[ad_1]
Elon Musks värsta fiende kan mycket väl vara hans egen hemsida.
På fredagen började Twitter-ägaren Elon Musk trycka på tillbaka(öppnas i en ny flik) mot rapporterar att företaget justerat plattformens algoritm för att specifikt öka Musks egna tweets den senaste veckan.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
”Flera stora mediekällor rapporterade felaktigt att mina tweets förstärktes över normala nivåer tidigare i veckan”, twittrade Musk. ”En granskning av mina Tweet-gilla-markeringar och visningar under de senaste 6 månaderna, särskilt som ett antal följare, visar att detta är falskt.”
Musk förklarade vidare att det fanns ”en bugg som kortvarigt fick svar att ha samma framträdande plats som primära Tweets, men det har nu åtgärdats.” På den tiden gjorde Musk det erkänna(öppnas i en ny flik) ett problem med ”algoritmen”.
Musks påståenden motbevisas dock av Twitters egna data, som visar ett stort uppsving i intryck på Musks tweets som stämmer överens med den rapporterade tidslinjen för algoritmändringarna till Twitter.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Queensland University of Technology-forskaren Timothy Graham analyseras(öppnas i en ny flik) data, som hämtades direkt från Twitters officiella API, och hittades(öppnas i en ny flik) att intrycken på Musks tweets ökade med 737 procent den 13 februari, dagen efter Super Bowl, kort efter att de rapporterade algoritmändringarna gjordes. Under dagarna som följde, långt efter att Musks tweet erkände ett algoritmproblem, nästan tredubblades de dagliga intrycken på Musks tweets.
Musk stödde sin version av historien genom att twittra om vad han kallade en ”recension” av hans ”Tweet likes & views under de senaste 6 månaderna.” Som bevis på denna granskning lämnade han en skärmdump(öppnas i en ny flik) av de 311 miljoner intryck en av hans tweets – den om att lägga tillbaka kokainet i Coca-Cola – fick i april förra året, och noterade att ingen av hans efterföljande tweets har ”kommit i närheten” av den siffran ännu. Men det bör noteras att individuella tweets från användare med mindre än till och med 1 000 följare rutinmässigt blir virala och samlar på sig miljontals visningar.
Som Plattformsspelare(öppnas i en ny flik) rapporterades först, Twitter-ingenjörer fick i uppdrag att göra ändringar på webbplatsen kort efter Super Bowl på söndagen efter att en av Musks tweets inte fungerade lika bra som ett liknande inlägg från president Joe Biden. Nästa eftermiddag trycktes en ”fix” till Twitter ut som ”artificiellt ökade Musks tweets med en faktor 1 000.”
Förändringen av Twitters algoritm var så uppenbar att användarna började klagar att deras flöden fylldes på med Musks tweets.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Oavsett vad är Musk det hävdar(öppnas i en ny flik) att Platformer-rapporten var ”falsk” och att outletens källa är en ”missnöjd anställd som hade haft betald ledighet i månader, redan hade tackat ja till ett jobb på Google och kände ett behov av att förgifta brunnen på vägen ut.” Musk hävdade då att Twitter skulle vidta rättsliga åtgärder mot individen.
Plattformsspelaren Casey Newton svarade(öppnas i en ny flik) att Musks påståenden var felaktiga och att butiken stod fast vid sin historia.
Detta är inte första gången Twitters egna data har avfärdat påståenden från Musk eller hans försvarare den här veckan.
På torsdagen hävdade Musk-fans felaktigt att en Mashable story angående Teslas avregistrering av Twitter Blue var falskt. En Community Note bifogades till Mashables tweet som länkade till berättelsen och insisterade på att eftersom Tesla är affärsverifierad med guldbocken, kunde det inte vara en Twitter Blue-prenumerant till att börja med.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Mysk signalerade(öppnas i en ny flik) hans stöd för denna användning av Twitters Community Notes i en tweet.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Men Twitters egna data hämtade från dess officiella API visade att Tesla verkligen avregistrerade Twitter Blue under den senaste veckan. Dessutom uppgifterna försedd(öppnas i en ny flik) exempel på affärsverifierade konton med guldmarkeringar som är också(öppnas i en ny flik) prenumererade på Twitter Blue, vilket motbevisade påståendet att Teslas Twitter Blue-prenumeration inte var möjlig i första hand.
Gemenskapsanteckningen togs senare bort från Mashable-tweet som länkade till Twitter Blue-berättelsen.
[ad_2]
Source link