[ad_1]
Annonsering i sociala medier är ett effektivt och prisvärt sätt att generera trafik och skapa medvetenhet om ditt projekt. Många företag inser det och därför kommer konkurrensen sannolikt att bli hård.
Med så många varumärken som konkurrerar om dina målkunders uppmärksamhet, hur ska man lyckas?
Här är vad som gör en bra annons i sociala medier:
1. Berättelser fungerar
Ett stort problem med reklam i sociala medier (särskilt när det kommer till Facebook och Instagram) är att det avbryter. Människor kommer inte till dessa sociala medieplattformar för att köpa produkter eller hitta svar på sina frågor. De kommer för att komma ikapp med vänner och familj. Det är därför storytelling fungerar så bra på sociala medier. Människor engagerar sig i annonser som berättar en historia de kan relatera till.
Det finns inget enskilt recept på vilken historia man ska berätta, men det finns verkligen bästa praxis:
- Din berättelse ska vara autentisk. Oavsett om du berättar en historia om din grundare eller din kund, måste den vara ärlig. Du kan bara inte fejka äkthet.
- Din berättelse borde vara känslomässig. Alltför många varumärken och influencers berättar en historia som ingen egentligen bryr sig om. Du måste skapa något som kommer att vara svårt att förbli likgiltig inför.
- Din berättelse borde inte vara kontroversiell. Kontroverser utlöser alltid känslor men det är inte vad du vill göra för din övergripande varumärkesimage. Jag vet att det finns varumärken som inte gör något annat än kontroverser, men om du inte är redo att möta en rykteskris måste du hålla dig borta från det.
- Snacka om en ny trend. Populära ämnen lockar alltid uppmärksamhet, så du måste försöka hitta vinklar som sammanfaller med vad som för närvarande är hett i ditt land eller globalt.
2. Konsekvens är nyckeln
De säger att du behöver minst 8 kontaktpunkter för att en kund ska komma ihåg ditt varumärke. En kontaktpunkt betyder att din sida besöktes, din uppdatering i sociala medier gillades och att din annons sågs eller klickades på – allt av en och samma person.
Därför är det en mycket bra idé att justera din strategi för sociala medier för att få ut det mesta av varje kontaktpunkt.
- Använd dina sociala medier-bilder (bilder och videor) på din webbplats för att få människor att känna sig bekväma när de landar på din sida efter att ha klickat på en social medialänk
- Rikta om dina annonser i sociala medier till personer som tidigare engagerat sig i ditt varumärke (besökt din webbplats eller gillade din annons i sociala medier). Detta kan uppnås genom att installera Facebooks retargeting-pixel så tidigt som möjligt. Ju tidigare du lägger till spårningspixeln, desto mer data kommer du att samla in.
- Använd samma annons i många kanaler för att öka igenkännbarheten.
Creatopy är en plattform för att skapa och hantera annonser som kan vara till stor hjälp här: Den hjälper dig att skapa och redigera dina annonser (bilder och videor), ändra storlek på dem för att passa flera kanaler och spåra deras resultat.
Dessutom måste du se till att alla visuella tillgångar du publicerar följer dina visuella varumärkesprinciper, dvs din logotyp och färgpalett, och kanske även din slogan.
Om du inte har definierat ditt visuella varumärke ännu, hjälper verktyg som Namify dig att välja ett namn och en matchande logotyp som kommer att inspirera till starka nischassociationer:
3. Bygga visuella associationer
Den starkaste fördelen med att använda visuella annonser i sociala medier är deras förmåga att bli minnesvärd. Människor är mycket visuella: de minns föremål mycket bättre än de gör ord och siffror. Och den största kraften i visuell marknadsföring i att bygga föreningar. Associativ marknadsföring innebär att ditt mål är att utan ansträngning föras upp i ens sinne när de diskuterar ett relevant ämne.
Tack vare denna typ av kraft tänker vi direkt på Adobe när vi pratar om nedladdningsbara dokument och många av oss tänker på ”Gmail” när vi diskuterar att skicka och ta emot e-postmeddelanden, eller ”Youtube” när onlinevideor tas upp i en konversation.
Dessa associationer kan skilja sig från person till person. Vissa tror att ”Facebook” är synonymt med ett ”socialt medianätverk”, och andra tänker nästan aldrig på Facebook alls. Att använda dina annonser i sociala medier för att bygga dessa starka nischföreningar tar tid och pengar, men det är genomförbart om du börjar tidigt och håller detta som ett mål på hög nivå.
Google Bilder är ett perfekt sätt att undersöka de associationer du vill skapa. Sök efter ditt valda koncept och se vilka typer av bilder som tar upp dessa:
Ett annat användbart verktyg för att undersöka samband och aktuella relationer mellan ämnen är Text Optimizer som använder semantisk analys för att hitta relaterade koncept och enheter som du kanske vill att ditt varumärke ska associeras med:
Slutsats
Att skapa en effektiv annons i sociala medier är en uppgift som aldrig kan göras. Det finns alltid något att lära av och förbättra. Du behöver väldefinierade mål (som vanligtvis är konverteringar om du inte har höga budgetar för att investera i varumärkeskännedom). Men det finns också mål på hög nivå att tänka på. Dessa inkluderar varumärkesigenkännbarhet och associativ marknadsföring som kan uppnås över tid.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link