[ad_1]
Har du använt Instagram Collabs-taggen än? 2021 introducerade Instagram den här taggen – för att göra det möjligt för kreatörer att bjuda in en annan kreatör att samarbeta med dem som medförfattare på rullar och flödesinlägg. Nu är det lättare att utnyttja dina marknadsföringspartnerskap med transparens och större räckvidd.
I den här artikeln utforskar vi följande:
- Hur Instagram Collabs fungerar
- Tips för att starta ditt första samarbete
- Varför använda det?
Instagram-samarbeten förklaras
Instagram Collabs fungerar precis som att vara medförfattare till en bok eller ett projektdokument. Det slutliga innehållet som du skapar har båda skaparnas handtag och publiceras på båda profilerna.
Algoritmen säkerställer att samarbetsinlägg dyker upp i den andra skaparens flöde så att du kan öka antalet gilla-markeringar, delningar och kommentarer för samma inlägg. Dessutom kan Collabs också göra kreatörer mer synliga på plattformen och bli uppmärksammade av en mer omfattande uppsättning publik.
Starta ditt första Instagram-samarbete
Om du planerar att använda Collab-funktionerna, här är några idéer för att kickstarta din resa.
Tips 1. Skapa en video med en annan skapare
Att skapa en iögonfallande video med din andra skapare kan hjälpa dig att öka dina visningar. Till skillnad från statiska inlägg kan videor förmedla mycket på kort tid. Och med tanke på att Instagram låter dig ladda upp videor som är mellan 3 sekunder och en minut förlängda betyder att du har mycket att experimentera med.
Beroende på vilken genre av innehåll du vill skapa för din publik, kan du spela in olika videor. Till exempel, om du är en digital kreatör som visar upp enkla sminkstudier, slå dig ihop med en makeupartist eller en annan kreatör och spela in en snabb handledning med fem produkter. Ni båda kan skapa två olika utseenden med samma produkter.
Ju mer kreativitet du visar upp, desto bättre är dina chanser att få fler följare. Och även om det kan låta som mycket arbete att skapa dessa samarbetsvideor, är det enkelt.
Du kan till och med använda din smartphonekamera om du inte äger en DSLR. Se bara till att redigera dina videor med en gratis videoredigerare online för att se mer polerad ut. Det är också bra att leka med övergångar och filter i dina videor för att hålla saker intressanta för tittarna.
Tips 2. Starta ett interaktivt utmaningsinlägg
Utmaningar är en av de mest potenta innehållstillgångarna på Instagram. De är inte bara roliga och underhållande för dina följare, utan det hjälper dig också att utöka ditt digitala fotavtryck, tack vare bättre räckvidd och intryck. Dessutom kan du till och med lägga till en direkt uppmaning för att automatiskt få din publik att dela ditt inlägg på deras sidor och bjuda in sina vänner att gå med.
Du kan till exempel starta en dansutmaning med en annan kreatör och be dina tittare att vara med. Håll reglerna enkla – be dem gilla ditt inlägg och följa båda handtagen, lägg upp en video där de dansar med sin partner eller en vän, lägg till hashtaggen för utmaningen (se till att lägga till detta i dina inlägg så att deltagarna vet vad de ska använda), och utmana ytterligare två vänner genom att tagga dem.
Håll alltid utmaningarna lätta om du vill att dina följare ska delta. Utmaningar med hög ansträngning kan motverka dina mål genom att skrämma och alienera publiken, och spänningen kan försvinna för snabbt. Det är också en bra idé att utnyttja pågående trender eller popkulturögonblick och skapa en utmaning kring det. Sådana utmaningar är mer benägna att hålla dina tittare fast.
Tips 3. Starta en onlinetävling tillsammans
Att köra en tävling tillsammans är en utmärkt idé för Collabs. Tävlingar är ett fantastiskt sätt att få publiken att engagera sig med dig och öka din varumärkesmedvetenhet. För att få ut så mycket som möjligt av denna möjlighet kan du be deltagarna att följa dina individuella handtag och gilla och dela det ursprungliga inlägget. Detta kan locka andra publik att delta i tävlingen själva.
Ta inspiration från den här samarbetstävlingen som arrangeras av Lifebox Food och Punks and Chancers. Medan Lifebox Food erbjuder veganska och glutenfria snacks och kosttillskott som rekommenderas av näringsläkare, bär Punks and Chancers etiskt handlade ekologiska bomullskläder. Instruktionerna för tävlingen var enkla: följ båda handtagen, gilla inlägget och tagga en vän.
Du kan använda samma strategi när du är värd för en tävling med en annan kreatör.
Varför använda Instagram Collabs-tagg
Är du redo att samarbeta med dina favoritskapare?
Oavsett din nisch erbjuder Instagrams Collab-funktion dig ett utmärkt sätt att fortsätta skapa spännande innehåll och driva ditt engagemang genom taket.
Dessutom, med tanke på att en del av målgruppen spenderar mycket tid på att bara scrolla igenom sitt flöde snabbt utan att verkligen engagera sig i något innehåll, kommer de sannolikt att missa inlägg där andra kreatörer bara är taggade.
Som en bonus hjälper Collabs också till att spara på många utgifter som vanligtvis går till att skapa innehåll, eftersom du kan dela det med en annan skapare.
Dessutom hjälper det att driva snabbare omvandlingar med användare som bara klickar på varumärket eller skaparens namn för att se sin profil.
Så om du är ute efter att ladda dina innehållsresultat och ta din strategi för sociala medier till nästa nivå, har du inte råd att missa Collabs.
Alla webbplatser, inklusive sociala nätverk, behöver innehåll av högt värde som engagerar användare, så att de hela tiden kommer tillbaka. För att få dina Instagram-samarbeten att konvertera och överträffa dina förväntningar, ha också målet att skapa och dela innehåll som resonerar med dina följare och hjälper dem att få vad de behöver av att följa ditt varumärke.
Nya Inlägg
[ad_2]
Source link