[ad_1]
Problemet med den senaste trenden i sociala medier med betald verifiering lyfts fram av en osannolik källa: skådespelaren och komikern Will Ferrell.
Eller, egentligen, ett konto som låtsas vara Will Ferrell.
Den 18 februari publicerade BBC News Tyne & Wear-sektionen en artikel med titeln ”QPR-fan och skådespelare Will Ferrell ber om ursäkt för att han hånat Sunderland-fans.” Styckets rubrik kom från en tweet postad av Twitter-kontot @OfficialWillF(öppnas i en ny flik) med visningsnamnet ”Will Ferrell.” Twitter-avataren innehåller också ett foto av Ferrell.
Artikeln inkluderade en inbäddning av en tweet som påstås visa skådespelaren ha bett Sunderland fotbollsfans om ursäkt efter att hans favoritfotbollslag, Queens Park Rangers, förlorat en match.
Bara det fanns ett problem: Hela premissen för artikeln var baserad på en tweeta(öppnas i en ny flik) från ett falskt Will Ferrell-konto på Twitter.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
”Haway man, förlåt @SunderlandAFC,” står det tweeta(öppnas i en ny flik) från det falska Ferrell-kontot.
Användaren inkluderade en skärmdump av en tidigare artikel som hänvisar till en video(öppnas i en ny flik) visar den riktiga Will Ferrell som visar stöd för sitt lag från spelet.
”I en BBC News Online-artikel sa vi felaktigt att QPR-fanet och skådespelaren Will Ferrell bad om ursäkt för att han hånade Sunderland-fans,” sa BBC i en påstående(öppnas i en ny flik). ”Ett citat togs från ett verifierat Twitter-konto, men det gjordes inte av skådespelaren. Vi har tagit bort artikeln i sin helhet eftersom den baserades helt på ursäkten.”
BBC tog bort biten, men Mashable har hittat en arkiverad version(öppnas i en ny flik) av artikeln på Internet Archive.
En arkiverad version av den raderade artikeln som visas på Internet Archive.
Kredit: Mashable Screenshot / Internet Archive
Medan @OfficialWilllF-kontot nämner att det är en ”parodi” i sin Twitter-bio, har det också en blå verifierad bock. Under många år använde dessa bockar för att bekräfta att ett konto faktiskt är det det hävdar – en process som kontrolleras av människor som arbetar på Twitter själv.
Ända sedan Elon Musk tog över företaget och rullade ut Twitter Blue-prenumerationer kan praktiskt taget vem som helst köpa ett blått bockmärke för sin profil efter att ha registrerat sig för en prenumeration på $8 per månad. Det krävs ingen faktisk ID-verifiering för att bevisa att en användare är den de utger sig för att vara.
Så detta leder i slutändan till en situation där ett konto med visningsnamnet ”Will Ferrell”, med ordet ”officiell” i Twitter-handtaget, blir förvirrat för den riktiga Will Ferrell – allt eftersom kontot nu har ett blått verifierat märke. Ett snabbt klick på märket bekräftar att den här användaren köpte den blå bockmarkeringen.
Det här är inte den riktiga Will Ferrell.
Kredit: Mashable Skärmdump
Twitter försenad den ursprungliga implementeringen av Twitter Blue i november efter att användare började registrera sig för den betalda prenumerationstjänsten bara för att få en verifierad bock på falska konton som utger sig för att vara varumärken, företags vd:ar och kändisar. Dessa frågor spelade en roll i företaget förlorande ungefär hälften av dess största annonsörer.
Uppenbarligen, även efter omstart av tjänsten kvarstår problemet fortfarande.
Medan författaren till BBC-artikeln borde ha dubbelkollat för att vara säker på att kontot verkligen tillhörde skådespelaren, sätter just detta scenario strålkastarljuset på den verkliga frågan. Om BBC blev förvirrad av en Twitter Blue-användare som låtsas vara någon de inte är, föreställ dig hur förvirrande detta måste vara för den genomsnittliga Twitter-användaren som redan har vant sig vid tanken att ett verifieringsmärke betyder att en viss användare är legitim.
[ad_2]
Source link