
[ad_1]
Allt eftersom året har gått har jag doppa tårna tillbaka i industrikonferensscenen mer och mer. Och medan jag förbereder mig för min första resa till Vegas på tre år för Oracle CloudWorld, hindrade orkanen Ian mig från att komma dit för ett par veckor sedan för Oracle NetSuites SuiteWorld-konferens.
SuiteWorld är en konferens som jag har deltagit i ett antal gånger under åren, och med att den var fysiskt tillbaka såg jag fram emot att sitta ner med företagets grundare och Oracle EVP Evan Goldberg ansikte mot ansikte för en konversation, istället för praktiskt taget för de senaste två åren (2020 och 2021). Men jag uppskattade att Evan även under årets evenemang tog sig tid för ytterligare ett virtuellt samtal på LinkedIn Live, eftersom jag var väldigt nyfiken på hans perspektiv på den nuvarande ekonomiska osäkerheten i ekonomin – och vad det betyder för de 32 000 små och medelstora företagen använder sitt företags plattform för att driva sina företag på.
Nedan finns en redigerad utskrift från en del av vårt samtal. Klicka på den inbäddade SoundCloud-spelaren för att höra hela konversationen.
Integrerade plattformar ännu mer värdefulla under ekonomisk osäkerhet
Brent Leary: När du tänker på den ekonomiska osäkerheten, spöket för en lågkonjunktur… inflationen kommer bara inte att försvinna. Blir det ännu viktigare för företag att ha en integrerad plattform som gör att du kan sammanföra front office och back office?
Evan Goldberg: Det är en så bra poäng, och låt mig ge dig ett bra exempel. Hur är produktiviteten hos dina säljare? Jag menar, det enda sättet du kommer att kunna ta reda på är om du tar försäljningsinformationen och kombinerar den med ekonomi- och HR-informationen. Hur mycket kostar de, både vad gäller utgifter och lön? Uppenbarligen från försäljningssystemet, hur mycket tar de in? Hur ser försäljningscykeln ut? Hur många kan de ta in per år? Och exakt vad är avkastningen på att lägga till en ny säljare? De är svåra att hitta. De kan vara. Lönerna stiger, de kan bli dyra. Och det enda sättet du kan få den typen av verklig ROI-bedömning är när du drar flera system tillsammans. Vissa försöker dra ihop allt med kalkylblad, men oftast fungerar det inte, och det är där NetSuite verkligen briljerar.
Även under ekonomisk osäkerhet är snabbt växande företag alltid optimistiska
Brent Leary: Berätta om några av de saker som du nyligen har hört från kunder när det gäller deras… Vad fokuserar de på just nu, särskilt när vi sitter här med den här typen av pins and needles-miljö när det kommer till vad som händer med ekonomi?
Evan Goldberg: Snabbväxande företag är alltid optimistiska och de är alltid fokuserade på tillväxt. Jag bryr mig inte om vad som händer i världen. Jag menar, utomjordingarna skulle kunna invadera, och de skulle säga, ”Var kommer min nästa rea ifrån?” Och jag kanske kan sälja till utomjordingarna. Så det finns alltid den optimismen och frågar fortfarande: ”Hur hittar jag min nästa kund? Hur ser jag till att jag levererar vår fantastiska produkt till dem så att de går och berättar för två vänner och så vidare?”
Men visst finns det en liten bävan där ute; ”Jag måste bara slå ner luckorna lite, tror jag. Jag vill inte bli ovetande om den här stora stormen kommer”. Och så det är en tid då du bara, igen, vill fokusera på några av de platser där du kan spara pengar.
Det är förmodligen därför vi får den här typen av förfrågningar från kunder; Återigen, ”svårt att hitta bra människor. De är dyra. Jag vet inte vad framtiden kommer att föra med sig, så jag vill försäkra mig om att jag verkligen har fått mitt skepp att gå som en jämn gång oavsett”.
Använd vilken transportanalogi du vill. Men jag vill se till att alla gör saker som verkligen är värdefulla för verksamheten eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer att behöva för att begränsa saker och ting under de kommande månaderna, kvartalen och åren.
Det sammansatta företagets uppgång
I min keynote pratade vi om den här sortens sammansatta företag som vi kom fram till baserat på att vi pratade med så många av våra 32 000 företag/kunder. Och det här är ett företag som levererade en produkt, levererade en internettjänst och levererade tjänster för människor, professionella tjänster.
Tack och lov bestämde vi oss tidigt på NetSuite för att vi inte skulle fördomsfulla oss mot produktföretag eller tjänsteföretag eller inte för vinst- eller mjukvaruföretag, att vi skulle försöka att verkligen hantera allas behov. Och det moderna företaget, jag tror att de kommer på att tänka så här. Uppenbarligen ger våra yngre entreprenörer otrolig fräschör, och det är fantastiskt att se. De pratar också ofta om den digitala generationen, de digitala infödda och allt det där. Och jag känner liksom att det finns hybridföretagsinfödda, dessa unga entreprenörer som bara tänker så. De är som: ”Jag tänker inte slänga mig som produktperson, produktföretag eller tjänsteföretag. Jag kommer att göra allt eftersom jag vet att det är så jag kan leverera på den här fantastiska idén jag har på bästa möjliga sätt.” Och det är fantastiskt att se dessa organisationer anta NetSuite och få ut massor av värde av det.
Passionerad efter alla dessa år
Brent Leary: Bara från att höra dig brinner du väldigt mycket för det här. När hittade du NetSuite? 1999, 1998?
Evan Goldberg: ’98.
Brent Leary: Så vi pratar om 24 år. Du är 24 år in i det här. Varför har du fortfarande denna passion? Varför gör du fortfarande detta?
Evan Goldberg: Tja, det är den ultimata anställningstryggheten, antar jag att man kan säga. Men egentligen är det det ultimata att inte kunna göra en ny start. För om du är intresserad av företagserbjudanden för snabbväxande företag, så gör vi allt. Inte som att jag funderar på att starta ett företag, men jag skrattar lite när jag har en bra idé. Jag säger, ”Ja, jag menar, det är uppenbarligen en funktion i NetSuite, så jag kan inte starta det företaget.” Jag sätter mig själv i en position där jag bara måste hålla mig till NetSuite, men det är min bebis.
Vi investerar riktigt, riktigt tungt i nästa generation av NetSuite. Jag vill inte underskatta vad vi gör i år, men varje år har vi så mycket bra saker i kommande NetSuite eftersom vi investerar så mycket i tekniken, nästa generations affärsanvändarupplevelse för att göra det för dessa entreprenörer .
De kommer nu från TikTok-världen och alla dessa fantastiska verktyg som de använder för marknadsföring och bara i sina personliga liv. De säger: ”Varför fungerar inte mina affärssystem så här? Och det finns all denna fantastiska AI där ute. Varför tillämpas inte AI på mitt företag?” Så vi är verkligen, verkligen pumpade att ta några av de stora tekniska framstegen som människor ser i sina vardagliga liv, dessa fantastiska användarupplevelser som människor har i sina personliga liv med sin teknik och att ta den och tillämpa till företag. Och de goda nyheterna är alla dåliga saker som folk pratar om, vi lägger inte in något av det. Bara det som är bra.
Tankar Fem år efter Oracle-förvärvet
Brent Leary: Det har gått ungefär fem år sedan Oracle förvärvade NetSuite. Om du ser tillbaka, några överraskningar att vara en del av Oracle?
Evan Goldberg: Den största överraskningen för mig var att Oracle aldrig var känt som ett företag som lade en enorm ansträngning och energi på användarupplevelsen. Det var mer som ”Vi har den bästa tekniken och vi vågar dig på att använda den.”
Och jag tror inte att Larry Ellison skulle förneka det – om han ställer in idag – men de har gjort en 180-graders flip. De är som, ”Vi kommer att göra våra produkter till de bästa produkterna att använda för vardagliga användare.” Och jag hade ingen aning om att detta skulle hända. Jag brukade skämta om att jag känner Larry personligen och jag går in på hans personliga… Träffa honom personligen eller gå in i Larry World, vad som helst. Och jag skulle säga, ”Herregud, det här har den bästa användarupplevelsen av någonstans.” Och jag tänker: ”Varför har vi inte det i produkterna?” Och nu gör de det.
Det är inte en exakt analogi, men jag menar att Larry har blivit väldigt passionerad för det. Och de har investerat hårt, och vi tar ställning för det. Och vi har våra egna fantastiska idéer som NetSuite, och Oracle har varit otroliga på att hålla oss tillräckligt oberoende för att vi ska kunna fortsätta driva våra idéer. Vi har en annan marknad än din traditionella Oracle-produkt. Och ändå låt oss också frikostigt tigga, låna och stjäla från allt det fantastiska som de har utvecklat under åren.
Tekniken är fortfarande inte så lätt att använda som den borde vara för företag
Brent Leary: Du har varit i branschen länge. Vad är några av de saker som du är förvånad över som inte har förändrats till det bättre än, 24 år sedan du startade NetSuite? Hur saker är som, ”Vi har verkligen att göra med det här?”
Evan Goldberg: Det är en bra fråga, och jag måste tänka på det lite. Så mycket har blivit bättre…men vissa saker har blivit överhypade. Alla trodde när internet kom och företag började använda internet att det skulle lösa alla världens problem eftersom, ”Oj se, allt hänger ihop.” Tja, det visar sig att det inte är fullt så enkelt. Det vi ser, och kanske det här är lite egennyttigt, men vi ser fortfarande företag som hanterar komplexiteten i att använda massor av olika affärssystem och massor av olika system och ja, de finns alla på internet, men det är snällt att säga, ”Åh, här är en mobiltelefon.” Förut var det en fast telefon, nu är det en mobiltelefon. Så nu kan du prata med den här personen i Frankrike, ja, men de pratar fortfarande franska.
Jag tror att löftet driver allt framåt tillsammans, och vi försöker bara göra vår del i vår lilla värld för att få saker att fungera bättre tillsammans. Men det finns fortfarande massor av arbete eftersom vi ser att företag verkligen blir översvämmade i teknik. Och jag tror att det verkligen hänger ihop med det andra som jag skulle säga är att tekniken i många fall helt enkelt inte har blivit lättare att använda. I vissa fall har det blivit svårare att använda. Och det beror på att alla försöker bygga in varje klocka och visselpipa i sin teknik. Det är deras sätt att tävla. Och som ett resultat blir det bara mer och mer och mer komplicerat.
Jag känner att den här revolutionen i affärsanvändarupplevelsen handlar om, jag vill inte säga att du är förvirrad, utan bara att bli mer minimalistisk. Gör 80/20-regeln och se till att det användarna ser är vad de behöver och att de inte blir överväldigade och bara ger upp.
Det har dock skett många stora revolutioner. Det kommer aldrig ta slut…
Detta är en del av en-mot-en-intervjuserien med tankeledare. Avskriften har redigerats för publicering. Om det är en ljud- eller videointervju, klicka på den inbäddade spelaren ovan, eller prenumerera via iTunes eller via Stitcher.
[ad_2]
Source link