[ad_1]
Du kanske har hört talas om Industry 4.0. Detta är termen som används för att beskriva den tid vi lever i just nu. Det hänvisar till ännu ett skede av den industriella revolutionen.
Industry 4.0 ger oss helt nya intäktsströmmar och några utmaningar att hantera.
För att undvika förvirring Industri 4.0 med Business 4.0, låt oss börja den här artikeln med en snabb förståelse av båda termerna. Du kanske är bekant med fler 4.0-termer också, som globalisering 4.0, vilket är ett ämne som vi kommer att ta upp i en annan artikel.
Industri 4.0
Om vi bara skulle välja två ord för att syntetisera innebörden av Industry 4.0, skulle automatisering vara förstahandsvalet och Internet det andra.
Automatisering
Det är Industry 4.0 som förändrar företagens sätt att arbeta, inklusive att skapa nya och förbättra befintliga produkter, tillverkning och distribution. Dessutom stannar det inte där, eftersom andra affärsområden drar nytta av digital transformation.
Digital teknik för nya affärsmodeller
Den digitala transformationseran har resulterat i mycket automatisering med hjälp av artificiell intelligens som finns… överallt, verkligen.
Tänk på det. För företag finns AI i deras smarta fabriker, plus i deras marknadsföringskampanjer, kundengagemang och supportsystem, t.ex. datafångst och analys för personanpassade leadsgenerering och kommunikation, och chatbots.
För en konsument som du finns AI i alla dessa appar på din smartphone. Du kanske inte vet att den finns där, men AI hjälper dina enhetsappar att beräkna saker, ta fram förslag och ibland fatta beslut åt dig. Om du är ett fan av Apple kommer du att använda Siri på din iPhone, Mac och Apple TV. Det är ganska användbart, eller hur?
Internet
Det andra ordet som är synonymt med Industry 4.0 är Internet. Det är så kraftfullt just nu att många sofistikerade ingenjörsprojekt kan utföras på distans, hemifrån. Den senaste pandemin har bevisat detta. Och den anslutningsnivån i kombination med automatisering minskar långsamt traditionella hanteringsmetoder.
Business 4.0
Business 4.0 är en ny affärsmodell som kommer från Industry 4.0. Integrera dina digitala eller onlinekanaler och förbättra den dagliga affärsverksamheten. Du är förmodligen mest angelägen om att veta hur digital transformation skapar exponentiellt värde och vinst för företag med Business 4.0.
Integrering av digital teknik
I tider av den fjärde industriella revolutionen är business 4.0 huvudsakligen baserat på att integrera digital teknik för att nå operationell excellens som är kompatibel med många avdelningar samtidigt. Ibland syftar detta på sammankoppling med andra industrier som arbetar tillsammans på olika marknader och delar en specifik egenskap: de är globala.
Och det resulterar i att skapa exponentiellt värde av möjligheter och vinst. Det medför också nya risker, det är sant. Men genom att omfamna risker och integrera digitala eller onlinelösningar tar moderna företagsledare så att säga världen vid sina horn. De som vägrar att göra det… framtiden har inte mycket plats för dem. Det finns bara en väg i denna riktning. Det är business 4.0.
Moderna affärsbeteenden
Så moderna affärsbeteenden är mycket förknippade med digital teknik, särskilt om den fungerar via Internet. Det är inte bara att skicka e-post, märk väl.
Större men ändå lättare
I grund och botten, genom att skapa ett integrerat nätverk av kontakter och online-molnberäkning, integrerat med AI och maskininlärningsteknik, skapar företag hela ekosystemen som ger masspersonalisering av produkter och nya tjänster att sälja.
Helt klart blir det hela bara större och enklare på samma gång.
Vägen till framtiden
Som du kan se är business 4.0 något som matchar vår nuvarande värld perfekt. Dessutom är det möjligt att utveckla denna modell med Industry 4.0, och det är en väg till framtiden.
För företagens överlevnad är det omöjligt att ignorera digital transformation. Om man tar det ett steg längre snart, kan alla företag som väljer att ta vägen för Business 4.0 se sig hamna bakom konkurrenterna. Det vill du inte, eller hur?
[ad_2]
Source link