[ad_1]
Som företagare vill du få mer trafik till din webbplats. Det är därför du har skapat ett företagskonto på TikTok. Men att enbart skapa ett TikTok-konto kan inte översättas till webbtrafik. Du måste sätta en länk i ditt företagskontos biografi för att uppnå resultat.
Vad är en TikTok Bio Link?
Så, vad är egentligen en TikTok-biolänk?
Precis som alla andra sociala medieplattformar har TikTok en funktion som låter användare lägga till en länk i bio. Detta hjälper innehållsskapare att hantera konton och hålla sin publik engagerad.
Varför du bör lägga till en länk till din TikTok-bio
Att lägga till en länk till din TikTok-bio är ett enkelt men mycket effektivt sätt att hålla dina följare anslutna till din profil och ditt företagskonto.
Här är tre anledningar till varför det är bra att inkludera en länk till ditt företagskonto:
Öka trafiken till din webbplats: Chansen är stor att du har skapat ett företagskonto på TikTok för att nå potentiella kunder och förbättra affärerna. För att nå detta mål är det viktigt att lägga till en länk till din webbplats så att dina följare vet var de kan hitta mer information om ditt företag.
Engagera dina följare: De som följer dig på TikTok är intresserade av att veta mer om dig. På din webbplats kan de få en bättre förståelse för din verksamhet och vad du har att erbjuda.
Öka försäljning: En annan kommersiell användning av att lägga till en länk till din TikTok-biografi är att öka konverteringsfrekvensen och förvandla följare till köpande kunder.
Hur man lägger till en länk i en TikTok Bio
Med tanke på den växande populariteten för TikTok som en social nätverkssida för att driva trafik och omvandla följare till prospekt, har ett antal TikTok-profilägare börjat lägga till länkar.
Lyckligtvis är processen att lägga till en länk till ett TikTok-konto ganska enkel. Låt oss ta en titt på alla steg för att komma igång.
1. Öppna ditt TikTok-konto
Det första du behöver göra är att öppna TikTok-appen från din telefon.
2. Klicka på ”Profil”
Tryck sedan på redigera profilikonen i det nedre högra hörnet av skärmen.
3. Tryck på ”Hantera konto”
I det övre högra hörnet ser du tre linjer. När du klickar på detta kommer du till sidan Inställningar och sekretess. Väl där klickar du på alternativet Hantera konto.
4. Ändra ditt personliga konto till ett TikTok Business-konto
Nästa steg är att byta till företagskonton från personliga konton. Du kommer att bli ombedd att välja en kategori som bäst beskriver ditt företag. Kategorien kontotyp kommer inte att visas offentligt. Du måste klicka på Nästa för att fortsätta.
5. Gå tillbaka till profilsidan
Du är nu redo att redigera din profilsida.
6. Tryck på ”Redigera profil”
När du trycker på Redigera profil kommer du att kunna skapa en klickbar länk.
7. Ange din webbplatslänk i TikTok-rutan
Ange webbadressen som du vill ha i din profil. Det är värt att notera att du kan lägga till länkar som du tror kommer att vara användbara för ditt företag här. Här är några webbplatsalternativ som du kanske vill överväga att lägga till:
- Din företags- eller personliga webbplats: Det här är målsidan där du visar upp ditt företag och lyfter fram det som skiljer dig från konkurrenterna.
- Din blogg: Din blogg är mer personlig där de flesta användare kommer att kunna koppla närmare ditt varumärke.
- En produktsida: Finns det ett produktsortiment som du är mest intresserad av att lyfta fram för potentiella kunder? Finns det en tydlig koppling mellan en sådan sida och innehållet du delar på ditt företags- eller personliga konto på TikTok? Om ja, kommer din publik att tycka att den här sidan är användbar.
- Dina andra konton i sociala medier: Ett enkelt sätt att höja din sociala medieprofil är att lägga till en länk till dina andra sociala medieplattformskonton.
- Din e-handelssida: Ett snabbt tips för att skicka tittarna att gå och handla dina produkter är att lägga till länken till din e-handelssida i bio.
8. Klicka på knappen ”Skicka”.
När du har lagt till länkarna, tryck på knappen Skicka.
9. Se till att länken är en klickbar länk
Det är viktigt att lägga till klickbara länkar för att hjälpa din publik att nå rätt plats. Det är därför du bör vara på din telefon när du försöker lägga till en länk i bio.
Hur man lägger en länk i dina TikTok-biotips
Att sätta en länk i din TikTok-bio kan vara extremt fördelaktigt för ditt företag. Men du måste ha några saker i åtanke när du lägger till länkar.
Här är några snabba tips för att få ut det mesta av länkarna i ditt TikTok-företagskonto.
Inkludera de viktigaste länkarna: Även om länkar är användbara för att driva affärer, måste du komma ihåg less is more. Så börja inte lägga till alla länkar som är relaterade till ditt företag, vilket kan sluta förvirra tittarna.
Försök att fokusera på länkar som kommer att vara användbara för publiken. Detta kan inkludera din hemsidas hemsida, din bästa produktsida eller länkar till dina andra sociala mediekonton.
Håll länken i biolänken kort: För att säkerställa att dina webbadresser är minnesvärda, försök att hålla dem korta. Du kan använda URL-förkortningsverktyg för detta.
Använd biolänkverktyg för att dela flera länkar: Ett enkelt sätt att dela flera länkar sömlöst är att använda bioverktyg. Verktyg som LinkTree låter dig skapa en enkel målsida med alla länkar du vill ha.
Använd emojis: Att använda emojis hjälper dig att uppmärksamma länken i bio. Så nästa gång du publicerar en video eller lägger till en kommentar, försök att inkludera en emoji när du ber dina följare att kolla din biosektion.
Var är länken i en TikTok-bio?
Länken i en TikTok-bio kan hittas i bion på en skapares profilsida.
Vad kan du använda din TikTok-biolänk till?
Om det görs på rätt sätt kan du använda din TikTok-biolänk för att marknadsföra ditt företag, uppmärksamma specialerbjudanden eller öka medvetenheten om dina produkter och tjänster. Tänk också på hur du blir verifierad på TikTok för att göra ditt konto officiellt.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link