[ad_1]
Torsdagen den 20 april gjorde Elon Musk ett sällsynt drag: Han levereras på ett löfte.
Sedan han förvärvade Twitter i oktober förra året har Musk varit öppen med sitt förakt för Twitters gamla verifieringssystem. Musk har gjort det klart att ”legacy verified” användare så småningom skulle tappa sina bockar. Och efter saknas det ursprungligen planerade datumet den 1 apriligår tog Musk äntligen bort den blå bocken från alla konton om de inte valde att betala för det via Twitter Blue-tjänsten för $8 per månad.
Det finns upp till cirka 630 000 prenumeranter på Twitter Blue för närvarande, enligt oberoende forskning Travis Brown, som har varit spåra data(öppnas i en ny flik).
Men nu, när det äntligen har hänt, är kampanjen för att ”Blockera det blå” – det vill säga alla användare som fortfarande har en blå bock som betyder att de betalar Musk för det – i full gång.
”99 % av twitterblå killar är dödögda kretiner som vanligtvis försöker sälja dig något dumt och dyrt, och nu vill de betala en månatlig prenumerationsavgift för att öka sina hundskitsinlägg fram och tillbaka,” sa Twitter-användaren @dril mig i ett mejl när jag frågade om hans tankar om kampanjen #BlockTheBlue.
”Att blockera dem och uppmuntra andra att göra detsamma i stor skala är raka motsatsen till vad de vill”, fortsatte han. ”Det är roligt.”
Det är stort som kommer från @borra(öppnas i en ny flik). En del av ”Weird Twitter”-subkulturen av roliga skitpostkonton, @dril är en legend på Twitter och hans räckvidd går långt utöver alla nischgrupper. Hans tweets används regelbundet som svar och memes. Skärmdumpar av hans tweets sprids ofta på andra plattformar. Hans innehåll gjorde det möjligt för honom att vara med och skapa en Adult Swim-show. @dril har byggt ett antal följare på mer än 1,76 miljon följare bara med sina roliga Twitter-inlägg genom åren och han har gjort det nästan helt anonymt – han äntligen bekräftad(öppnas i en ny flik) hans identitet precis tidigare denna månad.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
För att betona hur viktig @dril är för Twitter, låt oss uttrycka det så här: Förra månaden, Platformer rapporterad(öppnas i en ny flik) på en hemlig ”VIP”-lista med bara 35 populära konton som Musk ville ha främja(öppnas i en ny flik) till användare via algoritmen för att uppmuntra mer användning av plattformen. Listan inkluderade NBA-stjärnan LeBron James, president Joe Biden, YouTubes mest prenumererade skapare Mr. Beast, och @drill.
”Jag rotar aktivt efter twitters undergång,” säger @dril till mig. ”Jag hoppas kunna sabotera deras ansträngningar att bli lönsamma, hur meningslösa de än är, i hopp om att de så småningom kommer att stänga butiken och släppa oss alla från den här toaletten.”
Trots 15 år av uppenbar neutralitet var @dril en av de tidigaste – och definitivt största – Twitter-användarna som uppmuntrade dem på plattformen att blockera någon med en betald bluecheck. Detta konto som en gång handlade om ren komedi är nu i centrum för en proteströrelse.
”absolut blockerad i sikte,” @dril twittrade(öppnas i en ny flik) tillbaka i november, när Musks Twitter Blue först lanserades. Inkluderat i tweeten var en skärmdump av etiketten Twitter använder för att sätta på Blue-prenumeranter för att skilja de betalda bockarna från de gamla ”legacy verified” användarna.
Men @dril är långt ifrån den enda stora Twitter-användaren som följer denna nya oskrivna ”Block the Blue”-regel på plattformen. NBC News reporter Ben Collins(öppnas i en ny flik)Harvard Law Cyberlaw Clinic’s Alejandra Caraballo(öppnas i en ny flik)och otaliga(öppnas i en ny flik) Övrig mycket följt(öppnas i en ny flik) Twitter konton(öppnas i en ny flik) ha redan(öppnas i en ny flik) delade sina avsikt(öppnas i en ny flik) till blockera(öppnas i en ny flik) allt Twitter Blue abonnenter(öppnas i en ny flik).
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Det finns till och med ett Twitter-konto för kampanjen, @BlockTheBlue(öppnas i en ny flik)som drivs av skaparen av den automatiska Twitter-kontoblockeringsappen The Block List.
Skaparen av blocklistan berättar att appen tyvärr har gjort det sedan dess stänga av(öppnas i en ny flik) på grund av Twitters övergång från sin gratis API-plan till sin högt prissatta nya företagsplaner för API-åtkomst, från 42 000 USD per månad. Men innan appen avlivades kunde mer än 10 000 användare få in 610 677 100 automatiska blockeringar på Twitter Blue-prenumererade konton. Och han använder fortfarande @BlockTheBlue-kontot för att uppmana användare att manuellt blockera blå bockar.
Bocken står för något helt annat nu
För att vara tydlig, som Max Collins från hit 90-talsrockbandet Eve 6 uttrycker det, är Block the Blue inte ”bara en liten vedergällning” mot Musk.
”Verifiering brukade betyda att en person var som en skådespelare eller en journalist eller något och nu betyder det att de är en vit nationalist med 30 följare eller att de köper krypto eller något”, säger Collins, som också blockerar det blå från sin bandets @Eve6(öppnas i en ny flik) konto, som han driver.
Collins överdriver inte heller om vilka typer av användare som prenumererar på Twitter Blue. Desinformation och extremismforskare, som Shayan Sardarizadeh från BBC, har märkt nynazister(öppnas i en ny flik) och vita supremacister(öppnas i en ny flik) verifieras av Twitter för att sprida sina hatmeddelanden.
”Twitter blue-prenumeranter är utan att misslyckas de dummaste och tråkigaste twitteranvändarna”, sa Collins till mig och gick vidare till de andra konton som inte är direkt hatade som prenumererar. ”Jag har blivit riktigt bra på att kunna säga vem som betalar för deras blå check bara genom kvaliteten på deras svar på mina tweets.”
Många som blockerar Twitter Blue-prenumeranter har delat samma känsla. Betalda bockar på sajten har ofta väldigt lite närvaro på plattformen – och Mashable tidigare rapporteratnästan hälften av alla prenumeranter har mindre än 1 000 följare – och skapar innehåll av låg kvalitet.
Eve 6-frontmannen Collins sa att redan innan Twitter Blue-prenumeranter var de enda kvar med en blå bock, kunde man säga att de betalade för kontot på grund av deras innehåll. Till exempel berättade Collins för mig att om någon var i hans svar och ”helt missförstod ett uppenbart skämt och han hade en blå check, är chansen stor att han betalade för det.”
Naturligtvis passar inte alla konton med en blå bock i ovanstående beskrivningar. De senaste Twitter Blue-prenumeranterna noterar att Twitter inte tar bort bocken direkt. Vissa tidigare Twitter Blue-prenumeranter har noterat att de avbröt sina betalda prenumerationer för månader sedan, men den blå bocken förblir fast på deras konto i något uppenbart fel. Funktionen har också varit populär bland vissa specifika gemenskaper som sexarbetare och användare som lägger upp långa videor. Ändå har de som säger att de kommer att blockera det blå reflekterat att de kommer att fortsätta med blockeringen.
Under den gamla Twitter tillhandahöll företaget blå bockmärken till ”anmärkningsvärda” användare på plattformen. Dessa användare inkluderade Hollywood-kändisar, musikalartister, proffsidrottare och mediafigurer. Medan Musk-fansen som kritiserade det gamla systemet ofta fokuserade på ”elitismen” av bockarna, är den verkliga anledningen till att Twitter skapade verifiering långt ifrån skändlig.
Kändisar och andra välkända användare efterliknades ofta av bedragare eller andra som ville skada deras varumärke. Efter att ha ställts inför en rättegång från den tidigare basebollspelaren Tony La Russa på grund av ett falskt konto, bestämde sig gamla Twitter för det rulla ut(öppnas i en ny flik) dess nya verifieringsfunktion 2009. Twitter växte snabbt i popularitet bland kändisar och musikaliska artister på grund av flytten och i sin tur marknadsförde många Twitter som det enda sättet för allmänheten att interagera med dem på sociala medier.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Det verkar nu förändras under Musk. Sedan bocken togs bort, ett antal kändisar ha meddelat(öppnas i en ny flik) att de var lämnar(öppnas i en ny flik) plattformen eller var med tanke på(öppnas i en ny flik) en rörelse.
Tweeten kan ha tagits bort
(öppnas i en ny flik)
Och andra, inklusive den av plattformens största självgjorda användare @dril, ser fram emot att se nedfallet.
”Alla har alltid hatat twitter, till och med innan den dagen då elon släpade in ett handfat till huvudkontoret medan han flinade som en tuff”, förklarade @dril. ”ingen respekterar det, det är nästan säkert ansvarigt för en kraftig ökning av den totala mänskliga misären, och om mitt varumärke måste lida så att hela det här skithålet kommer att gå under, är det bra för mig.”
UPPDATERING: 21 april 2023, 16:15 EDT Kort efter att den här historien publicerades stängde Twitter av kontot @BlockTheBlue. Det är för närvarande oklart varför.
[ad_2]
Source link