[ad_1]
Går du in i slutspelet för Twitter?
Det senaste räntegränser fiasko har många återigen hyllat appen – men är vi verkligen på dödens stup för den blå fågelplattformen?
I verkligheten förmodligen inte, även om Twitter verkar vara på väg in i en annan period av betydande utmaningar, med användare som klättrar till alternativa plattformar – mestadels som en säkring för vad som kan bli av Twitter – medan Metas efterlängtade rivaliserande app har nu ett officiellt releasedatum.
Först och främst om det aktuella tillståndet. Som vi rapporterade under helgenTwitter har nu börjat begränsa hur många tweets varje användare kan se i appen inom en given tidsram, i ett försök att stoppa vad Elon Musk har beskrivit som extrema nivåer av dataskrapning’ av tredje part som vill använda tweetdata för sina egna syften.
För att hantera extrema nivåer av dataskrapning och systemmanipulation har vi tillämpat följande tillfälliga gränser:
– Verifierade konton är begränsade till att läsa 6000 inlägg/dag
– Overifierade konton till 600 inlägg/dag
– Nya overifierade konton till 300/dag— Elon Musk (@elonmusk) 1 juli 2023
Twitter har sedan dess höjt dessa trösklar till:
- Verifierade konton – 10 000 inlägg
- Overifierade konton – 1 000 inlägg
- Nya overifierade konton – 500 inlägg
Dessa övre gränser är förmodligen svårare att nå än du kanske tror för de flesta vanliga Twitter-användare – vilket är både positivt och negativt för Twitter själv. Men problemet här är att Twitter tjänar praktiskt taget hela sin inkomst från annonsexponering, vilket är beroende av att människor faktiskt exponeras för annonser i appen.
Ju färre tweets Twitter kan visa användarna, desto färre annonser kan den sälja, så ur grundläggande synvinkel begränsar detta aktivt Twitters möjligheter till bredare affärsframgång.
Men Elon verkar okej med det, åtminstone för tillfället.
du vaknar ur en djup trans,
gå bort från telefonen
att se dina vänner och familj— Elon Musk (@elonmusk) 2 juli 2023
Jag vet inte om hans investeringspartners skulle ha samma perspektiv. Fast jag antar att om du kommer in i Elon-branschen måste du acceptera att du följer med på resan, vad det än må vara.
Flytten ökar också svårighetsgraden för nya Twitter-vd:n Linda Yaccarino, som har till uppgift att få företagets annonsverksamhet tillbaka på rätt spår. Twitter har förlorat många annonspartners under de 9 månaderna sedan Elon tog över på appen, faktiskt minskar sitt intäktsintag med hälftenoch medan många av dem sedan har återvänt (enligt Mysk) att begränsa deras potential för räckvidd kommer sannolikt inte att förbättra plattformens attraktionskraft för annonsutgifter.
Men samtidigt finns det en logik bakom det till synes galenskap som spelar här.
Som Elon noterar, med ökningen av företag som vill utnyttja den generativa AI-vågen, finns det ett ökande behov av konversationsdata för att matas in i dessa stora språkmodeller (LLM). Facebook begränsar redan vad icke-användare kan komma åt (vilket det gjorde ännu mer begränsat efter Cambridge Analytica-skandal), liksom LinkedIn, som lämnar Twitter och Reddit som främsta mål för dataskrapning.
Det har förvärrats ytterligare av båda plattformarna nyligen höja priset på deras API-åtkomst. Om företag inte har råd med de dyrare API-kostnaderna kan de fortfarande skrapa plattformsdata gratis på grund av appens öppna natur. Och det tillvägagångssättet är vad Twitter säger har lagt ökad belastning på sina servrar, eftersom fler och fler generativa AI-projekt lanseras.
Twitter tjänar i huvudsak inte pengar på dessa LLMs som stjäl tweetdata, och säljer dem sedan via sina egna generativa AI-verktyg, samtidigt som det också kostar Twitter mer pengar att betjäna dessa ökande förfrågningar. Därför beslutet att implementera räntegränser, som Elon säger är tillfälliga, även om det kan vara svårt att stoppa processen om dessa gränser ska hävas.
Lägg till detta att Twitters eget system till synes är överbelasta sig själv som ett resultat av systemfel, och Twitter har helt klart några stora utmaningar på sina händer, utan några enkla lösningar.
Samtidigt som plattformens andra orosmoment för annonspartners inte heller ser så bra ut.
En annan stridspunkt för annonspartners är varumärkessäkerhet, på grund av Elon Musks nya ’yttrandefrihet, inte räckvidd’ tillvägagångssätt, som inkluderar mer slappa regler kring vad folk kan tweeta, där Twitter försöker minska exponeringen av regelbrytande innehåll, i motsats till att ta bort det.
Den senaste handlingen på denna front såg Elon förklara att ’komedi är lagligt på den här plattformen’ till stöd för ett kontroversiellt avsnitt av Theo Vons podcast, där Vons intervjuperson, komikern Roseanne Barr, gjorde till synes antisemitiska kommentarer.
Avsnittet har förbjudits från andra plattformar, men Twitter har låtit det finnas kvar, trots Barrs tveksamma kommentarer. Och medan Twitter har lovat att inte förstärka sådana (kommentarerna bryter tydligt mot Twitters egna regler om Hatiskt uppförande), Musk själv retweetade avsnittslänkenvilket har hjälpt till att få den till över 60 miljoner visningar i appen.
Det är sådana här handlingar som vinner Musk-stöd inom lägret för det fria ordet, men som väcker mer oro bland annonspartners. Och medan Twitter upprepade gånger har hävdat det exponering för hatretorik är nere i appenoch att det gör mer för att implementera tredjepartsverifiering av annonser, för att försäkra affärsanvändare, det är inte den idealiska miljön för Yaccarino att träffa potentiella annonsköpare för att sälja dem på appens möjligheter.
Det har också väckts fler frågor om Twitters nya tillvägagångssätt för innehållsmoderering och dess ökande beroende av Community Notes för att hjälpa polisens felaktig information i appen.
Enligt forskning av Poynter Institutemedan Community Notes visar lovande i vissa applikationer, innebär den faktiska systematiska processen som dikterar vilka anteckningar som visas och vilka inte, baserat på filtrering för politisk fördom, att 60 % av de mest rankade anteckningarna i appen inte är offentligt tillgängliga .
Felet här är att för att en not ska visas måste det finnas enighet från båda sidor av det politiska spektrumet om att en notering är nödvändig, och för några av de mest splittrade påståendena, att konsensus helt enkelt inte kommer att ske. Som ett resultat säger Poynter att endast cirka 8,5 % av Community Notes som skapas kan ses av vanliga Twitter-användare.
Så även om Community Notes har varit fördelaktigt för att till exempel lyfta fram en AI-genererad bild, där det råder enighet om att en anteckning skulle vara av värde, i ett bredare sammanhang, hjälper det inte att skingra desinformation, ett annat problem för potentiella annonspartners.
Det är värt att notera att Musk också nyligen klargjorde att Twitter har fortfarande över 4 000 moderatorer arbetar för företaget efter att personalen avlivats, så det är inte helt beroende av Community Notes för att rensa bort osanningar. Men tillvägagångssättet Community Notes, i kombination med Twitters mer avslappnade regler kring tal, verkar inte vara någon form av lösning, åtminstone inte som Twitter 2.0-teamet verkar ha förutsett.
Så, betyder det att Twitter är på väg, att folk är klara med Musks reformerade tillvägagångssätt, att annonsörer nu kommer att vända ryggen åt plattformen?
Återigen, folk har förfinat sina Twitters dödsannonser i nio månader nu, och till synes mot oddsen pågår det fortfarande, och det är fortfarande ett värdefullt och användbart verktyg för de senaste nyheterna och stora evenemang. Men det blir mindre värdefullt för sådana med tiden, eftersom Musk fortsätter att försöka driva användare mot sin betalda modell, tillsammans med de olika graderna av försök och misstag för att ta itu med dessa andra problem.
Och med Meta nu fastställa ett datum för lanseringen av sin Twitter-konkurrent-app ”Threads”det verkar som att dörren står på glänt och det kan finnas en möjlighet för en konkurrent att vinna mark.
Faktum är att nedladdningar av Twitter-rivaler Mastodon, Spilloch Post har alla ökat under dagarna efter införandet av Twitters nya räntegränser.
Jag tror att det här bara är reservplaner för Twitter-användare som skrämmas av rubriker om appens bortgång, och att detta inte nödvändigtvis återspeglar en bredare övergång från Twitter.
Men Meta satsar mycket på sin nya app.
Och med omfattningen av Instagram som hjälper till att öka användningen, kanske detta är början på Twitter-migreringen som många har förutspått.
[ad_2]
Source link