[ad_1]
Termen cybersäkerhet används för att beskriva både defensiva och offensiva åtgärder som vidtas för att skydda tillgångar från illvilliga aktörer. Det skyddar informationssystem mot obehörig åtkomst, användning, avslöjande, modifiering eller förstörelse. Cybersäkerhet inkluderar att förhindra attacker på datorer, nätverk, applikationer, databaser och människor.
En bra cybersäkerhetsställning skyddar känslig information och förhindrar skador på tillgångar. Den goda nyheten är att det finns olika sätt att öka din cybersäkerhetsställning. En är att kontakta cybersäkerhetsproffs, som Caltech eller andra välrenommerade IT-företag i din ort. En annan är att stärka dina åtgärder genom att implementera strategier som en backup-återställningsplan.
Låt oss fördjupa oss i vad ditt företag kan göra för att utveckla en stabil backup-återställningsplan för att öka dina cybersäkerhetsåtgärder.
Välj en ansvarig
Om du planerar att anlita ett utlokaliserat cybersäkerhetsteam för din backup-återställningsplan är det viktigt att bestämma vem som ska vara ansvarig person eller team. Men helst skulle det vara bäst att låta dina outsourcade och interna team arbeta tillsammans för din backup-återställningsplan. Och i händelse av ett säkerhetsintrång kommer de att vara de första som svarar, och de kan vägleda resten av medlemmarna i din organisation.
För att starta kommer att skapa och underhålla katastrofåterställningsplaner för cybersäkerhet kräver stöd från avdelningschefer och kritiska intressenter. För att säkerställa samarbete och assistans i hela din organisation behöver första responders hjälp med att säkra igenkänning och uppmärksamhet. Från topp till botten måste cybersäkerhet erkännas som en viktig affärsfunktion, och alla i företaget bör delta i att vidta åtgärder och lära av denna planering.
När du organiserar det bästa teamet som ansvarar för din återhämtningsplan, bestäm hur många medlemmar som räcker. Titta till exempel på din interna IT-avdelning och överväg att skaffa andra medlemmar från andra avdelningar som kan hjälpa till att stödja deras team när cybersäkerhetsåtgärder äventyras.
Dessutom är det viktigt att välja en person som kan leda detta initiativ. Helst bör den här personen vara organiserad, brinner för vad de gör och en utmärkt kommunikatör som är bekväm med att kommunicera med människor med olika nivåer av teknisk expertis inom olika avdelningar inom din organisation. Välj personer som kan balansera sina befintliga jobbroller och de ytterligare kraven i denna nya roll.
Slutligen, när du har skapat ett internt team för din återställningsplan för cybersäkerhet, låt dem arbeta och samarbeta med dina anlitade cybersäkerhetsproffs från tredje part så att du kan få bästa resultat.
Sätt in stabila återhämtningsplaner
Återhämtningsplaner är inte bara till för att återhämta sig från en cyberattack. Det finns två olika typer av handlingsplaner för cybersäkerhet, förebyggande och förberedelse.
Förebyggande och förberedelse
Samtidigt som du skapar åtgärder för att förhindra intrång i cybersäkerheten, är det också viktigt att ha handlingsplaner som förbereder dig när sådana saker händer. Detta är särskilt eftersom enbart fokus på förebyggande är riskabelt eftersom det inte finns någon 100% säker åtgärd som kommer att stoppa alla cyberattacker.
Till att börja med kan du förutse alla cyberattacker och olyckor som kan inträffa och utforska sätt att mildra och lösa dem. Du kan också använda senaste cyberincidenter som har påverkat andra organisationer, skapa ”tänk om”-scenarier och lösa dem.
Dessutom, när du skapar dina handlingsplaner för återhämtning, kan det vara till hjälp att utveckla olika strategier och metoder för återhämtning. På så sätt kan du bättre bedöma och testa vilket tillvägagångssätt som skulle vara lämpligare. Dessutom kan du förbereda dig för kriser innan de inträffar genom att identifiera och reparera planeringsluckor.
Förutom att överväga hur ett brott kan påverka personal och intressenter, bör du också överväga bristande efterlevnads juridiska och ekonomiska konsekvenser. Genom att förstå dessa konsekvenser kan du effektivt förbättra och modifiera dina handlingsplaner för återhämtning.
Se till att säkerhetskopiera data
En framgångsrik katastrofåterställningsplan för cybersäkerhet måste bestämma var och hur viktiga affärsdata ska backas upp. Om din interna IT-avdelning har för många saker på sin tallrik dagligen, kan det vara bäst att anlita tredjepartsspecialister för att säkerställa din datasäkerhetskopiering.
Planera hur säkerhetskopiering ska genomföras, vilken data som ska säkerhetskopieras eller överföras till datacentret och vem som ska göra säkerhetskopior. Cybersäkerhetskatastrofer kan inträffa när som helst och dina viktiga företags- och kunddata kan äventyras. Så det är bäst att göra regelbundna säkerhetskopieringar så ofta som det behövs. Å andra sidan kan du också sätta upp ett fast schema för att förutse sådana fall.
Dessutom kommer din katastrofåterställningsstrategi i slutändan att påverkas av hur mycket driftstopp din organisation kan tolerera och hur ofta din data säkerhetskopieras. Ditt katastrofåterställningsteam måste dokumentera metoderna för att säkerhetskopiera dina data om ett problem skulle uppstå.
Gör kommunikationen tydlig och effektiv
Att meddela hela företaget när cyberattacker och cybersäkerhetskatastrofer inträffar kan vara en utmaning när dina kommunikationsmetoder är oklara. För att förbli enad i dessa svåra situationer, använd därför en konkret och solid kommunikationsplattform. Oavsett om du har ett samarbetsverktyg eller intern programvara för att kommunicera med alla måste du informera ditt team när dataintrång eller cyberattacker inträffar.
När du skapar meddelanden om ett dataintrång, informera dina anställda om det åtgärdssteg som krävs för dem. Ge råd om hur de kan fortsätta arbeta på kontoret eller om de behöver pausa och meddela kunder och andra berörda personer i företaget. I vilket fall som helst spelar kommunikation en primär roll för att säkerställa ett effektivt återkravsförfarande.
Även om inte varje katastrof motiverar kommunikation med varje valkrets, är det fortfarande avgörande att utveckla en plan för att identifiera när och hur dessa kommunikationer kommer att ske och vem som är ansvarig för den. Det hjälper till att ha en effektiv kommunikationsplattform och rätt kommunikationsstrategier för att mildra problemen framgångsrikt.
Skapa dokument på allt
Slutligen måste du upprätta tydlig dokumentation för allt. Överväg att skapa mjuka och papperskopior för dina återställningsmetoder att dela med resten av organisationen. Att göra det kan avsevärt bidra till att öka medvetenheten och tillhandahålla information för att påminna personalen om vad de ska göra när cybersäkerhetshot inträffar.
Som en del av dina katastrofåterställningsprotokoll bör du också utvärdera din katastrofåterställningsprestanda för att hjälpa dig att förbättra och ändra planen därefter. Generellt sett måste strategier inspekteras och kryphål bör åtgärdas regelbundet. Dessutom kan en omfattande backupplan och adekvat dokumentation bidra till att öka dina chanser att överleva ett intrång.
Slutsats
Cybersäkerhetskatastrofer kan hända alla företag, och du måste skapa en stabil återhämtningsplan för att öka din cybersäkerhetsställning. Men som de säger, affärscybersäkerhet börjar med dig. Om ditt företag är proaktivt när det gäller sin cybersäkerhetsstrategi kan det vara bättre skyddat mot nya hot i den digitala sfären. Även om det är klokt att sätta in förebyggande åtgärder, kan det vara smartare att komma med rätt strategier för återhämtning.
[ad_2]
Source link