[ad_1]
London Business News Magazine var glada över att träffa VD:n för Code First Girls, Anna Brailsford, som också höll ett föredrag vid toppmötet med titeln ”How EdTech is solving the Tech Gender Crisis” här är några av våra nyfikna frågor som hon svarade på .
1. Lär sig kvinnliga studenter kodning annorlunda än manliga studenter eller använder du specifika undervisningsmetoder för kvinnliga studenter?
”Jag skulle inte säga att kvinnliga studenter lär sig annorlunda eller behöver annan undervisning jämfört med män, men eftersom vi bara undervisar kvinnor i åldern 18+ eller icke-binära personer på Code First Girls kunde jag inte riktigt göra den här jämförelsen och jag tror att det handlar mer om individen och deras inlärningsstil. Men det som sticker ut från det arbete vi gör är att våra elever tycker om att lära sig i ett team eller som en del av en gemenskap. Vi har nu lärt ut kodning till över 70 000 kvinnor och allt lärande är projektbaserat. Detta innebär att medan våra elever lär sig koda så arbetar de redan med ett företag i ett dedikerat team och upplever exakt hur det är att arbeta som kodare. 55 % av våra studenter är nyutexaminerade eller studerar fortfarande på universitetet och för dem är det fantastiskt att lära sig inte bara i teorin utan också praktiskt. Vi har utbildat fler kvinnor i hur man kodar än hela det brittiska universitetssystemet eftersom vi arbetar med 90 arbetsgivare och över 50 universitet i hela Storbritannien. Studenter är också mentorda av organisationen de arbetar med och vi erbjuder också massor av ytterligare lärandestöd.”
2. Hur kan EdTech bidra till att bygga mer inkluderande teknik?
”Genom att utbilda fler kvinnor att koda påverkar vi teknikindustrin. Våra akademiker har många alternativ för att komma in i teknik med möjliga tekniska roller tillgängliga, såsom mjukvaruteknik, produktdesign, fullstackutveckling, cybersäkerhet eller maskininlärning. Detta leder i sin tur till att mer teknik tillgänglig på marknaden skapas, utvecklas eller designas av kvinnor, vilket gör den mer inkluderande. Många av dessa tekniska roller erbjuder löner över den genomsnittliga inkomsten och med 35 % av våra studenter som är den första generationen som går på universitet i sin familj eller 27 % har varit berättigade till gratis skolmåltider i skolan ger dem stora möjligheter att lära sig koda. denna industri, vilket gör den mer mångsidig, särskilt som över 55 % kommer från underrepresenterade etniciteter.”
3. Vilka är utmaningarna för kvinnliga studenter att lära sig koda?
”Många är osäkra på om kodning är för dem initialt eller om de skulle kunna användas i den här branschen. Och uppenbarligen är utgifter för att lära sig koda ett hinder. Det är därför alla våra kodningskurser är flexibla och gratis och vi har erfarna kodningsinstruktörer som jobbar heltid men erbjuder sitt stöd. Några av dem var våra elever och vill ge tillbaka till vårt samhälle. Vi erbjuder korta kurser eller repetitionskurser för nybörjare över 8 veckor samt intensivkurser över 14 veckor och många kan genomföras praktiskt taget på kvällen till exempel. Så om kvinnor har barnomsorgsuppgifter kan de fortfarande få tillgång till våra kurser när det är möjligt för dem. Eftersom vi erbjuder sponsrade kursplaceringar gör vi det möjligt för kvinnor med lägre inkomster att gå in i kodning och så småningom byta karriär. Vi har cirka 41 % av studenterna som byter karriär.”
4. Lär Code For Girls också eleverna om dataskydd – ett hett ämne på EdTechX?
“Ja, dataskydd och datasekretess i linje med gällande lagstiftning som GDPR är en del av utbildningarna, eftersom studenterna arbetar med företag och mentorer som delar bästa praxis och hur man implementerar detta i sitt arbete som kodare, utvecklare eller ingenjörer. Som sagt, allt lärande är projektbaserat så eleverna kommer att ställas inför sådana ämnen under hela utbildningen. Och cybersäkerhet är en möjlig karriärväg, så om eleverna var intresserade av att specialisera sig inom detta område så kunde de det.”
5. Kan du dela med dig av några framgångshistorier om utexaminerade Code For Girls?
”På vår hemsida delar vi olika CFG-medlemsberättelser och vittnesmål. Generellt sett har vi kvinnor som byter karriär av olika anledningar, t.ex. pandemin eller personliga skäl som att bilda familj. Eftersom vi erbjuder olika kurser kan kvinnor välja vad som fungerar bäst för dem när det gäller att arbeta mot sina mål. Säg att en kvinna har en examen eller ett jobb inom reklam och vill utöka sin kompetens med kodning, hon har många fler alternativ på den nuvarande arbetsmarknaden som frontend-teknik. Med sina nya kunskaper kan hon arbeta med reklam, men även publicera och designa innehåll på till exempel en webbplats. Så våra kurser kan hjälpa studenter att förfina och specialisera sig i sina befintliga karriärer eller gå in i en ny karriär där deras tidigare erfarenhet också är eftertraktad.”
Anna Brailsford är också styrelsemedlem i Institute of Coding, och du kan hitta fler framgångshistorier från CFG-gemenskapen här.
Vi tackar henne för hennes tid och insiktsfulla svar.
Författarprofil
Blogger och utbildare av Passion | Senior onlinemedia- och PR-strateg på ClickDo Ltd. | Bidragsgivare till många utbildnings-, affärs- och livsstilsbloggar i Storbritannien och Tyskland | Sommarkursstudent vid London School of Journalism och kursinstruktör vid SeekaHost University.
[ad_2]
Source link