
[ad_1]
Visst, TikTok erbjuder en underhållande plattform där användare kan spendera sin extra tid med att skratta åt läppsynkroniseringsvideor och lära sig av smink- eller matlagningsstudier. Men TikTok kan också vara en värdefull resurs för småföretag. Varumärken kan marknadsföra sig själva genom Tiktok for Business-plattformen och nå en engagerad publik på miljoner. När allt kommer omkring har den sociala medieplattformen mer än 3 miljarder nedladdningar och 1 miljard aktiva användare varje månad.
Vad är TikTok for Business?
Vad är TikTok for Business? Plattformen är ett allt-i-ett-verktyg för marknadsförare att annonsera på TikTok. Företaget erbjuder en mängd olika lösningar för varumärken för att öka sitt engagemang via TikTok, inklusive allt från interaktiva omröstningar till lockande hashtag-utmaningar. Varumärken kan till och med använda olika reklamalternativ för att öka sin räckvidd bland TikTok-användare.
Hur fungerar TikTok for Business? Varumärken som använder TikTok-annonsering kan använda den specialiserade annonsplattformen eller skapa sitt eget organiska videoinnehåll att dela med TikTok-användare. TikTok-annonser visas sedan för användare mellan andra videor, ofta kreativt liknade videoinnehåll som inte är reklam för att stärka engagemanget.
Är TikTok for Business gratis?
TikTok för företag är en populär plattform för marknadsföring av varumärken på grund av dess flexibla och kostnadseffektiva prisstruktur. Det är gratis att skapa ett TikTok-konto, och annonseringskostnaderna baseras på engagemang. För att placera en annons börjar priserna på 10 USD per CPM, med en minsta annonsgruppsbudget på 50 USD. Enligt rapporter från AdAge kan TikTok-annonseringskostnaderna variera från $50 000 till $120 000, beroende på annonsformatet och dess varaktighet.
Varför TikTok-användare bör vara en del av din affärsmarknadsföringsstrategi
Varför ska TikTok-användare vara en del av din affärsstrategi? Den enorma engagerade publiken på Tiktok gör det till en idealisk marknad för praktiskt taget alla varumärken att nå. Nästan två tredjedelar av TikTok-användarna sa till Global Web Index att de tenderar att köpa från varumärken de ser annonseras på plattformen.
TikTok är också en idealisk marknad för varumärken som riktar sig till ungdomar. Den sociala medieplattformen domineras av Generation Z, och dess användarbas består till stor del av nyckeldemografin mellan 18 och 34 år – en åldersgrupp med mer än 140 miljarder dollar i köpkraft. Faktum är att unga vuxna spenderar mer tid på TikTok än de spenderar på andra sociala medieplattformar. TikTok-användare spenderar i genomsnitt 80 minuter varje dag på den sociala medieplattformen och interagerar med organiskt innehåll och annonser.
TikTok for Business-plattformen är utformad för att uppmuntra TikTok-användares engagemang med varumärkesinnehåll. TikTok har en mängd olika annonsformat som tilltalar varumärken och deras olika målgrupper.
Konfigurera ditt TikTok Business-konto
Hur ställer du in ditt TikTok Business-konto? Det är enkelt att komma igång med den sociala medieplattformen, bara genom att följa följande grundläggande steg:
- Ladda ner TikTok från App Store eller Google Play Store.
- Logga in till TikTok eller Bli Medlem för en gratis TikTok-profil.
- Välj fliken ”Mig”. från botten av skärmen.
- Välj ”Hantera konto”,” välj sedan ”Byt till företagskonto.”
- Välj kategori som bäst representerar ditt varumärke. Svara på några andra frågor om din organisation.
- När du har etablerat din TikTok for Business-profil är du redo att skapa korta videor och annat marknadsföringsinnehåll för din målgrupp.
Sätt att använda TikTok för företag
TikToks engagerade publik trivs med mångfalden av innehåll som presenteras av den sociala medieplattformen, och småföretag förlitar sig på plattformen för en mängd olika marknadsföringskampanjer för sociala medier. Hur använder småföretag TikTok for Business?
TikTok-annonser
Att lägga upp videoannonser är några av de vanligaste sätten att småföretag använder TikTok for Business. Varumärken kan etablera TikTok-reklamkampanjer och placera en mängd olika annonsformat för att möta olika affärs- och publikbehov. Små företag kan välja TikTok-annonsformat som flödesannonser, toppvyannonser och märkeseffektannonser.
Influencer Marketing
De mest populära TikTok-influensrarna följs av miljontals, och varumärken kan utnyttja kraften hos en sådan engagerad publik genom att samarbeta med TikTok-influencers på flera sätt. Eftersom de använder sina plattformar för att inspirera, uppmuntra och motivera publik, är TikTok-stjärnor i den perfekta positionen för att uppmuntra följares val och påverka deras beteenden. Att välja att samarbeta med influencers i rätt nisch eller kategori kan hjälpa varumärken att dyka upp på TikTok-användarnas Upptäck-sida.
Varumärkesövertaganden
En annons för varumärkesövertagande är ett annat populärt TikTok-marknadsföringsval. Dessa annonser dominerar skärmarna under de första sekunderna som en användare öppnar plattformen och fångar publikens uppmärksamhet. Annonser för varumärkesövertagande visas också i andra delar av TikTok, och de kan innehålla länkar till en varumärkesmärkt målsida inom plattformen.
TikTok för att skapa innehåll
Eftersom TikTok är en naturligt engagerande plattform kan den användas för att interagera med målgrupper helt enkelt genom att skapa organiskt innehåll som underhållande eller motiverande videor och annat nischinnehåll. Populärt TikTok-innehåll som används av framgångsrika varumärken inkluderar hashtag-utmaningar, instruktionsvideor och produktdemonstrationer. Andra typer av TikTok-videor som används av varumärken inkluderar teamintroduktioner, före- och eftervideor, fallstudier och videor som berättar unika historier om produkter, kunder och varumärken.
TikTok för användargenererat innehåll
Organiskt innehåll är ett av de bästa sätten att generera nya affärer från TikTok, men ett varumärke kan bara generera så mycket av sitt eget innehåll. Det är därför användargenererat innehåll är ett populärt marknadsföringsverktyg på TikTok for Business. När användare ser andra människor som de själva interagerar med en produkt, inger det förtroende för varumärket och motiverar dem att testa det också. Användargenererat innehåll är online-motsvarigheten till traditionell mun-till-mun-reklam.
Vad är TikTok-målgruppen?
TikTok-appen fortsätter att växa i popularitet, och TikTok-communityt är en ungdomlig och engagerad publik. Av TikToks 1,2 miljarder månatliga aktiva användare är 43 % mellan 18 och 24 år och ytterligare 32 % är mellan 25 och 34 år. 138 miljoner av TikToks månatliga aktiva användare bor i USA, där 21 % av alla människor bor i USA. sa att de använde TikTok 2021.
Varumärken som använder TikTok för företag
TikTok for Business tar fart bland världens mest populära varumärken. Medan vissa bara postar TikTok-videor och annonser ibland, har andra bemästrat plattformen och använder den för att engagera publiken i miljontals.
Intresserad av vad många varumärken gör rätt på TikTok för att hjälpa dig att modellera din egen marknadsföringsstrategi för sociala medier? Följande fem företag skakar på TikTok for Business:
Spikeball
TikTok gjordes praktiskt taget för varumärken som Spikeball. Utan video, hur ska en målgrupp annars kunna förstå ett spel som korsar volleyboll med foursquare? Att titta på spelet måste vara nästan lika roligt som att spela det eftersom Spikeball har 1,2 miljoner följare som tittar på dess roliga och underhållande videoinnehåll.
Chipotle
Restaurangören har lyckats på TikTok genom att regelbundet publicera nytt innehåll för sin engagerade publik på 1,7 miljoner följare. Chipotle har också utnyttjat varumärkeshashtags för att skapa spänning bland sin målmarknad. Varumärket körde en TikTok-marknadsföringskampanj på Halloween, till exempel, med en #boorito-hashtagg som visats mer än 4 miljarder gånger.
NBA
National Basketball Association har bemästrat TikTok för att engagera sportfans sedan praktiskt taget starten av den sociala medieplattformen. NBA:s TikTok for Business-profil delar en uppsjö av engagerande videoinnehåll för sina 14,8 miljoner följare. Medan det visar spelhöjdpunkter och nyheter på andra plattformar, fokuserar varumärket på roliga sportvideor och andra komiska memes för att engagera sina TikTok-följare.
Gymshark
Med 5,3 miljoner följare har Gymshark visat att du inte behöver vara en global industrikraft för att dominera TikTok for Business. Det brittiska märket för träningskläder har byggt upp sin efterföljare genom att konsekvent publicera kvalitetsvideor som lockar en bred publik. För att tilltala sin målmarknad delar Gymshark vanligtvis videor relaterade till fitness, träning och inspiration.
ESPN
Det råder ingen tvekan om att ESPN dominerar på TikTok. Sändningsföretaget har 23,1 miljoner följare, som det underhåller med massor av roliga och motiverande sportvideor. Publiken är fortfarande så engagerad att varumärket har imponerande 1,7 miljarder gilla-markeringar.
TikTok varumärkesriktlinjer
Innan ett litet företag ens tänker på hur man får betalt på TikTok, måste det vara medvetet om plattformens varumärkesriktlinjer för att säkerställa att det följer alla korrekta regler och uppfyller kraven för att köra en framgångsrik TikTok-annonskampanj.
TikTok erbjuder en lista med riktlinjer för sina annonsörer, inklusive regler om att annonser måste vara på godkända språk, annonser måste sakna stavfel och andra fel, annonser får inte uppmuntra åtgärder som inte stöds av plattformen, och annonser måste uppfylla bild- och videospecifikationer. TikTok förbjuder också varumärkesinnehåll som främjar globalt förbjudna industrier, medan andra förbud varierar från land till land.
Hur ditt företags TikTok-konto kan bli framgångsrikt
Digital marknadsföring kan vara enkel med rätt verktyg och strategier. Alla småföretag har potential att engagera målgrupper med en framgångsrik TikTok-annonskampanj och annat varumärkesinnehåll. Du kan interagera med dina följare genom att publicera trendiga videor med hjälp av följande tips:
- Ställ in rätt ton. TikTok är en plattform för lättsam, underhållande innehåll.
- Kom ihåg din personliga varumärkesröst. Visa alltid upp ditt varumärkes personlighet för att bättre engagera din målgrupp.
- Förstå och förutse Tiktok algoritm. Att förstå hur TikTok kategoriserar och sorterar innehåll hjälper dig att optimera dina videor för bästa resultat.
- Posta konsekvent Tiktok-videoinnehåll. TikTok-användare är mest engagerade i varumärken som publicerar regelbundet och konsekvent innehåll, så var inte främling.
- Glöm inte användarinteraktion. Engagerade publik är mer benägna att marknadsföra ett varumärke och inkludera det i sitt användarinnehåll, så se till att interagera med dina följare på TikTok.
- Utnyttja influencer marketing. Influencers har en färdig publik av engagerade följare, och att samarbeta med dem hjälper varumärken att utnyttja kraften i det inflytandet till sin egen fördel.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link