
[ad_1]
Nästa steg av Twitters intäktsgenerering kommer, även om det finns några ganska viktiga överväganden att ta med i det senaste intäktsandelselementet som beskrivs av Twitter-chefen Elon Musk.
Om några veckor kommer X/Twitter att börja betala kreatörer för annonser som visas i deras svar. Den första blockeringsbetalningen uppgår till 5 miljoner USD.
Observera att skaparen måste verifieras och endast annonser som visas för verifierade användare räknas.
— Elon Musk (@elonmusk) 9 juni 2023
Som förklarat av Musk kommer Twitter mycket snart att börja dela intäkter med kreatörer för annonser som visas i deras tweetsvar. Vilket lägger till ytterligare en väg för människor att tjäna pengar på sin Twitter-närvaro, även om den faktiska detaljen i det här fallet är viktig.
För det första, som Musk noterar, bara Twitter Blue-prenumeranter (eller de begåvad verifiering) kommer att vara berättigad till programmet. Det är ganska mycket i linje med Twitters bredare verifieringsstrategi – även om de faktiska ”verifieringselementen” fortfarande är tveksamma (du behöver ett telefonnummer och pengar, det är allt).
Men ännu viktigare, bara annonser som visas i svaren från verifierade användare kommer att räknas till denna nya intäktspool som delas med kreatörer.
Vänta, kanske du tänker, halverade inte Twitter annonsexponeringen för Twitter Blue-prenumeranter?
Ja, men inte på ett sätt som kommer att påverka detta erbjudande.
Ett viktigt problem med implementeringen av Twitter Blue har varit Musks åtagande att halvera annonsexponeringen för betalande prenumeranter, vilket faktiskt kan ha stor inverkan på Twitters resultat. Den genomsnittliga intäkten per Twitter-användare i USA är (eller var) $12 per kvartal, och med majoriteten av den inkomsten som ett resultat av annonsexponering. Så teoretiskt skulle det betyda att, genom att halvera annonsexponeringen, skulle Twitter Blue-prenumeranter sluta med att få in $6 per användare/per kvartal istället för enbart annonsexponering.
Twitter har urvattnat detta sedan Musks ursprungliga tillkännagivande. Tillbaka i april, Twitter meddelat som Blue-prenumeranter nu skulle se ’50 % färre annonser i tidslinjerna För dig och Följande’, men samma mängd i alla andra element. Det har minskat Twitters exponering för intäktsförlust som ett resultat, samtidigt som det också uppenbarligen är i linje med detta nya intäktsandelselement.
I grund och botten är Twitter Blue-annonsreduktionen inte relaterad till den här uppdateringen, eftersom antalet annonser som visas i svaren förblir oförändrat, men Twitter var tvungen att göra en ny jiggning för att separera dessa element.
Nästa del är alltså potentiell annonsexponering och vilken typ av pengar Twitter-skapare kan förvänta sig att se som ett resultat av detta nya initiativ. Och det är förmodligen inte särskilt mycket.
Baserat på nuvarande uppskattningar (minskad annonsexponering plus månatliga betalningar) tar Twitter för närvarande in cirka 30 USD per Twitter Blue-användare och kvartal.
Twitter Blue har för närvarande cirka 700 000 prenumeranter, vilket, baserat på dessa siffror, innebär att Twitter Blue skulle ta in cirka 21 miljoner dollar per kvartal för Twitter. Majoriteten av annonsexponeringen kommer i huvudflödet, inte svaren, så om du delar upp det kan du kanske se var Elons blockbetalning på 5 miljoner dollar kommer ifrån, som en bråkdel av det totala intaget från Twitter Blue-användare.
Problemet är alltså utspädningen. 5 miljoner USD dividerat med 700 000 motsvarar cirka 7,14 USD per användare, så om varje Twitter Blue-prenumerant postade innehåll som genererade lika många annonser i sina svar, skulle de få en liten betalning från detta element var tredje månad (2,38 USD per månad) månad för referens).
Nu är det inte så det kommer att fungera. Vissa användare kommer att tjäna mycket mer, baserat på mängden svar de ser, vilket ger Twitter mer kapacitet att visa annonser in-stream, vilket kommer att ge dem en större intäktsandel. Men i grund och botten kommer betalningarna inte att bli enorma – du kommer att ha turen att generera tillräckligt för att täcka kostnaderna för ditt månadsabonnemang på Twitter Blue enbart genom detta program.
Vilket naturligtvis fortfarande är bättre än ingenting du får tillbaka just nu, men det är inte precis i nivå med YouTube eller Instagram, vad gäller direkta intäkter baserat på ditt innehåll i appen.
(Som referens, YouTube betalar i genomsnitt cirka 5 000 USD per miljon visningar på ett klipp.)
Men detta är en del av en större intäktsgenerering från Twitter, inte det enda elementet, så det är bara ytterligare ett steg i dess bredare intäktsdelningsplaner.
Även om ett potentiellt större problem med detta initiativ är incitamentsystemet som det skapar, med det nya programmet som effektivt pressar användare att posta tweets som kommer att generera mycket respons.
Vilken typ av innehåll genererar flest svar? Inlägg som väcker en känslomässig reaktion kommer att skapa mer engagemangoch de känslor som är mest benägna att utlösa kommentarer, specifikt, är ilska, lycka och rädsla.
Enligt en studie av 65 000 onlineinlägg, publicerad av affärsrecension från Harvard:
”Artiklar med ett stort antal kommentarer visade sig väcka höga upphetsande känslor, såsom ilska och lycka, parat med lågdominerande känslor där människor kände sig mindre i kontroll, som rädsla. Å andra sidan var social delning mycket kopplat till känslor av hög dominans, där läsaren känner sig kontrollerad, som inspiration eller beundran. Emotionell valens var mindre kopplad till viralitet, där de virala berättelserna hade både negativa och positiva valenser. Men forskarna fann att negativa känslor bidrog till högre viralitet.”
Med andra ord, om du vill uppmuntra till mer positivt engagemang är delning troligen ett bättre fokus, men om du vill utlösa fler argument är att lägga upp innehåll som framkallar ilska rätt väg att gå.
Det förklarar varför medielandskapet har blivit så splittrat, eftersom onlinealgoritmer uppmuntrar sådana – eftersom mer engagemang är lika med mer tid, vilket är bättre för annonsexponering och därmed deras resultat. Facebooks nyhetsflödesalgoritm har utan tvekan orsakat enorm skada i detta avseende, vilket är anledningen till att Meta nu försöker anpassa användarvanorna bort från argumenterande innehåll. Men Twitters nya intäktsincitamentsprogram, baserat på svar, kan faktiskt driva saker åt andra hållet, och se fler arga provokationer i tweets som ett resultat.
Det verkar inte som att det stämmer överens med Elons uppdrag att fokusera på ’oångrade användarminuter’ i appen – men då igen, Elon själv är tydligen ett fan av argument och utmaning i appenså enligt hans uppfattning är detta kanske ett bättre tillvägagångssätt.
Hur som helst är det osannolikt att processen kommer att generera en massa extra inkomster för användarna, och den skulle kunna stimulera till mer argumenterande åtgärder.
Återigen, det är bara ytterligare ett steg i den bredare intäktsgenereringen för skapare i appen, och varje element kommer att läggas ihop, vilket ger kreatörer fler möjligheter att tjäna pengar i appen. Men jag är inte säker på att detta är ett bra tillägg i det här skedet.
[ad_2]
Source link