[ad_1]
Lagar om produktansvar finns för att skydda konsumenter när de skadas av defekta eller skadliga produkter. Ditt företag kan bli stämt om dess produkter skadar någon. I den här affärsbloggen delar vi vår tolkning av fem nyckelaspekter av produktansvarslagstiftning.
Fem nyckelaspekter av produktansvarslagstiftning
Läs vidare för att lära dig vad du behöver veta så att ditt företag kan skydda sig själv och sina kunder.
1. Lagar finns på plats för att skydda konsumenter
Din affärsjuridiska expert bör skydda ditt företag från potentiella rättstvister på grund av skada orsakad av defekta eller farliga produkter. Men som företagare i ett företag som säljer produkter kan du inte åberopa okunnighet. Därför måste du veta att ditt företag gör allt det kan för att förhindra skada på sina kunder.
Om ditt företag är verksamt utanför USA måste du känna till lagarna i det land där dina produkter säljs och de lokala statliga lagarna.
I USA reglerar ingen övergripande federal lag produktansvar. Istället har varje stat sina egna lagar och standarder. Till exempel:
2. Varje rättegång om produktansvar är unik
Om du har en produkt på marknaden som är defekt eller skadlig kan du hållas ansvarig för skador av personer som skadats av din produkt.
Medan varje produktansvarsprocess är unik och beror på de specifika omständigheterna rörande den defekta eller farliga produkten och de skador som människor drabbas av. Som ett resultat har alla produktansvarsprocesser gemensamma drag, inklusive:
- Den defekta produkten orsakar en skada
- Skadan orsakar förluster
- Företagsägaren, tillverkaren, designern eller återförsäljaren måste se till att konsumenterna köper säkra produkter
3. Käranden måste bevisa att en defekt produkt orsakade hans eller hennes skador
När någon skadas av en defekt produkt kan de väcka talan mot dig, tillverkaren, designern eller återförsäljaren av den felaktiga produkten.
Defekter delas in i tre huvudkategorier, design, tillverkning och marknadsföring.
Designfel
Ett konstruktionsfel är när en produktdesign är det som är fel. Därför hänvisar konstruktionsdefekter vanligtvis till hela produktionslinjer av produkter snarare än en enskild produkt. Att vara inblandad i en fordonskrock när krockkudden inte blåses upp är ett bra exempel på en konstruktionsfel.
Tillverkningsfel
Tillverkningsfel avser defekter som uppstår under tillverkningen av en enskild produkt, inte hela monteringslinjen. Till exempel kan skruvar eller delar vara felaktigt monterade. Den stora majoriteten av produktansvarsprocesser härrör från tillverkningsfel.
Marknadsföringsdefekter
Defekter som orsakar skador kan också uppstå genom att inte ge kunderna synliga instruktioner om användning av en produkt och varningar om användning av en produkt. Det betyder att en konsument kan köpa en produkt och använda den på ett sätt som inte är avsett och hamna skadad. Till exempel, om en ångventil på ett strykjärn är konstigt placerad och det inte finns några medföljande instruktioner, kan en person skadas på grund av ett marknadsföringsfel.
4. Du bör vidta omedelbara åtgärder om en konsument skadas av en defekt produkt
Som nämnts ovan kan du bli stämd om någon skadas av en defekt eller farlig produkt. Därför bör du vidta omedelbara åtgärder så snart du får reda på det. Det innebär att komma i kontakt med en skicklig advokat med erfarenhet av att arbeta med produktansvarsärenden.
Din advokat kommer att kunna ge dig ovärderliga råd angående produktansvarsprocessen och hjälpa dig att uppnå bästa möjliga resultat.
En personskadeadvokat kan råda dig att göra ett offentligt uttalande där du erkänner problemet med produkten, kontaktar alla återförsäljare, grossister och distributörer och utvecklar en plan för att åtgärda defekten. Du måste ofta återkalla defekta produkter för att säkerställa att inga ytterligare skador uppstår.
Ibland kan statliga myndigheter begära återkallande av produkter. Du kan också behöva ersätta berörda kunder. Förutom att ge dig råd om hur du hanterar en produktansvarsprocess, kan en välrenommerad advokat företräda dig i domstol för att hjälpa till att minska effekten av den ekonomiska kostnaden för kärandens ersättning och kostnaden som en defekt produkt kan ha på ditt företags rykte.
5. Du kan vidta åtgärder för att förhindra skador som uppstår på grund av defekta produkter
Du kan förhindra att du blir inblandad i en produktansvarsprocess i första hand genom att vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att defekta eller farliga produkter kommer in på marknaden och orsakar skador på kunder. Om du inte vidtar lämpliga åtgärder kan du drabbas av ekonomisk ruin och ruin när en skada inträffar.
Testning
Utför alltid omfattande produkttester på produkter du tillverkar och får från leverantörer.
Varningar
Ge tillräckliga varningar om produkter som kräver varningar.
Försäkring
Skaffa en produktansvarsförsäkring för att minska den ekonomiska effekten om en produkt skulle orsaka en skada.
Slutord
Helst, som företagsägare, kommer du personligen att försöka förstå hur ditt företag kan navigera i processen för att säkerställa produktsäkerhet. Dessutom, förstå vilka åtgärder du kan vidta för att skydda verksamheten mot ansvarskrav. Misstag händer, men inget hindrar dig från att vara väl förberedd med juridisk ombud och försäkring.
Observera att denna artikel inte är juridisk rådgivning – den är endast en tolkning, vilket är fallet med alla våra affärsbloggartiklar – OE&E.
[ad_2]
Source link