
[ad_1]
Den amerikanska federala handelskommissionen (FTC) har lämnat in en stämningsansökan mot mjukvaruföretaget Intuit för att ha lurat konsumenter med reklam som visar ”gratis” skatteanmälan.
I stämningsansökan hävdar FTC att Intuits reklam som visar deras förment ”gratis” produkter vilseleda konsumenter att tro att de kan lämna in sina skatter gratis genom TurboTax, dess skatteprogram.
Intuit anklagas för att lura kunder med gratis skatteregistreringstjänster
FTC hävdar att Intuit hade engagerat sig i en år lång marknadsföringskampanj centrerad på löftet om ”gratis” tjänster. Dessa annonser enligt FTC har körts under stora evenemang, inklusive Super Bowl, och har även sänts under årets NCAA Basketball Tournament.
”TurboTax bombarderar konsumenter med annonser för ”gratis” skatteregistreringstjänster och slår dem sedan med avgifter när det är dags att lämna in dem, säger Samuel Levine, direktör för FTC:s konsumentskyddsbyrå.
Enligt FTC, trots reklam, upptäckte konsumenter som tog sig tid att samla in sina dokument, anförtrode sin personliga information till Intuit och började sin ansökningsprocess att de inte kunde lämna in sina skatter gratis.
I ett försök att förhindra att fler skattebetalare blir vilseledda ber FTC en federal domstol att omedelbart sätta stopp för Intuits falska reklam och har även godkänt inlämnandet av ett administrativt klagomål som hävdar att företagets metoder är olagliga.
Intuit utmanar FTC:s anspråk och löften att bekämpa rättegång
Som svar tillkännagav Intuit, som också tillverkar TurboTax, QuickBooks, Mint, Credit Karma och Mailchimp, att de kraftfullt kommer att ifrågasätta FTC:s klagomål som lämnats in till US District Court i Northern District of California av FTC.
”FTC:s argument är helt enkelt inte trovärdiga. Långt ifrån att styra bort skattebetalarna från gratis skatteförberedande erbjudanden, har våra kostnadsfria reklamkampanjer lett till att fler amerikaner betalar in sina skatter gratis än någonsin tidigare och har varit centrala för att öka medvetenheten om gratis skatteförberedelser, säger Kerry McLean, vicepresident och general. rådgivare från Intuit.
Inuiter motarbetar att TurboTax-produkter under de senaste åtta åren har hjälpt nästan 100 miljoner amerikaner att dela in sina skatter gratis. Dess kostnadsfria reklamkampanj har bara påskyndat användningen av TurboTax-fria erbjudanden, och drivit cirka 60 % tillväxt från 11 miljoner gratisfiler 2018 innan kampanjen lanserades till mer än 17 miljoner gratisfiler 2021. Intuit uppgav också att de alltid hade stöttat konsumenters ansökan gratis som en av grundarna av IRS Free File-programmet och i dess andra metoder.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link