[ad_1]
Elon Musk köper Twitter, som han sa att han skulle göra.
Enligt en rapport från FoxBusiness.com gick Twitters styrelse med på Musks erbjudande att ta företaget privat för 44 miljarder dollar. Aktieägare i Twitter kommer att få $54,20 för varje aktie i företaget de äger när affären görs officiell.
Musk twittrade flera gånger sedan nyheten om affären blev offentlig. De fokuserade mest på det fria ordet, ett ämne som Musk har varit kritisk till Twitter och hur de polisar innehåll.
Elon Musk köper Twitter för 44 miljarder dollar
Även om yttrandefrihetsproblemen kring Twitter kanske inte har så mycket att göra med ditt företag direkt, bör dagens utveckling definitivt vara av intresse för småföretagare och entreprenörer.
Varför?
Tänk på dessa punkter:
- Elon Musk är bara 50 år gammal och han är värd 265 miljarder dollar. Uppenbarligen kan han en del om att driva ett företag (SpaceX, Tesla). Småföretagare bör se och lära sig när han gör ändringar på Twitter.
- Ändringar som Musk gör på Twitter kommer sannolikt att påverka företagsägare och varumärken som använder eller inte använder webbplatsen.
- Musks köp av Twitter kan få en ringeffekt på andra sociala medieplattformar.
Musk har lovat att Twitter ska få nya funktioner. Innan han skrev affären gav han en förhandstitt på vissa delar av Twitter som han vill ändra:
”Jag tror att yttrandefrihet är ett samhälleligt imperativ för en fungerande demokrati”, har Musk sagt. Och också, ”Tala fritt inom lagens gränser.”
Musk hade tidigare uttryckt sitt missnöje med Twitter-innehållsmoderatorer som förbjöd användare, framför allt tidigare president Donald Trump. Han är för ”time-outs” i stället för förbud.
Han postade denna tweet på måndag eftermiddag:
Hur kommer Elon Musk att förändra Twitter för småföretag och varumärken?
Vissa småföretag och varumärken utmärker sig på Twitter. Innehållsskapare kan använda plattformen för att bygga en lojal följare. Men i verkligheten saknar sajten som den är designad nu många av de funktioner som lockar företag till sajter som Facebook, som kan ses som mer av en säljares plattform än Twitter.
Det är också mycket mindre än Facebook när det gäller användare. Twitter grundades 2006 och hade 2010 54 miljoner användare. År 2021 fanns det cirka 400 miljoner användare.
Som jämförelse är Facebook och YouTube giganter. Facebook har uppskattningsvis 2,8 miljarder användare, med YouTube som snabbt minskar gapet på 2,3 miljarder användare. WhatsApp har 2 miljarder användare. Instagram har 1 miljard användare, följt av TikTok med 800 miljoner och Snapchat med 300 miljoner.
Företag och entreprenörer som inte är på Twitter kanske vill överväga att gå med eller åtminstone uppmärksamma eventuella förändringar som Musk genomför som kan ha fördelar för dem.
Bild: Depositphotos
[ad_2]
Source link