[ad_1]
Efter att Elon Musk förvärvade Twitter, tog tillbaka många tidigare förbjudna högerextrema användare, och tog bort modereringspolicyer, sökte många användare ett alternativ.
Och vissa hittade det alternativet i Blå himmel. Eller så trodde de.
Under den senaste veckan har Bluesky-användare protesterat på plattformen efter att ett antal konton som använder rasistiska förtal i sina användarnamn upptäckts. Det mest framträdande exemplet på detta var en användare vars Bluesky-handtag var n-ordet. Dessutom upptäckte Bluesky-communityt att detta hände eftersom plattformen misslyckades med att blockera möjligheten för användare att registrera sådana namn.
Det första inlägget i Blueskys offentliga uttalande.
Kredit: Mashable skärmdump
Enligt Bluesky-teamet var de initialt mottagen(öppnas i en ny flik) rapporterade om kontot på onsdagen och tog bort det inom 40 minuter. Teamet sa också att det patchade koden som gjorde att dessa handtag också kunde skapas inom den tidsramen.
Blueskys fullständiga offentliga uttalande publicerat på dess konto.
Kredit: Mashable skärmdump
Bluesky försåg också Mashable med ett uttalande, liknande det som publicerades på plattformens officiella Bluesky-konto.
”I onsdags rapporterade användarna ett konto som hade en smutskastning som handtag. Det här handtaget bröt absolut mot våra riktlinjer för communityn, och det var vårt misstag som gjorde att det kunde skapas. Fyrtio minuter efter att det rapporterades såg vårt modereringsteam rapporten och tog ner kontot. Koden som tillät detta att inträffa patchades samma kväll, och nästa dag fortsatte vi att arbeta med en mer omfattande teknisk lösning som använder en kombination av förbjudna ord och mänsklig granskning när kontot skapades. Vi fortsätter att investera i moderering och stödsystem som skalas med antalet personer i appen för att säkerställa en snabb svarstid på framtida incidenter.”
Men för Bluesky-användare sätter detta fokus på en större fråga på plattformen.
Illvarslande moln skymtar
Mashable pratade med Bluesky-användare via privata meddelanden och via telefon, samt granskade ett antal offentliga inlägg från medlemmar i communityn. För många var det faktum att dessa handtag fick registreras inte huvudfrågan. Många är medvetna om att plattformen kommer att uppleva växtvärk och misstag kommer att göras. Den större frågan var responsen. Och många, särskilt Bluesky’s Black-användare känner sig förrådda, särskilt med tanke på att vissa har lagt ner tid på att bygga upp plattformen i hopp om att den skulle skilja sig från Musks Twitter.
Det offentliga uttalandet från Bluesky kom tidigt på lördagsmorgonen, långt efter att kontona upptäcktes. I flera dagar krävde Bluesky-användarbasen ett svar från teamet angående den bredare policyn och användarsäkerhetsfrågor. Dessutom, eftersom möjligheten att skapa sådana användarnamn var patchad, hoppades många Bluesky-användare på en ursäkt, vilket de säger saknades i Blueskys uttalande.
”De fixade teknikproblemet men inte folkproblemet”, delade en framstående Bluesky-användare med Mashable. Användaren, som bad om att få sin identitet undanhållen från texten, förklarade att företaget verkar saknas när det gäller mänsklig måttfullhet, förtroende och säkerhetspolicyer och kommunikation.
”Det som är en besvikelse är att svaret är hur ”Bluesky är i beta” när beta är den perfekta tidpunkten för feedback”, förklarade en användare.
Vissa användare delade att även om Bluesky har varit lyhörd för många av olika gemenskapers problem, är de långsammare att svara när det kommer till frågor om anti-Svarthet på plattformen. Plattformen har haft svårt att svara på tidigare instanser(öppnas i en ny flik) som involverar hatretorik och trakasserier efter att en våg av nyregistrerade användare gick med i plattformen endast för inbjudningar i april. En användare förklarade för Mashable att Bluesky ”drar sina fötter” när det kommer till rasism på plattformen.
”Jag vill att Bluesky ska vinna,” sa den framstående Bluesky-gemenskapsmedlemmen till Mashable. ”Be om ursäkt och vi går vidare.”
Blå himmel framöver?
Medan Bluesky har varit tyst om denna begäran, har en Bluesky-teammedlem, protokollingenjör Bryan Newbold, personligen erbjudit sina ånger och har fått beröm från samhället.
Många Bluesky-användare uppskattade Bluesky-utvecklaren Bryan Newbolds inlägg.
Kredit: Mashable skärmdump
”Jag har fattat beslut och gjort misstag,” Newbold Postad(öppnas i en ny flik) på Bluesky. ”De har orsakat skador på riktiga människor, inklusive svarta människor, inklusive riktigt bra+kunniga svarta människor som stöttade Bluesky. Jag är ledsen. mår ganska dåligt över det. det suger. Att återförtjäna sitt förtroende, och alla andras förtroende, kommer att var hård.”
Bluesky, ett ”decentraliserat” mikrobloggalternativ, blev snabbt gräddan av Twitter-ersättningsgrödan. Plattformen till synes gav marginaliserade användare på andra webbplatser en säkrare plats att lägga upp och interagera på. Medan färgade personer och transpersoner fortfarande utgör en liten total procent av Blueskys användarbas, har många hittat en framträdande röst på plattformen och har redan blivit en viktig del av de olika livliga samhällena på Bluesky.
Blueskys tillfälliga inbjudningsbara karaktär har verkligen hjälpt till att göra det mer välkomnande för många användare, eftersom troll, bigots och dåliga skådespelare vanligtvis isoleras av det bredare Bluesky-communityt genom massblockering, muting och rapportering. Men många Bluesky-användare ser att effektiviteten av denna metod är kortvarig när Bluesky växer, vilket är anledningen till att dessa tidiga ögonblick, hur de hanteras och hur teamet svarar, är så viktiga för plattformens användare.
Som den framstående Bluesky-användaren uttryckte det, ”Säg bara ’förlåt’.”
[ad_2]
Source link