[ad_1]
Tack vare digital teknik är alla idag enormt sammanlänkade i den professionella världen. Viktig kundinformation lagras ofta digitalt. Vi har tagit fram det här stycket om hur man hanterar ett cybersäkerhetsbrott snabbt och professionellt. Fortsätt läsa för att lära dig mer.
Hur hanterar man cybersäkerhetsöverträdelsen snabbt och professionellt?
Sätt dina kunder och deras behov först
Beroende på vilken typ av bransch din organisation verkar i kan du ha särskilt känsliga uppgifter om kunder. Uppgifter som rör människors vårdbehov, läkarbesök, mediciner och så vidare är exempel på mycket känsliga uppgifter.
Att göra ditt bästa för att skydda konfidentiell kunddata mot intrång är avgörande, annars kommer du snabbt att förlora kunder när deras förtroende för dig försvinner.
Hörnstenen i alla framgångsrika företag är att ha många nöjda återkommande kunder. Ett sätt du kan lugna kunderna är genom att kommunicera officiella uttalanden till dem via e-post, sociala medieplattformar och textmeddelanden som beskriver intrånget och de omedelbara åtgärder du vidtar.
Du kanske vill rådgöra med PR-experter innan du gör några uttalanden. Det är viktigt att vara ärlig om överträdelsens karaktär med dina kunder.
Meddela alla andra parter som berörs av säkerhetsöverträdelsen
Det kanske inte bara är kundernas data som har brutits. Det kan också innebära att dina affärspartners och investerares data hotas. Se till att du snabbt kontaktar alla parter och individer som du får reda på har fått sina dataintrång.
Se till att du redan har en åtgärdsplan för dataintrång
Håller du mycket kunddata digitalt idag måste du genomföra regelbundna tester för att testa din organisations IT och cybersäkerheten är robust vid intrång. Vissa cybersäkerhetsbrott kommer att vara mycket svårare att upptäcka än andra.
Du bör vara vaksam och testa regelbundet så att skadliga intrång inte hamnar under radarn. Ta reda på hur du implementerar en katastrofåterställningsstrategi för att förstå hur du kan lägga planer för att skydda din organisation mot dataförlust.
Håll dig på rätt håll och lugn
Om ett cybersäkerhetsbrott skulle utgöra ett verkligt allvarligt hot mot ditt företags datasäkerhet måste din organisation förbli lugn och samlad. Få inte panik och skicka korrespondensmeddelanden till kunder som är fulla av felaktig desinformation.
Ta reda på fakta först om vad som har hänt och vilken inverkan det har haft på den data du för närvarande har. Din ledningsgrupp måste visa tydligt ledarskap och riktning för att hålla dina kunder lugna och behålla sitt förtroende.
Kunder kommer att börja känna sig illa till mods om det ser ut som att din organisation inte har den blekaste aning om vad de ska göra i den här typen av scenario och ger intrycket att den inte har infört tillräckliga åtgärder för dataintrång.
Genomför en kriminalteknisk undersökning med hjälp av cybersäkerhetsexperter
Intressenterna i ditt företag, inklusive kunder, leverantörer, leverantörer, investerare, kommer att vilja se tydliga bevis på hur din organisation vidtar åtgärder för att reagera på ett cybersäkerhetsbrott.
Använd tjänsterna från externa kriminaltekniska IT-säkerhetsexperter för att försöka komma till roten av problemet, och detta kommer också att försäkra dina intressenter att du är på topp och inte försenar ditt svar.
Kom ihåg att bara anställa de allra bästa inom cybersäkerhetsbranschen; du vill vara säker på att detta brott kan lösas snabbt och inte kommer att negativt påverka din organisations framtida försörjning och framgång.
Arbeta för att begränsa skadorna och förhindra ytterligare intrång
När IT-team framgångsrikt har lyckats hitta källan till dataintrånget måste de se till att ytterligare dataintrång förhindras. Är dina datorsystem fulla av irriterande virus?
I så fall bör ditt IT-team försöka spåra dem och inaktivera dem så att de inte kan orsaka ytterligare skada och hota mer av den data du har.
Utbilda din personal om vad de ska göra vid ett dataintrång
Din personal måste känna till protokollen och de åtgärder de måste vidta om ett dataintrång skulle inträffa. Kanske har du redan personal på dina böcker med tidigare yrkeserfarenhet av dataintrång.
Utbilda din personal i krishanteringsutbildning och hur de kan mildra ett säkerhetsintrång är viktigt. Dina kundtjänstteam kommer att behöva svara på kundsupportsamtal och webbchatt för att ge kunderna användbar och korrekt information om situationen.
Om din personal är välinformerad om vad de behöver göra i ett dataintrångsscenario, bör det hjälpa dig att hålla ett stadigt och lugnt skepp. Din personal måste visa högkvalitativ professionalism så att du snabbt kan lösa dataintrånget och ta dig ur det hela relativt oskadd som företag.
Se till att din organisation är medveten om konsekvenserna av större dataintrång
Alla seriösa vinstdrivande organisationer som är verksamma under 2022 bör se till att de är fullt medvetna om konsekvenserna av betydande dataintrång, särskilt om du driver en stor organisation med en stor rikstäckande kundbas.
Ett dataintrång i cybersäkerheten i mars 2020 såg till att personuppgifter om cirka 900 000 Virgin Media-kunder fick åtkomst. Så detta visar att inget företag eller organisation idag är för stor eller liten för att uppleva ett dataintrång.
Att uppleva ett cybersäkerhetsbrott är alltid ett krångel; men det här är några av de bästa tipsen vi kom fram till för att hjälpa dig hantera ett intrång snabbt och professionellt idag.
[ad_2]
Source link