[ad_1]
Katastrofer är katastrofala händelser som vanligtvis inträffar utanför din kontroll. Och beroende på omständigheternas yttersta kan de orsaka negativa effekter på fastigheter och företag.
Katastrofer som översvämningar, jordbävningar, hårda vindar, skogsbränder, etc., kan kasta dina vällagda affärsplaner och prognoser i oordning. Till exempel kan tillgångar bli oanvändbara, vilket avsevärt kan påverka ditt kapital eftersom du nu måste spendera pengar på att återställa dem istället för att använda pengarna för att expandera din verksamhet. Dessutom kan katastrofer bryta leveranskedjan, anställda kanske inte kan rapportera till jobbet och du kan förlora kunder när de flyttar till säkrare områden.
Du behöver dock inte ge upp och se ditt företag dö. Lite i taget kan du återställa och växa ditt lilla företag igen. Och ett av de bästa ställena att börja är att rengöra dina företagslokaler, säger experterna Summit Cleaning & Restoration Services, som i sitt senaste blogginlägg ger användbar information om detaljerna i desinficering av företagsarbetsplatser.
Städa upp din affärslokal efter en katastrof
För att hjälpa dig komma igång, här är en guide för småföretag om vad du ska tänka på när du städar efter en katastrof.
1. Gå inte tillbaka till din affärslokal förrän den har förklarats vara säker
I allmänhet kan katastrofplatser vara kaotiska, med olika skräp och smuts utspridda runt området. Och i kraftiga regn eller stormar kan översvämmade områden vara farliga på grund av oförutsägbar vattenrörelse.
Vattenskadorna kan också försvaga grunden för ditt småföretags byggnad eller kontorslokaler, vilket gör den instabil och osäker. Med det i åtanke, för att säkerställa din och ditt teams säkerhet, se till att du följer råden från den lokala regeringen, räddningstjänsten och räddningspersonal och yrkesverksamma om huruvida det redan är säkert att gå tillbaka och städa upp området eller återhämta sig ditt företags tillhörigheter.
2. Anlita proffs för att inspektera byggnaden
När katastrofer inträffar kan skador inträffa på din egendom och omgivningen. Till exempel kan brand, jordbävningar och dagvatten gräva ut, blanda och flytta saker, vilket gör fastigheten osäker. Innan du börjar städa, se därför till att vattnet du hanterar, luften du andas och skräpet du flyttar inte är förorenade med farliga och osäkra material, inklusive:
- Gasläckor
- Luftburna asbestfibrer
- Avloppsvatten
- Kemikalier för underjordiska lagringstankar etc.
Med det är det tillrådligt att arbeta med proffs, såsom ingenjörer och byggnadsinspektörer, för att bedöma byggnaden och kontrollera efter gasläckor, kemikalier och andra osäkra material. De kan bäst intyga om det finns potentiella faror som du måste vara försiktig med. Sådana yrkesmän kan också erbjuda hjälp med att hjälpa dig att rensa upp området för att säkerställa en effektivare och säkrare saneringsprocess.
Å andra sidan kan du också anlita byggnadsproffs för att inspektera byggnaden noggrant och skanna strukturen för eventuella skador och övergripande skick. Att göra det kan hjälpa till att säkerställa att byggnaden fortfarande är strukturellt sund och säker att vistas i.
3. Skaffa rätt säkerhetsutrustning
I ljuset av säkerhetspraxis, utrusta dig själv och dina anställda med säkerhetsutrustning, såsom lämplig personlig skyddsutrustning (PPE), om du planerar att göra saneringsprocessen själv. På så sätt kan du skyddas mot alla former av hälso- och säkerhetsrisker som bakterier, skräp, kemikalier, mögel, förorenat vatten, avfall och andra hot.
Börja med att bedöma farorna och möjliga risker som du sannolikt kommer att möta. Detta vägleder dig när du väljer rätt typ av PPE. Träna också dina anställda i vikten av att ha dem och hur man använder och underhåller dem.
Vissa säkerhetsutrustning du vill skaffa inkluderar följande saker.
Hårda hattar
Dessa kan skydda dig mot huvudskador från fallande eller flygande föremål, brännskador eller elektriska stötar.
Skyddskläder
Använd kläder som en långärmad skjorta och långbyxor för att vara säker från farliga ämnen och nötande material.
Fotskydd
Satsa på gummi- och vattentäta stövlar och elektriskt isolerade stövlar. Du kan också använda skyddsstövlar. Sådant fotskydd och skydd kan hjälpa till att undvika fotskador från elektriska faror eller penetrerande föremål.
Ögonskydd
Ögonutrustning som skyddsglasögon täcker ditt ögonområde och hjälper till att förhindra ögonskador på grund av damm och annat skräp.
Säkerhetshandskar
Använd gummihandskar och tunga, vattentäta, skärtåliga arbetshandskar för handskydd när du rensar ut din affärslokal från skräp, lera och annan smuts.
Andningsskyddsutrustning
Använd N95-masker eller annan andningsskyddsutrustning för att filtrera luftföroreningar och undvik att andas in förorenad luft.
4. Samla de verktyg och tillbehör som behövs för städningen
I de flesta fall finns det mycket att göra under städning efter en katastrof, från att ta bort fallna träd och rensa skräp utanför till att städa och återställa byggnadens inre. För en enkel och effektivare rengöringsprocess, känna till och samla alla tillbehör du behöver för att få jobbet gjort.
Här är några av de tillbehör du kan behöva:
- Blekmedel, rengöringsmedel, desinfektionsmedel, luftfräschare
- Skurlappar, skurborste, hinkar, soppåsar
- Motorsåg för att röja träd, skiftnyckel, rep, skruvmejseltång, hammare och spik
5. Vet hur man använder verktyg på rätt sätt
Att förstå hur ett verktyg fungerar är viktigt under saneringsprocessen för ditt lilla företag efter en katastrof. Det gör jobbet mindre komplicerat och säkerställer att du utför uppgiften säkert och perfekt.
Dessutom, när du har liten eller ingen kunskap om hur man använder ett visst verktyg, kan du utsätta dig själv och andra människor nära dig i fara eller bryta utrustningen. Till exempel är en motorsåg ett viktigt verktyg som du kan behöva under katastrofrengöring. Det gör att du kan hugga upp alla träd som kan ha fallit på din fastighet, vilket gör dem lätta att ta bort. Det här verktyget kan dock vara farligt om du inte vet hur man använder det på rätt sätt.
Visste du att vissa risker med motorsågsbruk är hörselnedsättning, kast, koldioxidförgiftning och pushback och pull-in?
Följaktligen måste du vara mycket uppmärksam när du använder sådana verktyg. Å andra sidan, om du inte är säker på att använda komplexa verktyg, kan det vara bäst att överlåta jobbet till proffs. På så sätt kan du säkerställa maximal säkerhet och en snabbare tid att slutföra uppgiften.
6. Hantera mögeltillväxt
Efter en katastrof som en översvämning eller orkan kan överskott av fukt och vatten resultera i mögeltillväxt på din fastighet. Detta är en kritisk fråga eftersom mögel kan utgöra hälsorisker. De kan göra dig sjuk, särskilt om du har astma eller allergier.
Visste du att mögelexponering kan irritera din hud, ögon, näsa, lungor och hals? Långvarig exponering för det kan öka din känslighet, vilket leder till allvarligare allergiska reaktioner. Med det i åtanke är det avgörande att hantera mögeltillväxt på din fastighet effektivt för att undvika hälsokomplikationer och göra utrymmet mer beboeligt och bekvämt för dig och din personal.
Att bli av med mögel
Rengör och torka din byggnad så snart som möjligt.
Börja med att sopa bort överflödigt vatten och trycka det genom avsedda utgångar.
Töm golvet med hjälp av moppar, skjutborstar och skrapor.
Det rekommenderas också att öppna upp dina dörrar och fönster för att byggnaden ska lufttorka. Du kan också använda en avfuktare och luftkonditioneringsapparater för fönster för att minska fukt. Dessutom kan torkmedel absorbera fukt i slutna områden där luft inte kan cirkulera.
Ta bort alla porösa föremål
Trä, pappersprodukter, mattor etc. som har varit våta i minst 24 timmar absorberar och behåller fukt vilket är idealiskt för mögeltillväxt.
Rengör utsatta ytor med desinfektionsmedel eller desinfektionsmedel.
Se till att du också rengör och torkar av alla föremål som är nedsänkta i vattnet, såsom stolar, skrivbord, gardiner och andra föremål, med varmt vatten eller rengöringsmedel.
Ta bort föremål som du inte kan rengöra
Släng allt du inte kan rengöra eller torka snabbt, som böcker och stoppade möbler.
7. Rengör och återställ dina möbler
Som företagare betraktas alla affärstillgångar och tillhörigheter som betydande investeringar. Dessa inkluderar kontorsartiklar som möbler, verktyg, tillbehör och elektronik. Men i fall av katastrofer som översvämningar kan dessa skadas. Vissa kanske inte fungerar, medan andra fortfarande kan rengöras och återställas.
Du kan kontrollera om garantitiden fortfarande täcker detta för elektronik och annan utrustning eller apparater som har blötts i översvämningsvattnet. Du kan få dem reparerade, beroende på skadans omfattning.
Om du har trämöbler på ditt kontor, till exempel skrivbord eller stolar, eller kanske du har träexponeringshyllor i din butik, kan översvämningsvatten få dessa att svälla och orsaka missfärgning eller vattenstämplar.
En av de saker som kan hjälpa till att återställa dina trämöbler är att torka dem ordentligt så att du kan bli av med fukt. Om du kan låta dem sitta i direkt solljus utan att skada virket – gör det. Dessutom kan du använda en trärengöringslösning för att rengöra lätt färgade möbler. Men för extrema fall där du har antika eller inhemska trämöbler kan det vara bäst att söka professionell hjälp.
Dessutom, om du har möbler med tygmaterial, är det viktigt att noggrant rengöra och desinficera dem för att bli av med bakterier och andra föroreningar. Du kan trycktvätta dem och torka dem efteråt. Men beroende på skadan och exponeringen för förorenat vatten kan du välja att byta ut dem istället.
Slår ihop det
Att städa upp dina småföretagslokaler efter en katastrof kan vara ett tråkigt och överväldigande projekt att ta. Bortsett från olika uppgifter som är involverade i att städa och återställa ditt kontor, måste du också vara försiktig med möjliga risker som kan äventyra hälsan och säkerheten för dig och din personal.
Av denna anledning är det därför viktigt att lära sig och känna till försiktighetsåtgärder att vidta under katastrofsanering, som att se till att du har rätt utrustning för att undvika skador, kontaminering och andra hälsorisker. Dessutom kan du alltid söka hjälp av städproffs som hjälper dig med jobbet.
[ad_2]
Source link