[ad_1]
Inflationen är ett stort problem just nu. Kostnaderna för varor och tjänster ökar, vilket gör det svårare och svårare för företag att klara sig. Varför är inflationen så hög just nu? Allt från kriget i Ukraina till en stark efterfrågan som slösar försörjningen ligger bakom ökningen. Vad ska en småföretagare göra?
I det här specialavsnittet av Small Biz i :15 On Location intervjuar verkställande redaktör för Small Business Trends Shawn Hessinger affärsexpert Chandrashekar LSP, Senior Evangelist från Zoho Corporation, för att diskutera hur du kan bekämpa inflationen med ditt företag.
Hur hanterar företag inflationen?
Shawn: Inflation är en stor affär med småföretag när det gäller deras leveranser. Vilka åtgärder kan småföretag vidta för att, om inte kontrollera inflationen, åtminstone mildra effekten som den har på deras verksamhet?
Chandrashekar: Det här är en utmaning, men kom ihåg att data alltid är din bästa vän.
Först, förstå vad din affärsdata säger dig och förutsäg vad som kommer att hända från tidigare trender. Sedan kan du fatta ett välgrundat beslut om när du ska höja priserna och på vilken nivå. För det andra, under inflationstider, vet att det är en bra tid att förstå vilka aspekter av ditt företag som kan automatiseras. Därefter, agera på det eftersom all denna automatisering i huvudsak kommer att hjälpa dig, även om inte direkt.
Så att förstå dessa aspekter, förstå hur man förändrar processerna och hjälpa till att se till att investeringen som du gör i affärer idag hjälper dig att driva det nu och i framtiden.
Hur man hanterar inflationen utan att skada ditt företag
Shawn: Hur använder du data för att ta reda på om du ska höja priserna? För det första, är det rätt lösning för att höja priserna? Och i så fall, hur kan du höja priserna utan att jaga iväg dina kunder eller förstöra ditt företag eller dess konkurrensfördel?
Chandrashekar: Behöver alla företag höja priserna? Jag tror inte det. Jag tror att det finns andra sätt att mildra det. Till exempel, om du får ett specifikt pris för en specifik produkt … kanske bara köpa lite extra lagringsutrymme och lagra det och ha inventering. På så sätt kan du mildra prishöjningen tills du kan skjuta upp den och ändå kunna uppfylla dina huvudsakliga åtaganden.
Ta sedan en titt i ditt system för att se hur lönsamhetsmarginalerna har förändrats under de senaste 12 månaderna eller 18 månaderna. Dessa indikatorer är tillräckligt bra för att hjälpa dig förstå om du verkligen behöver höja priserna.
Fråga dig själv också om du kan mildra det genom att bara ha mer förnödenheter i lager. Och om det är vettigt för dig, skaffa lite lagringsutrymme eller ett litet lager för att behålla dessa komponenter. Men det kommer en punkt där även det måste sluta. Vid den tidpunkten måste du bestämma när du ska sluta, och beslutet måste baseras på data.
Och då ser man också trenderna där det finns inflation och sedan brister. Det finns logistik- och leveransproblem på gång. Sedan handlar det om timing i dessa fall ibland.
Så en hel del faktorer och attribut som, baserat på verksamheten, kan sätta fingret på det och säga, ”Okej, här är sakerna jag kan göra.”
Men generellt sett är tanken att du har data och det finns saker du kan göra … det är den begränsning som kan hjälpa till att börja med. Och så kommer det en punkt där du måste trycka på avtryckaren. Men att trycka på avtryckaren måste absolut vara med all data och information du har.
Hur hanterar företag inflationen?
Shawn: Låt oss ta ett exempel på en hypotetisk verksamhet. Säg att jag är ett e-handelsföretag som har drabbats av en prisökning på allt jag säljer. Hur börjar jag ta beslutet om jag ska höja priserna, hur mycket jag ska höja dem och vad det kommer att göra totalt sett med min verksamhet? Eftersom e-handel är ett av de företag där folk, om jag inte gör något och ingen annan gör det, kommer att leta överallt för att hitta något som är billigare än mitt. Så priserna blir verkligen viktiga för e-handel.
Chandrashekar: Det är mer än bara priset; det är tillgången på produkter. Och det som faktiskt driver lönsamheten för vissa av dessa e-handelsplatser är det faktum att du kan få … låt oss säga, till exempel, något som jag kan relatera till är tillgängligheten av modersmjölksersättning.
Det finns många ställen som inte har någon modersmjölksersättning. Så det faktum att du har det ger dig en fördel, oavsett om det är högt över- eller underprissatt. Höger? För allt handlar om tillgänglighet. Det är en utmaning för utbud och efterfrågan som alla hanterar.
Så, kan du få ett ben där som ett företag med mjölkersättning? Kan du göra något och förstå vad informationen säger dig? Återigen, det är här som data hjälper dig att förstå var bristen finns, och du kan fylla på med nödvändiga saker och ge din e-handelsbutik en konkurrensfördel.
Låt oss nu säga att det inte finns någon brist på utbudet. Sedan handlar det om pris. När kostnaden för att anskaffa varor har förändrats, hur höjer man priset på lämpligt sätt? Gör du det en gång eller vacklar du det över en period? Du tittar på dina vinstmarginaler och du säger, ”Hej, här är ett mål: jag vill ha en lönsamhetsmarginal just nu och vinstmarginalerna har stigit med 20 %.” Och ditt mål är att inte gå under 17,5%.
Ändra dock inte priset över en natt. Kom bara dit och vet att i slutet av året kommer du att kunna nå dina mål om du prissätter det så här. Återigen, det är där data kommer att hjälpa dig.
Alla företagsstorlekar kommer att drabbas hårt av inflationen. Men den första som kommer att drabbas är de små företagen eftersom de är beroende av leveranskedjan från de större killarna som också är skadade.
Men återigen, tänk på hur du kan titta på nya vägar och nya möjligheter när det gäller hur affärsmodeller eller prismodeller kan hjälpa dig. Det behöver inte alltid handla om att höja priset. Det kan vara modeller som du kan ta in som kan hjälpa dig att bekämpa inflationen.
Läs mer om hur du hanterar inflationen
Se till att fånga resten av avsnittet för att ta reda på andra användbara tips Chandrashekar LSP ger om att hantera inflation.
Om du gillade den här presentationen, se till att kolla in följande artiklar som hjälper dig att ytterligare avmystifiera hur inflationen påverkar småföretag och hur du kan skydda dig mot det.
Lyssna på detta avsnitt på SoundCloud:
LÄS MER:
Få de senaste rubrikerna från Small Business Trends. Följ oss på Google Nyheter.
[ad_2]
Source link