
[ad_1]
Vad är onlineprenumerationsmodellen och hur kan den fungera för ditt företag? Låt oss ta reda på.
I den här företagsbloggen kommer du att upptäcka vad det är och hur det fungerar och titta på några framgångsrika exempel på webbplatser som använder prenumerationsmodellen.
Onlineprenumerationsmodellen
HubSpot är en pålitlig informationskälla och i det här blogginlägget säger de att prenumerationsmodellen är framgångsrik för att möta kundernas och företagens behov.
Företag behöver inte längre försöka sälja sin tjänst för en engångsavgift, vilket är en mer utmanande och längre försäljning eftersom kunderna kan betala för det på ett abonnemang som medför en återkommande avgift som är antingen veckovis, månadsvis eller årligen.
Du kommer att veta från din inköpsaktivitet med t.ex. film- och TV-innehållsströmningsprenumerationstjänster, t.ex. Netflix, Disney, HBO, etc., att som konsument är det hanterbart att betala en liten avgift varje månad. Dessutom kan du registrera dig för alla prenumerationstjänster.
Den återkommande intäktsmodellen är en win-win för leverantören och användaren. Företag föredrar också att använda abonnemangsmodellen för de tjänster som sprider betalningarna för att bättre hantera sina kassaflöden.
Till exempel tillhandahålls SaaS (programvara som en tjänst) vanligtvis med ett abonnemang. Det är nu svårare att hitta kommersiella tjänster som inte erbjuds via en prenumerationsmodell.
Överallt inom ditt företag, från bokföring till marknadsföring och säkerhet, kommer det att tillhandahållas tjänster enligt en återkommande avgiftsmodell.
Visste du att det tidigaste tecknet på en prenumerationsmodell var på 1600-talet? Tidskrifter och nyhetsbrev använder det fortfarande idag och många andra branscher förutom teknik och TV-streaming inklusive:
- Prenumerationsboxar – matleveranspaket, mat, kläder, husdjursprodukter, smink och mer
- Medlemskap – Gym, sport, klubbar, föreningar, hemsidor
- Hem – gräsmatta och hemunderhåll, städtjänster, förvaring
- Fordon – användning, service, försäkring
Exempel
Vem gör det bra i prenumerationsbranschen? I USA har de främsta företagen flest abonnenter. De främsta operatörerna i USA inkluderar:
1. Amazon Prime – mer än 50 % av befolkningen är användare
2. Tuggig – 7% av befolkningen
3. Walmart – 4 %
4. Dollar Shave Club – 3 %
Dollar Share Club såldes till Unilever 2016 för 1 miljard dollar. Att använda D2C (direkt till konsumenten) för att skära bort mellanhänderna DSC var en vinnare hos konsumenterna, och det dröjde inte länge innan verksamheten snöade. En amatörvideo blev viral tre dagar senare hade Dollar Shave Club 12 000 prenumeranter. Några år senare och miljontals prenumeranter blev lojala kunder till verksamheten.
Webbplatser klarar sig också bra med prenumerationsintäkter. Bloggaren Neil Patel satte upp UberSuggest som en vacker återkommande intäktsström och det finns möjligheter för webbplatser att göra det också. Det finns några saker du behöver göra och betona i din marknadsföring för att locka en publik och prenumeranter, inklusive:
- Var flexibel när det gäller prissättning
- Lär känna dina USP:er (unika försäljningsargument)
- KISS (Keep it simple stupid)
- Skapa en lojal kundbas
Kommunicera med dina kunder med hjälp av videor, sociala medier, e-post, blogginlägg och podcaster. Att behålla kunder är din högsta prioritet, och genom att göra det överstiger värdet av LCB (lojal kundbas) vida kostnaden för kundförvärv.
För-och nackdelar
Så vad är fördelarna med en prenumerationstjänst?
Återkommande intäkter
Förutsägbarheten av var dina intäkter kommer ifrån måste vara den största fördelen och attraktionen med att driva en prenumerationstjänst.
Enkelt fokus
Du kan sälja bara en tjänst eller produkt och göra det extremt bra. Det finns inget behov av att diversifiera om det du tillhandahåller är vad kunderna vill ha och behöver.
Belöna lojalitet
Att lägga mer tid på hur du kan ta hand om lojala kunder med rabatter, belöningar och lägre priser är en win-win och tillfredsställande. Ditt företag kan njuta av kundkommunikation och få värdefull feedback om att förbättra tjänsten.
Lättare att skaffa kunder
När priset är 30 USD i månaden är det lättare att sälja än att be om 900 USD i en engångsbetalning. Ändå behöver du bara 30 kunder för att få 900 USD i månaden.
Prenumerationsmodellen är lågt pris och hög volym. Du kommer att behöva nå en stor publik för att fortsätta marknadsföringen av kundförvärv med hjälp av strategier som kan dra in ett stort antal tittare.
Till exempel skapade Micheal Dubin Dollar Share Club och spelade huvudrollen i sin första kommersiella annons – en Youtube-video som blev viral, och resten är historia.

Michael Dubin – YouTube
Nackdelar
Det finns alltid utmaningar med att driva ett företag och prenumerationsmodellen har några värda att planera att övervinna, inklusive:
- Förlorat intresse för produkt eller tjänst
- Hög kundavgång
- En produkt eller tjänst sårbarhet
Summering
Prenumerationsmodellen fungerar bra när du har en produkt eller tjänst som är lätt att sälja – det vill säga att kunden inte behöver tänka för länge innan han registrerar sig.
Investera mycket i marknadsföringsstrategier inklusive försäljningsvideor och plattformar för att nå din målgrupp.
Att skapa och behålla en lojal kundbas är avgörande för denna affärsmodell på grund av det låga priset och den höga churn-hastigheten.
[ad_2]
Source link