsanvändare har skapat allt från mjukvara för automatisering av arbetsflöden till anpassade säljverktyg till kunddatabaser till rekryteringssystem, var och en tillför ett enormt värde till sina företag och kunder. Analytiker förutspår att det är dit låg kod är på väg – bort från IT och i händerna på medborgarutvecklare. Gartner uppskattar att år 2024 kommer 80 procent av tekniska produkter och tjänster att byggas av proffs utanför IT. Denna verklighet är fullt möjlig så länge som icke-tekniska användare känner sig bekväma med plattformar med låg kod, vilket redan sker, om än långsamt.
Hur skapar man appar utan kod?
Ta exemplet med att bygga en säljapp… Genom att använda Zohos Creator Platform kan användare dra och släppa olika datafält – kundnamn, säljarens namn, kontaktinformation, försäljningsdatum, produktbeskrivning, rader etc. – till en digital arbetsyta inom en enda fönster. Användare kan sedan styra behörigheterna och säkerhetsinställningarna efter individuellt fält eller för applikationen som helhet från en rullgardinsmeny, så att du rensar bort dataduplicering längs vägen. De flesta plattformar med låg kod har också visualiserade ritningar, som låter användare hantera dataflödet och utlösa åtgärder och automatisering genom att lägga till eller ta bort steg längs alla affärsprocesser eller förfaranden. Om en potentiell kund skickar e-post till företaget och frågar om en produkt, till exempel, kan lågkodsapplikationen programmeras att automatiskt skicka ut ett formulärsvar samtidigt som en viss säljare meddelas baserat på vissa kundkriterier, såsom tid på dagen eller plats. Att skapa en första app är inte mer komplicerad än att lansera en målsida från en webbplatsbyggare, och fördelarna för småföretag är exponentiella jämfört med färdiga verktyg.
Vad är fördelarna?
Den omedelbara fördelen med låg kodantagande för små företag är kostnaden. Dessa organisationer spenderar redan den högsta andelen av intäkterna på teknik, så att kunna minska dessa utgifter genom att utveckla verksamhetskritiska applikationer som, säg, förbättra kundupplevelsen, har stora konsekvenser för företag med snäva marginaler och värdefullt kapital och resurser. Anpassade appar gör det också möjligt för små företag att vara mer strategiska i sina strategier för försäljning, rekrytering och kundbevarande bättre dataflöde och konsolidering. I takt med att användare med låg kod blir mer skickliga på att utveckla verktyg, ökar komplexiteten i deras appar och hur väl de integreras i det större mjukvaruekosystemet. Istället för att försöka extrahera kundinformation från ett kalkylblad och exponera dessa data för analyser för att få praktiska insikter, kan användare med låg kod utveckla centraliserade databaser som automatiskt integreras med affärsinformationslösningar för att mäta när och hur kunderna köper. Detsamma kan göras för interna team också – att bygga verktyg som utvärderar prestanda och informerar strategier baserade på bra data, så att företaget kan bli mer effektivt och produktivt.
Är det värt det?
För alla små företag kan det vara svårt att se bortom dagens oro och investera i något systemiskt och kanske lite mystifierande. Att ta till sig låg kod behöver inte vara störande, och avkastningen på investeringen kan vara snabb, så länge som användare och företag åtar sig att förändras. En av våra Creator Platform-kunder kunde öka medarbetarnas behållning efter att ha konfigurerat om sin säljprogramvara, vilket gjorde systemet lättare för agenter att använda och agenterna blev sedan nöjdare med att använda det. En annan liten företagsanvändare kunde avstå från kostnaden för ett företags-ERP och se enorma operativa och produktivitetsvinster helt enkelt genom att lämna kalkylblad och bygga skräddarsydda appar som minimerar manuell datainmatning. Precis som med allt är det skrämmande att börja från början, så småföretag uppmuntras att börja i det lilla, bygga en applikation i taget med en specifik avsikt och ett mål på plats, samtidigt som de hanterar förväntningarna under dessa tidiga adoptionsmånader och år.
[ad_2]
Source link