[ad_1]
Om du köpte upp en webbadress för en Google-domän i syfte att bygga en ny cool webbplats kan saker och ting förändras med Google säljer sin Domains-verksamhet till Squarespace för 180 miljoner dollar.
Som rapporterats av Bloomberg, Google tar sig ur domännamnsracketen, eftersom det fortsätter att minska kostnaderna och åter fokusera på andra, mer framtidsinriktade element. Tidigare i år, Google meddelat att det skulle ta över 12 000 roller på företaget, motsvarande 6 % av dess globala arbetsstyrka, som en del av en bredare ansträngning för att skärpa sitt fokus och omdirigera nyckeltalanger till nya möjligheter.
Det verkar som att Google Domains nu har blivit en offer för den förändringen, med Squarespace inställd på att bli värd för de olika Google Domains-webbadresserna.
Tillkännagav ursprungligen redan 2014, men bara togs ur beta förra åretär en viktig fördel med Google Domains att det erbjuder anpassade URL-identifierare, med över 300 domänändelser för att bättre anpassa din webbnärvaro.
Det möjliggör en mer skräddarsydd webbnärvaro, vilket är en del av Googles bredare erbjudande för att bygga upp din verksamhetsnärvaro över dess olika appar och verktyg. Med integrerad, prisvärd domänvärd, via företaget som styr onlinesökning, som visade sig vara ett spännande alternativ för många, med över 10 miljoner sålda domäner – och även om de fortfarande kommer att stödjas av Squarespace, verkar det som att de kommer att hålla lite mindre värde utan den integrationen.
Men du kommer att få behålla din coola .cafe- eller .media-webbadress om du vill, den kommer helt enkelt inte med den ytterligare, potentiella kicken att vara direkt kopplad till Googles sorteringssystem.
Det kommer förmodligen också att kosta dig mer att behålla, med Squarespaces nuvarande priser som är lite högre än de som anges på Google Domains-webbplatsen. Men allt detta kommer att bedömas eftersom Squarespace tar ägarskapet av verksamheten och integrerar den i sitt erbjudande.
Försäljningen tyder också på att Googles kostnadssänkande satsning inte är över än, eftersom det ser ut att återuppliva vinst, mitt i ökande konkurrens från nya generativa AI-verktyg, såväl som nya aktörer inom e-handelsområdet.
Inom det har nyhetswebbadresser helt enkelt inte samma betydelse, och det ska bli intressant att se vad Squarespace gör med Googles listor.
[ad_2]
Source link